اخبار 2233 روز پیش
بدون دیدگاه

صندلی ریاست میراث‌فرهنگی تهران، برای پانزدهمین مدیرکل

پانزدهمین مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، در حالی در ساعات پایانی روز ۱۶ اسفند حکم خود را از معاون رئیس جمهور گرفت، که می‌توان او -دلاور بزرگ‌نیا- را سومین مدیر کل این اداره آن‌هم در کمتر از دو ماه دانست.

به گزارش ایسنا، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، در حالی شب گذشته – چهارشنبه ۱۶ اسفند- با حکم علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر کرد، که فقط ۱۵ روز مانده به تعطیلات نوروز باقی مانده است و ستاد تسهیلات سفر استان تهران نیز قطعا در طول هفته‌های گذشته کار خود را در برای آغاز کار ستاد تسهیلات سفر استان آغاز کرده است.

البته بر اساس اسناد موجود به نظر می‌رسد مهدوی از ابتدا فقط برای مدت محدودی این سمت را بر عهده گرفته تا شخص جدید معرفی شود، چون حتی در دعوتنامه‌ی “گشایش نمایشگاه موزه لوور” که در۱۳ اسفند به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران فرستاده شده، از دلاور بزرگ‌نیا به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی تهران برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

در حکم “دلاور بزرگ‌نیا”، مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران که پیش از این مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران را برعهده داشته، آمده است؛ «نظر به تعهد و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران منصوب می‌شوید.

اجرای برنامه‌های خلاقانه در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، تعریف مسیرهای جدید گردشگری، برنامه‌ریزی جهت تقویت تورهای تهران گردی، افزایش کیفیت هتل‌ها و رستوران‌های سنتی و بین راهی، افزایش تورهای ورودی و بازدید کنندگان موزه‌ها، ایجاد و احداث بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، حفاظت و پاسداری از میراث ارزشمند فرهنگی – تاریخی و مرمت و احیای بناهای تاریخی و استفاده حداکثری از بخش خصوصی و بهره‌گیری از توان تخصصی صاحب نظران، اندیشمندان، کارشناسان خبره، منابع انسانی موجود و تعامل جدی با مدیریت عالی استان و مسئولان استانی، هماهنگی با حوزه‌های کاری در سازمان مرکزی، توجه به مسائل انسانی، ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه با فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت شغلی کارکنان از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که انتظار می‌رود در راستای تحقق اهداف سازمان اهتمام لازم به عمل آید.»

با وجود همه این فرصت‌ها؛ مهدوی در طول ۴۵ روز مدیریت‌اش در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران؛ فقط یک بار با خبرنگاران مواجه شد. او در زمان بازدیدش از وضعیت امامزاده عبدالله و چشمه علی شهرری با چند خبرنگار حوزه میراث فرهنگی صحبت کرد و از انجام برنامه‌هایی خبر داد که خبرنگاران را به بهبود و ساماندهی اوضاع میراث فرهنگی امیدوار می‌کرد.

او از ایجاد اتاق فکر در میراث فرهنگی برای نجات میراث تهران خبر داده و گفته بود؛ «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است یک اتاق فکر راه‌اندازی کنیم.

مهدوی با تاکید بر این‌که قصد دارد برنامه‌های ماهانه‌ای را با حضور خبرنگاران و سمن‌های میراث‌فرهنگی برگزار کند، می‌گوید: باید از این به بعد این نوع مسائل را قبل از بروز هر نوع اتفاق و بروزِ مشکلی برنامه‌ریزی کرده و برای‌شان استانداردها را ایجاد کنیم.»

اما دلاور بزرگ‌نیا – مدیر کل جدید اداره کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان تهران – متولد ۱۳۴۲ در قائم‌شهر استان مازندران است. او از آکادمی علوم تاجیکستان (وابسته به آکادمی علوم روسیه) دکترای تاریخ گرفته و از دانشگاه تاجیکستان دکترای حقوق اخذ کرده است. او کار خود را سال ۱۳۶۰ در آموزش و پرورش آغاز کرده است. وی در مقطعی مدیر کلِ رسیدگی به شکایات سازمان اموزش و پرورش استثنائی کشور بود و بعد از مدتی به سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی استان مازندران منتقل می‌شود.

او در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۳ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران است و از ۱۳۸۳ فعالیت خود با سازمان میراث فرهنگی را آغاز می‌کند. او به مدت دو سال مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران است. وی در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ در مقطعی مشاور شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری و در مقطع دیگری مشاور شرکت تبلیغات و نمایشگاه‌های گردشگری بود. همچنین پنج ماه از سال ۱۳۹۲ را به عنوان مدیر عامل شرکت توسعه ایرانگردی فعالیت کرد از اسفند ۱۳۹۲ تا ۱۶ اسفند امسال مدیر کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان مازندران بود. او همچنین عضو حزب کارگزاران سازندگی و دبیر اول حزب در استان مازندران است.

هر چند یک پایگاه خبری محلی در مورد بزرگ‌نیا نوشته بود که وی «در ۱۹ مرداد ۹۵ بازنشست شده است» اما وی این قضیه را رد می‌کند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید؛ «من هنوزبازنشسته نشده‌ام»

همه مدیران کل میراث فرهنگی استان تهران

به گزارش ایسنا، جلیل گلشن – باستان‌شناس – نخستین سکان‌دار اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران بود. پس از او، خلیلیان مدیریت این اداره را برعهده گرفت، اما با درگذشت او، اردشیر ‌اروجی – کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی – بر صندلی این اداره نشست.

اوایل دهه‌ی ۱۳۸۰، ناصر پازوکی به‌عنوان مدیر این اداره کل انتخاب شد. او تا سال ۱۳۸۳ در این سمت بود،‌ پس از آن به‌مدت سه سال، محمدابراهیم طریقت تهرانی مدیریت اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران را برعهده گرفت. تا مهدی ناظم‌رضوی در سال ۱۳۸۶ جایگزین او شد. وی پیش از آن شهردار منطقه‌ی ۱۲ تهران بود.

به‌دلیل تخریب‌ها و اتفاق‌های ناگواری که در این مدت برای میراث فرهنگی استان تهران پیش آمد، تلاش شد تا با انتخاب سعید بکتاش که پیش از آن، آوازه‌ی مدیریتش در اصفهان او را خوش‌نام کرده بود،‌ این پست به‌دست فردی شایسته برسد. هرچند بکتاش هم بیش از چندماه نتوانست مدیریت این اداره را برعهده بگیرد و براساس اخبار اعلام‌شده در رسانه‌ها، به‌علت قبول نکردن خواسته‌های مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی نتوانست در این پست بماند و اوایل بهمن‌ماه ۱۳۸۶ استعفای خود را نوشت.

پس از او، محمد بهرام‌زاده رییس سازمان میراث فرهنگی تهران شد. او از مدیریت میراث فرهنگی استان زنجان به تهران آمد. او نیز در اوایل مهرماه ۱۳۸۸ با حکم بقایی جای خود را به علیزاده شیروانی دارای لیسانس ادبیات داد که پیش از آن، مدیرکل هماهنگی استان‌ها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. کمتر از یک سال بعد، باز هم صندلی اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران برای رییس بعدی آماده شد و خردادماه ۱۳۸۹ محمدابراهیم لاریجانی از معاونت گردشگری به تهران آمد. او حدود دو سال مدیر تهران بود و سپس محمدحسین فراهانی از اداره کل موزه‌ها به‌عنوان دهمین رییس این اداره انتخاب شد. او تا آخرین روزهای سال گذشته در این سمت بود تا ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۱ مسعود نصرتی – باستان‌شناس – به جای فراهانی بر صندلی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تکیه زد.

۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید،‌ رجبعلی خسروآبادی به عنوان دوازدهمین رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در سوم آذر ۱۳۹۲ روی صندلی ریاست این اداره کل تکیه زد، تا یکم بهمن ۱۳۹۶ که جای او را مجید مهدوی، به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گرفت و بعد از ۴۵ روز دلاور بزرگ‌نیا، در ۱۶ اسفند این پست را تحویل گرفت.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *