تک‌فرزندی، تنها به معنای داشتن یک فرزند نیست
اخبار 2302 روز پیش
بدون دیدگاه

تک‌فرزندی، تنها به معنای داشتن یک فرزند نیست

تک‌فرزندی، تنها به معنای داشتن یک فرزند نیست

رئیس بیمارستان شهید بهشتی زنجان گفت: تک‌فرزندی تنها به معنای داشتن یک فرزند نیست.

 

«علیرضا آرمان‌کیا» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که یکی از مشکلات جوامع مدرن تک‌فرزند بودن فرزندان است، گفت: در گذشته به دلیل این‌که مادران تنها مسئولیت مدیریت خانه را داشتند از همین‌رو شمار فرزندان زیاد بود اما با آغاز مدرنیته و افزایش مشکلات اقتصادی و عدم تأمین هزینه زندگی، زنان نیز وارد حوزه کار شدند و با شاغل شدن زنان فرصت تربیت فرزندان کاهش یافت و از همین رو افراد کمتر علاقه به فرزندآوری پیدا کردند.

وی ادامه داد: هم‌چنین در گذشته به دلیل اینکه فرزندان معمولاً فاصله سنی کمتری داشتند بچه‌های بزرگ‌تر در تربیت فرزندان کوچک‌تر کمک‌رسان مادران بودند و بنابراین مسئولیت‌پذیر بار می‌آمدند و در مدیریت خانه به مادران همواره کمک‌رسان بودند و بخشی از مسئولیت خانه را به عهده می‌گرفتند.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی زنجان افزود: با مدرنیته شدن ارتباط و تعامل میان پدر و مادرها و فرزندان کاهش یافت.

آرمان‌کیا با اشاره به این‌که تک‌فرزندی تنها به معنای داشتن یک فرزند نیست، خاطرنشان کرد: فاصله زیاد سنی بین فرزندان نیز موجب می‌شود تا دو فرزند با سیستم تک‌فرزندی در خانواده پرورش یابند، به طوری که فرزند هم‌بازی و همراهی در خانه ندارد و اخلاق و فرهنگ و روحیات دو فرزند از هم جدا است، همین موضوع موجب افزایش معضلات تربیتی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بیش فعال شدن کودکان یکی از معضلاتی است که به سبب تک‌فرزندی ایجاد می‌شود، افزود: خانواده‌ها نمی‌توانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و چون زبان همدیگر را نمی‌فهمند از هم فاصله می‌گیرند اما با بودن فرزند هم سن و سال این فرزندان که به مراتب نسبت به والدین فاصله سنی کمتری دارند می‌توانند به کودکان مشاوره بدهند و به دلیل اینکه خواهر و برادر هستند و هیچ وقت ضرر هم را نمی‌خواهند و به هم کمک می‌کنند.

آرمان‌کیا با اشاره به آسیب‌های تک‌فرزندی گفت: این فرزندان به مراتب اعتماد به نفس کمتری دارند و استرس بیشتری را تجربه می‌کنند و رفتارهای خودشیفتگی در این فرزندان معمولاً زیاد است و در مدیریت هزینه مشکل پیدا می‌کنند و بلوغ فکری آن‌ها با تأخیر انجام می‌گیرد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی زنجان خاطرنشان کرد: باید بکوشیم فرزندان در خانواده کمتر از 3 تا 5 سال فاصله سنی داشته باشند و اگر تک‌فرزندی داریم باید شرایط را برای داشتن هم بازی‌های هم سن و سال فرزندمان فراهم کنیم که بهترین مورد این موضوع فضای مهد کودک‌ها است که والدین باید تک فرزندان خود را برای یادگیری تعامل بهتر فرزندان در مهد کودک‌ها قرار بدهند.

وی با اشاره به این‌که نصیحت کردن در خصوص فرزندان موثر نیست، یادآور شد: والدین باید برای فرزندان خود وقت بیشتری را بگذارند و تعامل سازنده با فرزندان خود داشته باشند تا فرزندان اعتماد به نفس بیشتری داشته و به پدر و مادر خود تکیه کنند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *