اولین همایش تعیین اصالت اشیای تاریخی-فرهنگی و هنری فردا برگزار می شود
اخبار 2235 روز پیش
بدون دیدگاه

اولین همایش تعیین اصالت اشیای تاریخی-فرهنگی و هنری فردا برگزار می شود

اولین همایش تعیین اصالت اشیای تاریخی-فرهنگی و هنری فردا برگزار می شودتهران- ایرنا- نخستین همایش و کارگاه تخصصی تعیین اصالت اشیای تاریخی- فرهنگی و هنری با حضور کارشناسان داخلی و خارجی از ایران، اتریش و آلمان توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از 24 تا 26 بهمن ماه امسال برگزار می شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دبیر علمی نخستین همایش تعیین اصالت اشیای تاریخی-فرهنگی با اعلام این خبر گفت: جعل آثار و اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری مختص فرهنگ یا منطقه جغرافیایی خاصی نیست و همه جوامع از دیرباز با این مشکل رو به رو بوده اند.
حمید فدایی افزود: امروزه بازار خرید و فروش قانونی یا غیرقانونی آثار تاریخی- فرهنگی به گسترش ساخت اشیای جعلی دامن زده و شناسایی این آثار را به یکی از دغدغه های باستان شناسان، موزه داران، مرمت گران، دانشمندان علوم مختلف و کارشناسان نیروی انتظامی و علوم جنایی برای مقابله با جاعلان آنها مبدل کرده است.
وی با بیان اینکه تا چند دهه پیش تنها راه تعیین اصالت اشیا، بررسی دقیق آنها توسط متخصصان زبده ای بود که سالها با مطالعه، تفحص در سبک و ویژگی های اشیا و ممارست در مقایسه آنها اصل را از جعل تمیز می دادند، تصریح کرد که در سالهای اخیر علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و زیست شناسی جایگاه مهمی در بررسی اشیا و تعیین اصالت آنها به دست آورده اند.
وی ادامه داد: نخستین همایش و کارگاه تخصصی با عنوان تعیین اصالت اشیای تاریخی-فرهنگی و هنری از فردا، 24 بهمن ماه به مدت سه روز در موزه ملی ایران برگزار می شود.
دبیر علمی نخستین همایش و کارگاه تعیین اصالت اشیای تاریخی – فرهنگی، هدف از برگزاری این همایش و کارگاه را یافتن زبان مشترک میان متخصصان علوم طبیعی و کارشناسان باستان شناسی، تاریخ، موزه داری، مرمت و تعمیق روند همکاری آنها و آشنایی با روشهای علمی مورد استفاده در مطالعات موردی و مشابه تعیین اصالت اشیا در ایران و جهان اعلام کرد.
وی گفت: آشنایی متخصصان علوم طبیعی با روشهای کارشناسان تعیین اصالت، طرح و بررسی مسائل و مشکلاتی که کارشناسان ایران در عمل با آن مواجهند، آشنایی با روند تفسیر نتایج آزمایشگاهی وآشنایی با امکانات و محدودیتهای روشهای سالیابی از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.
فدایی، اصالت از دیدگاه باستان شناسان، مرمتگران، موزه داران و مجموعه داران، جنبه های جعل و تزویر در آثار تاریخی فرهنگی و بررسی روش های علمی و آزمایشگاهی تعیین اصالت را محورهای اصلی این همایش برشمرد.
فدایی یادآوری کرد: در روز 26 بهمن ماه نیز به طور همزمان سه کارگاه درباره روشهای علمی و آزمایشگاهی بررسی آثار فلزی، سفالی و نسخ خطی و نقاشی توسط کارشناسان داخلی و خارجی برای جمعداران موزه ها و متخصصان میراث فرهنگی برگزار می شود.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *