اخبار 944 روز پیش
بدون دیدگاه

تکذیب یک شایعه ترسناک؛ واکسن سینوفارم داخل ایران تاییدیه WHO دارد

«ما تنها واکسنی را وارد می‌کنیم که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذاودارو باشد، اگر واکسن مورد تایید نباشد اصلا آن را خریداری نمی‌کنیم، چراکه با سازمان غذاودارو قرار داریم که واکسن‌های معتبر وارد شوند.»

خبرآنلاین: از روز گذشته خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است که واکسن سینوفارمی که وارد ایران شده تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، اما وارد کننده این واکسن این موضوع را تکذیب می‌کند.

اطلاعات اعلام شده توسط سینوفارم نشان می‌دهد که این شرکت در ماه‌های گذشته دو نوع واکسن تولید کرده است؛ یکی سینوفارم نوع پکن به اسم BBIBP-CorV و دیگری سینوفارم نوع ووهان.

این دو واکسن اگرچه توسط یک شرکت تولید شده‌اند اما کاملا با هم دیگر تفاوت دارند؛ واکسن نوع پکن دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت با تاثیرگذاری ۷۹درصد است و واکسن ووهان با تاثیرگذاری ۷۲.۵ درصد هنوز تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نگرفته است.

براین اساس از روز گذشته برخی شایعات در فضای مجازی منتشر شد که سینوفارم نوع ووهان به ایران وارد شده و به همین دلیل هم کارآیی پایینی از این واکسن در کشور دیده شده است، این موضوع منجر به نگرانی زیادی درباره واکسنی شده که بیش از ۱۵میلیون دز از آن در ایران تزریق شده است.

واکسن سینوفارم داخل ایران تاییدیه WHO دارد

جمعیت هلال‌احمر به عنوان واردکننده اصلی واکسن سینوفارم این موضوع را کاملا رد می‌کند.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «سازمان هلال احمر این موضوع را کاملا تکذیب می‌کند ما واکسنی را آورده‌ایم که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است.»

او می‌افزاید: «ما تنها واکسنی را وارد می‌کنیم که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذاودارو باشد، اگر واکسن مورد تایید نباشد اصلا آن را خریداری نمی‌کنیم، چراکه با سازمان غذاودارو قرار داریم که واکسن‌های معتبر وارد شوند.»

براساس اخبار منتشر شده در ماه‌های گذشته، تاکنون ۵ واکسن مجوز سازمان غذاودارو ایران را گرفته‌اند که واکسن سینوفارم BBIBP-CorV هم در بین آن‌ها وجود دارد:

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذاودارو هم به روزنامه جهان صنعت گفته بود که “واکسن سینوفارم چینی دو نوع است ولی واکسن ووهان در ایران مجوز مصرف ندارد و بعید می‌دانم هلال‌احمر این واکسن را وارد کرده باشد.”

قوسیان مقدم توضیح می‌دهد: «ما از اول در حال واردات واکسنی هستیم که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت بوده است، اصلا هر واکسنی که ما وارد می‌کنیم در فرودگاه چک می‌شود تا مشخص شود مجوزهای لازم را دارد یا نه.»

بخاطر تخفیف صلیب‌سرخ واکسن سینوفارم ارزان‌تر وارد شد

از سویی برخی ادعا کردند که به دلیل قیمت پایین‌ واکسن وارد شده توسط هلال احمر این واکسن نوعی است که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، اگرچه قیمت دقیقی از واکسن وارد شده اعلام نشده است، اما سخنگوی سازمان غذاودارو گفته که قیمت این واکسن کمتر از ۱۰دلار بوده است.

دبیرکل هلال احمر با تایید ارزان‌تر بودن این واکسن می‌گوید علت آن واردات نوعی دیگر از واکسن نیست. او می‌گوید: «ایراد گرفتند که چون قیمت واکسن سینوفارمی که وارد کردیم پایین‌تر است پس ما واکسن دیگری را وارد کردیم. اما واقعیت این است که به علت این که این واکسن از طریق صلیب سرخ واکسن وارد کرده‌ایم توانستیم نسبت به برخی شرکت‌ها تخفیف بگیریم. ما به عنوان یک محصول کمکی واکسن کرونا را به کشور را وارد کردیم و حتی روی آن‌ها علامت صلیب سرخ هم قرار دارد.»

او ادامه می‌دهد: «این ماجراها درست نیست، ما دنبال سود نیستیم و فقط قصد خدمت‌رسانی داریم.»

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *