خانه های تاریخی شیراز
اخبار 2249 روز پیش
بدون دیدگاه

لودرها دوباره آمدند فصل انقراض خانه های تاریخی شیراز/ بافت در حال آب رفتن

شیراز – خانه های تاریخی در بافت تاریخی شهر شیراز در حال آب رفتن است، خانه هایی که یکی یکی در حال تخریب است و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را دوچندان کرده است.

 

خانه های تاریخی شیراز
خبرگزاری مهر- گروه استان ها، هادی فتحی: بافت ۳۶۰ هکتاری فرهنگی و تاریخی شیراز به تنهایی می توانست بار گردشگری جنوب کشور را به دوش بکشد اما کم توجه ای به این مهم باعث شده که هر روز از تعداد خانه های تاریخی ثبتی کاسته شود.

بهانه های مختلفی از جمله طرح توسعه، خیابان جدید و… طی چند سال گذشته باعث از بین رفتن خانه های تاریخی شیراز شد که در آخرین حرکت نیز ۲ خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار از بین رفت.

خانه های تاریخی شیراز

دو خانه قاجاری یدالله منتصری و شمس سلیمی نیز آخرین قربانیان این روزهای بافت تاریخی شیراز هستند که با واکنش های مختلفی به رو به رو شده است.

در این راستا رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اظهار تاسف از اتفاقات روی داده در بافت تاریخی شیراز، گفت: اینگونه رفتارها جای تاسف و نگرانی دارد.

مسعود منیعاتی تاکید کرد: اگر این دو منزل تخریب شده دوره قاجار مالک شخصی دارد که مسئولین اسامی مالکین را اعلام کنند تا بدانیم چه کسی مسئول نگهداری از این املاک بوده است.

وی یادآور شد: طبق قانون اگر آثار ثبت ملی شده باشد مربوط به تمامی مردم است و حال باید دید مسئول نگهداری از این املاک ثبت شده در استان فارس و شهر شیراز چه کسی است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس تصریح کرد: چه کسی باید در مقابل اینگونه تخریب ها ایستادگی کند، اگر مسئول نگهداری از این املاک، مالکین هستند که باید اعلام شود که ملک در اختیار چه کسی است و اگر هم دستگاهی باید این مهم را پیگیری کند چرا تاکنون کوتاهی کرده است.

نتیجه پیگیری تخریب های گذشته نیز هنوز معلوم نیست

منیعاتی یادآور شد: مسئولین وعده پیگیری می دهند در حالیکه نتیجه پیگیری تخریب های گذشته تاکنون مشخص نیست و در هیچ رسانه و یا جلسه عمومی اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: گلایه از شهرداری و اعضای شورای شهر نیز مطرح است زیرا بارها ادعای دوستداری میراث فرهنگی را مطرح کردند اما در نزدیکی محل شورای شهر ۲ خانه دوره قاجار تخریب شد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس افزود: همه از حفاظت بافت تاریخی شیراز دم می زنند اما در عمل خانه ها تخریب می شود و تنها اعلام نگرانی را از مسئولین شاهد هستیم.

منیعاتی تاکید کرد: متولی دقیق و اصلی خانه های تاریخی مشخص شود، اگر این تخریب ها قانونی است که همه سکوت کنیم و اگر هم غیر قانونی است که مسئولین اینگونه رفتارها مشخص شود.

اما چندی پیش معاون گردشگری استاندار فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر، اعلام کرد که طرح جامعی برای بافت قدیمی و تاریخی شیراز مد نظر قرار دارد تا بیش از گذشته شاهد توسعه صنعت گردشگری در شهر شیراز باشیم.

محمد ابراهیم فروزانی تمامی دستگاه ها را مسئول نگهداری از بافت تاریخی شیراز دانست و اعلام کرد که همگان باید تلاش کنند که شاهد توسعه و رونق بافت باشیم.

دیشب نطق پیش از دستور اعضای شورای شهر نیز به موضوع تخریب ها اختصاص داشت.

آنچه امروز در بافت تاریخی در حال اجراست طرح مصوب توسعه نیست نصیری معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس که در صحن علنی شورای شهر حضور یافته بود به ارائه توضیحاتی درباره این واقعه پرداخت و گفت: خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نشان گذاری شده است.

وی گفت: آنچه امروز در بافت تاریخی در حال اجراست طرح مصوب توسعه نیست.

این مسول بیان کرد: طرحی نانوشته در اطراف حرم شاهچراغ (ع)در حال اجراست که ما از آن بی‌خبریم.

وی ادامه داد: در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ همه مکان‌های میراثی با ارزش با ستاره مشخص شده است

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس عنوان کرد: اجرای طرح توسعه مشروط به حفظ مکانهای تاریخی بود.

در عین حال رئیس شورای شهر شیراز در جلسه علنی شورای شهر گفت: از مسئولین میراث فرهنگی و دادستان شیراز نیز برای حضور در جلسه دعوت شده بود اما فقط معاون میراث فرهنگی در جلسه حاضر شد.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه اجنه باعث تخریب منازل تاریخی نشدند، گفت: به گونه ای رفتار می شود که همه مسئولیت حرف زدن را به گردن دیگری می اندازند در حالیکه یک فرد و یا افرادی مشخص این تخریب را انجام داده اند.

نایب رئیس شورای شهر شیراز نیز در ادامه جلسه تاکید کرد: نهادها و افراد فرا قانونی در شیراز حضور دارند که هیچکس هم حق اعتراض به آنها را ندارد.

ابراهیم صبوری تصریح کرد: قانون در خصوص تخریب کنندگان آثار تاریخی وجود دارد اما اینگونه که مشخص است در گذشته با آنها برخورد نشده چون اگر چنین بود شاهد تخریب های مجدد نبودیم.

به گزارش مهر، هنوز به صورت مشخص هیچ دستگاهی مسئولیت این تخریب را اعلام نکرده و مشخص نیست تخریب این دو خانه تاریخی در چه چارچوبی صورت گرفته است.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *