شهروندان همدانی؛ سفیران گردشگری رویداد 2018
اخبار 2251 روز پیش
بدون دیدگاه

شهروندان همدانی؛ سفیران گردشگری رویداد 2018

شهروندان همدانی؛ سفیران گردشگری رویداد 2018

شکی نیست که گردشگری برای درآمدزایی پتانسیل بسیار بالایی دارد و اکنون با توجه به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی یا همان 2018 این پرسش حیاتی پیش می‌آید که آیا در کنار تمام ظرفیت‌های گردشگری مهم تاریخی و طبیعی، جهت پذیرایی و جذب گردشگر و از همه مهم‌تر حفظ آن‌ها، زیرساخت‌های لازم تهیه و تدارک دیده شده است یا خیر؟

اشاره به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که از بدیهی‌ترین وظایف میزبان، رعایت آداب مهمان‌داری و حفظ احترام مهمان است.
مهمان‌نوازی در لغت به معنی ابراز لطف عملی و پذیرایی از مهمان است، و در فرهنگ ایرانی به تلاش میزبان برای تامین راحتی مهمان اطلاق می‌شود. یکی از رسوم زیبای فرهنگ ما مهمانی‌دادن و مهمان‌ شدن است. هانری رنه دالمانی، سیاح فرانسوی، در رابطه با فرهنگ مهمان‌نوازی در ایران می‌نویسد: ایرانیان بر این باورند که اگر بر مهمان بیش از ارزش وی ارج ننهی به او توهین کرده‌ای.
حال با این تفاسیر از مهمان‌نوازی و رسوم آن بدون شک این پرسش پیش می‌آید که نقش میزبان در ارایه خدمات چگونه باید باشد؟
در علم اقتصاد مبحثی زیر عنوان نظریه بازی مطرح می‌شود. محوری‌ترین مفهوم در این نظریه مفهوم بازی است و به هر نوع موقعیت اجتماعی که دو یا چند نفر درگیر آن باشند، اطلاق می‌شود. افراد در بازی، بازیگر تلقی شده و هر یک می‌توانند نقشی داشته باشند؛ به‌طوری‌که خود هم در فرآیند اقتصادی ذینفع شوند. حال به موضوع اصلی که همان جذب گردشگر و حفظ آن است بازمی‌گردیم. باید پذیرفت همراه‌شدن شهروندان یک جامعه در فرآیندی اجتماعی، نتیجه‌ی برنامه‌ریزی‌های کلان متفاوت و مؤثر است.

برای اجرای هرچه بهتر و کارآمدتر رویداد 2018، یک طرف معادله مشارکت و آگاهی شهروندان از ثمرات این فرصت برای برندسازی و معرفی شهر همدان به عنوان مقصد گردشگری است. در این راستا هرچه نگاه شهروندان به مقوله گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا آگاهانه‌تر باشد همکاری و مشارکت بالاتر می‌رود. همین نگاه سبب سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و مدیریت هرچه بهتر در بخش‌های مختلف موضوع می‌شود؛ به طوری‌که هر شهروند خود را موظف می‌داند تا به سهم خود و در جایگاه خاص خود بعنوان یک شهروند همدان، میزبان خوب و شایسته‌ای باشد.

به نمونه‌هایی از اقدام‌های عملی همسو با این هدف اشاره می‌کنیم:
– ارایه غذاهای محلی با هدف آشنایی گردشگر با مردم‌شناسی خوراک آن منطقه
– احیاء و مرمت خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی و قدیمی شهر به‌عنوان مهمان‌پذیر محلی با رویکرد اسکان گردشگر در فضای متفاوت ودلنشین
– حفظ بنا و مشارکت اقتصادی در کاربری جدید آن
– ارتباط با گردشگر در فضاهای عمومی مثل بازار قدیمی شهر با تعبیه میز و صندلی‌ با هدف گپ و گفت و آشنایی بیشتر گردشگر با اماکن دیدنی و فرهنگ شهر و راهنمایی وی به‌منظور بازدید از دیگر نقاط شهر؛
صد البته همکاری و همراهی سازمان‌های میراث فرهنگی و نیز زیباسازی شهرداری جهت اجرایی‌شدن این طرح بسیار مهم و حیاتی است. به عبارتی، بکوشیم هر شهروند خود را سفیر شهرش بداند و به رسم مهمان‌نوازی در این چرخه زندگی شهری فعالانه گام بردارد؛ چراکه حضور گردشگر یک فرصت است نه یک چالش و با عادت به این تغییر الگوی رفتاری می‌توان چشم‌انداز درخشان‌تری برای آن متصور شد؛ تا هم حضور گردشگران در همدان با ماندگاری بیشتری همراه باشد و هم به تعریف شهر همدان به عنوان مقصد گردشگری نزدیک‌تر باشیم.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *