اخبار 985 روز پیش
بدون دیدگاه

جدیدترین علائم کرونای دلتا / امروز واردات جدید واکسن به تهران می رسد

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران با بیان اینکه این هفته یک مجموعه جدید از واکسن فردا خواهد رسید، گفت: متأسفانه در مورد دلتا میزان منفی کاذب نسبت به بقیه سویه‌ها خیلی بالاتر است، در دلتا آبریزش بینی، گرفتگی بینی و علائم سرفه، سرفه‌های منقطع یا متناوب، تب، تب‌های متناوب و تب‌هایی که نوسان دارد، ترکیب توأمان علائم گوارشی و کاهش اشتها جزو علائم نسبتاً شایع است.

علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران در حاشیه آیین افتتاح درمانگاه چندتخصصی مرکز ژنتیک نور دانشگاه بقیه‌الله (عج) اظهار کرد: براساس آخرین تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های ما حداقل تا انتهای هفته تغییری در شاخص‌های رو به رشد در حوزه سرپایی و بستری نخواهیم داشت، سوش غالب الان در تهران سوش دلتاست و با توجه به الگو‌های بالینی که به ما مراجعه می‌کنند و سرعت بستری بیمارستانی و تغییر شاخص‌ها بدون تردید الان سوش غالب ما سوش دلتاست.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران تصریح کرد: این‌ها یک بخش بستگی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دارد و متأسفانه تهران مثل همه کشور است، امروز در کشور متوسط اعلامی رعایت شیوه نامه‌ها به ۴۸ درصد تقلیل پیدا کرده و در تهران هم ۵۰ تا ۵۲ درصد است و نسبت به هفته قبل متأسفانه تقلیل قابل توجه داریم.

او افزود: هر موقع که یک همخوانی پیوسته‌ای بین میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و افزایش بار بیماری‌ها داریم با توجه به اینکه ما در طول ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۱۷ هزار بیمار مراجعه سرپایی داشتیم که ۱۳ هزار نفر آن‌ها به بخش سرپایی درمان ما مراجعه کردند، این هفته هم رشد قابل توجهی در بستری بیمارستان‌ها پیش بینی می‌شود و ۱۰ تا ۱۲ درصد ما رشد بستری در طول این هفته داشتیم و ۷ هزار و ۴۰۰ بیمار بستری در تهران با تشدید کووید ۱۹ داریم.

زالی تصریح کرد: به هر حال متأسفانه برغم همه تلاش‌هایی که داریم شتاب بستری خیلی قابل توجه است.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران افزود: یک بخش آن به خاطر خود ماهیت این سوش دلتاست که سرایت پذیری خیلی بالایی را دارد و گاهی اوقات تا ۶۰ درصد سوش آلفا و تا دو برابر سوش کلاسیک ووهان سرعت پذیری بالاتری دارد و نکته دوم بالاخره همان بحث تنزل در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است و یک بخشی هم تأخیر در فرآیند واکسیناسیون عمومی است که آن هم به میزان ابتلا کمک شایان توجهی خواهد کرد.

زالی گفت: این سه مورد، عوامل اصلی است منتهی از آن جهت که در حال حاضر به خصوص در طول هفته جاری اکثر کسانی که به ما در بیمارستان برای بستری مراجعه کردند افرادی هستند که به یک خانواده تعلق دارند، پیش از این در خیز‌های قبلی یک فردی از خانواده می‌آمد، مبتلا بود بستری می‌شد و سایر افراد خانواده شدت کمتر بیماری را داشتند، اما الان خانوادگی شده است.

او ادامه داد: خانواده‌ها میزان ابتلا و شدت و وخامت بیماری شان هم از یک شدت همگن تری برخوردار است یعنی ما مجبوریم یک دفعه از یک خانواده پنج نفر را همزمان بستری کنیم، چون در بسیاری از خانواده‌ها افراد پرخطری وجود دارند که در سنین بالایی هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند و این شکل گیری خوشه‌های خانوادگی بسیار خطرناک می‌تواند باشد و مرگ و میر را می‌تواند به طور چشمگیر در استان‌های مختلف از جمله تهران افزایش دهد.

زالی اظهار کرد: آخر هفته گذشته در بالاترین میزان مرگ و میر‌ها در تهران ۶۹ نفر در روز بوده و موارد مثبت قطعی بوده است، ولی این عدد می‌تواند تغییر کند حتماً در هفته جاری، چون مرگ و میز مستحضرید بین ۱۰ روز تا ۱۴ روز نسبت به بستری با تأخیر خودش را نشان می‌دهد البته یک الگویی در کشور الان دیده می‌شود و آن هم این است که یک مقداری عدم توازن بین میزان بستری و میزان مرگ و میر وجود دارد.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: برخلاف انتظار میزان مرگ و میر در تناسب با میزان بستری نیست شاید به خاطر همین تأخیری است و شاید هم در برخی از مقالات اخیر آمده است سوش دلتا، چون سرعت پذیری بالایی دارد ضرورتاً منجر به افزایش مرگ و میر نمی‌شود.

او درباره اینکه موج پنجم تا کی ادامه دارد هم گفت: حداقل تا دو هفته دیگر پیش بینی می‌کنم استمرار داشته باشد و تا انتهای این هفته تهران شرایط قرمز بودن را حفظ می‌کند و در روز‌های آینده افزایش بستری را خواهیم داشت، متأسفانه تا زمانی که میزان مراجعان سرپایی کاهش نیابد، در بستری و مرگ و میر تغییر ایجاد نمی‌شود.

زالی افزود: متأسفانه روز‌های اخیر همه شاخص‌ها نشان دهنده افزایش مراجعان سرپایی بوده است.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران درباره شلوغی برخی مراکز واکسیناسیون هم گفت: خوشبختانه در سه روز گذشته مکانیزم‌های نوبت دهی خیلی منظم‌تر شده است و مردم عزیز تهران هم مثل سایر استان‌ها از مکانیزم نوبت دهی استفاده می‌کنند و مواردی را که الزام است، می‌شود به تدریج با نظمی که در سیستم نوبت دهی فراهم شود و اطمینان خاطر بخشیدن به مردم که برای گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال به بالا واکسن کافی وجود دارد، ساماندهی کرد.

زالی افزود: در شهر تهران جمعیت بالای ۶۵ سال بالغ بر ۴۴۰ هزار نفر است که حدود ۵۰ درصد بین ۶۷ تا ۷۰ سال است یعنی بالای ۶۵ سال و ما بیشترین جمعیت کشور را در بالای ۶۰ سال بین ۶۰ تا ۶۴ سال داریم که پیش بینی می‌کنیم در کشور بین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ما جمعیت ۶۰ تا ۶۴ سال داشته باشد.

او گفت: با تأمین واکسن کافی برای گروه سنی بالای ۶۰ سال باید تدارکات خیلی کامل و لجستیک کافی فراهم شود و با توجه به اینکه هنوز گروه‌های سنی ۶۸ – ۶۹ سال‌ها به پایان نرسیده، واکسیناسیون در تهران به طور عمده مربوط به این گروه سنی است تا این گروه سنی به پایان برسد و هنوز هم یک تعداد جاماندگان از ۷۰ سال به بالا داریم.

زالی گفت: تزریق دوم ۷۰ سال به بالا‌ها که به آمار ۸۹ درصد رسیده است یعنی هنوز ۱۱ درصد از افرادی که واکسن دوم شان را باید تلقیح کنیم به پایان نرسیده است و باید این گروه‌های مختلف سنی به تدریج کاهش پیدا کنند و ما بتوانیم به گروه‌های سنی دیگر بپردازیم.

منتظر پیامک باشید
فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: برنامه‌ای که وزارت بهداشت دارد این است که سایت را برای افراد بالای ۶۰ سال باز کرده است که افراد بتوانند وارد سیستم نوبت دهی شوند، اگر لطف کنند عزیزانمان منتظر ارسال پیامک باشندو براساس پیامک مراجعه کنند، راحت‌تر است، چون پیامک براساس ظرفیت واکسن و ظرفیتی که هر مرکز دارد، ارسال می‌شود.

زالی افزود: از فردا تا انتهای هفته چندین مرکز جدید را هم به مدار اضافه خواهیم کرد و ۸۰ مرکز داریم، اما انتهای برنامه ریزی ما تا ۹۰ مرکز تجمیع است ضمن اینکه به دلیل کمک عزیزان ما در نیرو‌های مسلح برخی از مراکز تجمیع قبلی را نیرو‌های مسلح از ما به طور کامل تحویل خواهند گرفت و نیرو‌های بهداشتی ما فراغت بیشتری خواهند داشت و به ایجاد مراکز جدید خواهند پرداخت که ان شاءالله این کار را هم انجام خواهیم داد.

او درباره ارتباط سرماخوردگی و ویروس دلتا گرفتن هم گفت: در شرایط همه گیرشناسی هرگونه بروز علائمی که در آن بیماری دیده می‌شود باید به حساب آن بیماری همه گیری گذاشته شود، اگر امروز یک فردی مراجعه می‌کند با علائم سرماخوردگی باید فکر کند که کرونا گرفته است مگر اینکه خلافش ثابت شود و بعد تشخیص‌هایی مثل سرماخوردگی و حساسیت‌های فصلی این‌ها می‌تواند باشد.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران افزود: بنابر این در کرونا سویه دلتا متأسفانه آزمایش‌های پی سی آر در آن بیشتر از سایر سویه‌ها منفی است یعنی فرد ممکن است حتی علائم داشته باشد و فکر کند، چون پی سی آرش منفی است، نگرفته است.

زالی گفت: متأسفانه در مورد دلتا میزان منفی کاذب نسبت به بقیه سویه‌ها خیلی بالاتر است یعنی آن چیزی که در بالینی مهم است علائم بالینی فرد است، علائم تنفسی فوقانی در این سویه نسبت به موارد دیگر شایع‌تر است و ما در سویه‌های وقتی کسی با علائم آبریزش بینی می‌آمد ما آن راکرونا نمی‌دانستیم و امروز برعکس است یعنی در دلتا آبریزش بینی، گرفتگی بینی و علائم سرفه، سرفه‌های منقطع یا متناوب، تب، تب‌های متناوب و تب‌هایی که نوسان دارد، ترکیب توأمان علائم گوارشی، یعنی خیلی از مریض‌ها می‌آیند با درد شکم همراه با علائم تنفسی، با اسهال و استفراغ‌ها و حالت تهوع، کاهش اشتها جزو علائم نسبتاً شایعی است، سر درد در دلتا شیوع بالاتری نسبت به بقیه موارد دارد و درد‌های پراکنده مفصلی و عضلانی در سوش دلتا نسبت به سوش‌های دیگر بیشتر است.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران افزود: سرگیجه و علائمی از قبیل اختلال در افراد مسن و مواردی که الان داریم می‌بینیم در افرادی که دیابت یا فشار خون دارند در سوش دلتا دیدیم که کنترل دیابت شان مشکل‌تر می‌شود یا فشارخون هایشان ممکن است نوسان‌های جدی تری داشته باشد.

زالی اظهار کرد: دلتا گروه‌های سنی زیر ۲۰ سال را عمدتا بیشتر از سایر سوش‌ها گرفتار می‌کند و همین الان هم یکی از گروه‌هایی که در جامعه تهران خیلی میزان بالای ابتلا را در خود نشان می‌دهد گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است که معمولاً در سوش‌های قبلی ما کمتر ما شاهد بروز این بیماری بودیم.

او گفت: در زیر ۱۰ سال هم میزان درگیری الان در تهران به ۴ و ۸ دهم درصد رسیده که قبلاً یک و ۲ دهم درصد بوده، بنابر این همه این‌ها مختصات سوش دلتاست.

ان شاءالله زودتر واکسن‌ها بیاید
زالی گفت: هرگونه سرعت بخشیدن و شتاب در واکسن امری بسیار مهم و حداقل شرط لازم برای ریشه کن سازی این بیماری است، تجربه‌ای هم که در سایر کشور‌ها وجود دارد و البته درست است که واکسن بخش زیادی از پیشگیری را محقق می‌کند، اما تجربه‌ای که اخیراً در کشور‌های اروپایی نشان داده شد، این است که شرط لازم واکسن است، اما شرط کافی باز هم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

او اظهار کرد: حسن واکسن این است که اگر فرد هر دو دُز را تزریق کرده و واکسینه به اندازه کافی شده باشد، در صورت ابتلا معمولاً بیماری خفیف‌تر است و مرگ و میر به طور قابل توجه و چشمگیر کم می‌شود.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: البته می‌تواند حتی موارد ابتلا را داشته باشد یعنی ناقل باشد و می‌تواند با کرونای خفیف درگیر شود، ولی مرگ و میر‌ها کمتر می‌شود و این هفته یک مجموعه جدید از واکسن فردا خواهد رسید تا انتهای هفته هم بالاخره واکسن خواهد رسید.

واکسن‌های ایرانی‌ها می‌آیند
زالی بیان کرد: واکسن‌های ایرانی به نظر می‌رسد با آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار دز می‌تواند از اوایل مرداد ماه به مدار افزوده شود، ولی نیاز ما به واکسن‌های وارداتی است برای این که ما بتوانیم سرعت بیشتری بدهیم و تکیه ما به واردات واکسن خارجی باید باشد و تسریع در فرآیند واردات واکسن اگر حجم قابل توجهی از واکسن وارد کشور شود می‌توانیم علاوه بر جمعیت بالای ۶۰ سال که حدود ۴ میلیون و و ۶۰۰ هزار نفر شهروند ایرانی داریم، گروه پرخطر هم هستند که باید واکسن با اولویت به آن‌ها داده شود.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: یک سری گروه‌های پرخطر مشاغل است که مشاغل گروه سه و اولویت سوم واکسیناسیون هستند و این‌ها باید در برنامه گنجانده شوند.

او تصریح کرد: در واکسیناسیون به هر حال ما از برنامه واکسیناسیون عقب هستیم حتماً باید یک شتاب خیلی جدی تری بگیرد به خصوص حالا، چون در خیز پنجم هستیم شتاب دادن به واکسیناسیون می‌تواند تا حد زیادی کمک کند.

زالی گفت: هنوز رنگ شهر تغییری نکرده و قرمز است و ما در اوج انتقال بیماری هستیم و چرخش ویروس در شهر بسیار است و امروز در ستاد ملی تصمیم‌های جدی تری قرار شد گرفته شود و ما هم مثل سایر استان‌ها منتظر اعمال دستور‌های جدید ستاد ملی برای تغییر در شیوه نامه بهداشتی و اعمال مقررات جدیدتر هستیم.

برچسب‌ها:, ,

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *