اخبار 920 روز پیش
بدون دیدگاه

ثبت‌نام واکسن دانش‌آموزان / دانش‌آموزان چه واکسنی تزریق می‌کنند؟

اگرچه وزیر بهداشت گفته بود برای دانش‌آموزان واکسن خاصی وارد کرده‌ایم اما حالا می‌گوید واکسنی که برای دانش‌آموزان تزرق می‌شود همان سینوفارم است و باید دو دز آن را تزریق کنند. اما سایت ثبت‌نام واکسن دانش‌آموزان چیست؟

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید قوت گرفته و مقامات بهداشتی به دنیال واکسیناسیون دانش‌‌آموزان هستند. با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در کشور، حالا نوبت به آنها رسیده. اما قرار است به دانش‌آموزان چه واکسنی تزریق شود؟

ابتدا صحبت از واکسن سوبرانا۲ یا سینوفارم تک دُزی برای دانش‌آموزان بود. دبیر جمعیت هلال احمر در این مورد گفته بود: «در صورت تائید سازمان غذا و دارو و صدور مجوز، با واردات یکی از دو واکسن سوبرانا۲ یا سینوفارم در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود.»

اگرچه عین اللهی، وزیر بهداشت گفته بود واکسن خاص برای ۱۷ ساله‌هایی که می‌خواهند کنکور بدهند وارد شده اما حالا بعد از گذشت یک هفته در واکنشی جدید گفته واکسنی که برای دانش‌آموزان تزرق می‌شود همان سینوفارم است و باید دو دز آن را تزریق کنند.

اخیرا هم مجوز واکسن جانسون اند جانسون صادر شده بود که برخی گمان می‌کردند واکسیناسیون دانش‌آموزان با آن انجام می‌شود. اما طولی نکشید که شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از صدور مجوز تزریق پاستور و سینوفارم برای سنین کمتر از ۱۸ سال خبر داده.

واکسن سوبرانا تائیدیه جهانی ندارد
علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ کشور درباره میزان کارآیی واکسن کرونای دانش‌آموزان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «واکسن سوبرانا واکسن کوبایی است که در ایران به نام پاستووک شناخته می‌شود. این واکسن پروتئینی است که مرحله سه کارآزمایی بالینی آن در کوبا و ایران در حال انجام است. تقریبا مرحله پایانی این کارآزمایی را در ایران می‌گذراند.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درباره کارآیی واکسن سوبرانا می‌گوید:« کارآیی این واکسن طبق مطالعاتی که گزارش کرده‌اند، برای دو دز بالای ۶۰ درصد و برای تزریق سه دز بالای ۸۰ درصد است.»

ناجی ادامه می‌دهد: «واکسن سوبرانا تائیده سازمان بهداشت جهانی را ندارد و فقط مجوز از سوی کوبا را دارد. ضمن اینکه کوبا مجوز اضطراری این واکسن را برای کودکان دو تا ۱۷ ساله صادر کرده و در حال تزریق آن به کودکان است.»

آنطور که ناجی می‌گوید واکسن سینوفارم نیز که در ایران تزریق می‌شود، چین و امارات هم مجوز مصرف آن را برای کودکان ۳ تا ۱۸ سال را داده‌اند. در حال حاضر واکسن‌های فایزر برای کودکان پنج تا ۱۶ ساله و مدرنا برای ۱۲ تا ۱۷ ساله مجوز مصرف دارند.

قرار بود ۱۶ میلیون دانش‌آموز با واکسن خاص وارداتی واکسینه شوند. تناقض‌هایی در گفته‌های مسولان وجود دارد که هنوز مشخص نیست واکسیناسیون دانش‌آموزان دقیقا با چه نوع واکسنی انجام می‌شود.

سایت ثبت‌نام واکسن دانش‌آموزان
از روز گذشته سامانه ثبت‌نام واکسن دانش‌آموزان آغاز به کار کرده است. سایت ثبت‌نام واکسن دانش‌آموزان برای متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳ (سن ورود به سال آخر متوسطه دوم) باز شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت‌نام واکسن کرونا باید به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند. البته شرط واکسیناسیون دانش‌آموزان، رضایت والدین آنهاست.

به گزارش ایلنا محمدمحسن بیگی، مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفته که رضایت والدین دانش آموزان برای واکسیناسیون شرط است، زیرا واکسن در کشور به شکل توصیه‌ای و داوطلبانه است، اما خانواده‌ها باید در این زمینه با ما مشارکت کنند.

برچسب‌ها:,

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *