اخبار 2123 روز پیش
بدون دیدگاه

می توانیم از ژاپن درس بگیریم/تحلیل فنی بازی بلژیک-ژاپن

شیما دانشمندپور

تیم ژاپن یکی از شگفتی های این دوره از مسابقات در مرحله یک هشتم نهایی ،تیم سر سخت و قدرتمند چون بلژیک را در مقابل داشت و در حالی که روی زمین به خوبی حریف خود را وادار به عقب نشینی کرده بود در مقابل فیزیک خوب و قدرت سرزنی بازیکنان بلژیک نتوانست کاری از پیش ببرد و در یک نبرد جانانه و تحسین برانگیز وداع شایسته ای با جام داشت.

فرشید طالبی با اسطوره خواندن تیم ژاپن برداشت خود از این بازی را اینگونه بیان کرد.
تیم ژاپن نماینده به حق آسیا در دیدار مقابل بلژیک هم استثنایی ظاهر شد تا ثابت کند صعودش به مرحله بعد بر اساس لیاقت و شایستگی به دلیل ارائه یک فوتبال زیبا با برنامه و تمرین شده بود.سامورایی ها با فوتبال یک ضرب دو ضرب خود که به طرز ماهرانه ای به اجرا در آوردند در 15 دقیقه اول بازی به جای رو آوردن به دفاع و کم کردن فاصله لایه های دفاعی خود پرس از جلو را دستور کار خود قرار دادند و با همین برنامه هافبک های طراح و خلاق بلژیک را از کار انداختند در این دقایق ژاپنی ها حاکم مطلق زمین بودند.
در 15 دقیقه دوم بازی،تیم بلژیک با تجربه اروپایی بازیکنانش شرایط را به نفع خود تغییر داد .پاس کاری خوبه دی بروین و حرکات استثنایی ادن هازارد با قدرت سرزنی و حفظ توپ فوق العاده به عنوان محور اصلی حملات این تیم، روی دروازه ژاپن خطرناک ظاهر شدند.
در 15 دقیقه سوم هم هر دو تیم بازی متعادل و پایاپایی را به نمایش گذاشتند.علی رغم اینکه در این نیمه گلی بین دورازه ها رد و بدل نشد ولی بلژیک و ژاپن هر دو با فوتبال تاکنیکی و سرعتی منحصر به فرد خود بازی جذاب و تماشاگر پسندی را به اجرا گذاشتند.
بازی ژاپنی ها مقابل حریف قدرتمندی که با سه پیروزی مقتدرانه راهی مرحله دوم شده بود بدون کمترین شباهتی به آسیا در سطح و کلاس جهانی و اروپایی بود.
تیم ژاپن که در این بازی مانند یک ابر قدرت ظاهر شده بود با شروع طوفانی که در نیمه دوم داشت در دقیقه 48 بازی در یک حرکت استثنایی و کار شده،پاس شیبازاکی از میانه میدان به هاراگوچی رسید و او نیز با یک شوت روی پا تور دروازه بلژیک را به لرزه انداخت. سامورایی علی رغم پیش بودند از حریف همچنان حملات آتشین خود را به سمت دروازه حریف نشانه رفتند و 4 دقیقه بعد از گل اول،کاگاوا دفع ناقص حریف را با یک پاس حساب شده به تاکاشی اینوی رساند او نیز از پشت محوطه جریمه با یک شوت سرکش گل شگفت انگیز این جام را به نام خود ثبت کرد.بازی زیبا و رو به جلو ژاپنی ها حتی بعد از گل دوم هم ادامه داشت این جسارت و جنگندگی سامورایی مقابل یکی از شانس های قهرمانی ،تحسین همگان را بر انگیخت.
بعد از گل دوم بلژیکی ها با استفاده از ضربات بلند سعی کردن با قدرت سرزنی بازیکنان خود به گل برسند اما تا دقیقه 69 به جز چند موقعیت،موفقیتی نصیبشان نشد در دقایق پایانی روبرتو مارتینز که تیمش در نبرد زمینی نتوانست حریف سرعت و تاکتیک ژاپنی ها شود با دو تعویض عالی و فرستادن ناصر شادلی و مروان فلینی به درون زمین تغییر تاکنیک داد .
شاگردان او با حرکت از جناحین و سانتر روی دروازه ژاپنی ها موفق شدند روی یک اتفاق در دقیقه 69 بازی با ضربه سر فرتونگن یکی از گل های خورده خود را جبران کند.روی گل دوم هم بلژیک با برتری هوایی که نسبت به ژاپن داشت با ضربه سر فلینی بازی را به تساوی کشاند.بعد از تساوی هیچ یک از دو تیم عقب نشستند و برای برتری در وقت های قانونی همچنان روند تهاجمی خود را ادامه دادند تا دقیقه 94 ،در این لحظه جسارت بیش از حد ژاپنی ها کار دستشان داد و بلژیکی ها زمانی که تمام بازیکنان ژاپن از روی کم تجربگی روی موقعیت کرنری که به دست اورده بودند در محوطه جریمه حریف جمع شدند در ضد حمله ای که نصیبشان شد کار را تمام کردند.
عملکرد ژاپن درس برزگی برای آسیاست و نمی دانم در مقابل تصور ما که بازی تمام دفاعی ایران را زیبا می دانیم چه واژه ای می تواند درخشش و نمایش خیره کننده ژاپنی ها در این جام را به تصویر بکشد که شایسته و لایق سامورایی ها باشد.اکیرا نیشینو مربی بومی تیم ملی ژاپن در طول چند ماهی که هدایت این تیم را بر عهده گرفت چنان تغییری در تکنیک و ساختار ژاپن ایجاد کرد که فوتبال دنیا را به تحسین تیمش واداشت.ژاپنی ها به شایستگی ثابت کردند به جای ادعاهای گزاف و حرف های بیهوده به دنبال رشد و سازندگی هستند و به جای دنبال مقصر گشتن در عمل لیاقت و شایستگیشان را ثابت می کنند .

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *