اخبار 994 روز پیش
بدون دیدگاه

افرادی که سود سهام عدالت برای آنها واریز نشده چه کار کنند؟

مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامدارانی که شماره حساب بانکی معتبر در قالب شماره شبای بانکی اعلام کرده بودند، واریز شده است.

باشگاه خبرنگاران:واریز دومین مرحله سود سهام عدالت از یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد. بر این اساس ۴۰ درصد سود سهامداران عدالت پرداخت شد و ۱۰ درصد دیگر آن به دلیل افزایش سرمایه چند شرکت و عدم واریز سود دو شرکت، تا کنون پرداخت نشده است.

جدول واریز سود سهام عدالت به شرح زیر است:

این نحوه پرداخت سود مانند مرحله اول برای سهامداران سوالات و ابهاماتی را ایجاد کرد. یکی از این ابهامات مربوط به این سوال بود که چرا با وجود دریافت پیامک واریز سود سهام عدالت از بانک، اما برای برخی از افراد امکان برداشت این سود وجود ندارد؟

در این رابطه با دو تن از مسئولان شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه به گفت‌وگو نشسته‌ایم؛

حسین قشمی مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: تمام ۲۲ بانک عامل موظف بوده‌اند که در شرح واریزی عبارت “سود سهام عدالت” را قید کنند. تمام بانک‌ها به جز دو بانک این مورد را رعایت کرده بودند البته این دو بانک مجدد به سهامداران پیامک زدند که ممکن است این پیامک مجدد برای همه افراد ارسال شده باشد. در حالی که ممکن است این سود به دلایل مشخصی به حساب برخی افراد واریز نشده باشد، که این مورد بسیار بعید و کم است.

او در ادامه افزود: واریز سود بر اساس اعلام شماره شبا است که سهامداران به سجام و سامانه سهام عدالت اعلام کرده‌اند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که خیلی از افراد اصلا یادشان نمی‌آید که در هنگام ثبت نام کدام شماره شبا را برای دریافت سود اعلام کرده‌اند و به این صورت حساب بانک‌های دیگر خود را بررسی می‌کنند.

سود سهام عدالت به کدام حساب‌ها واریز نمی شود؟
قشمی بیان کرد: بانک‌ها نمی‌توانند به حساب‌های ارزی، حساب‌های مسدود یا راکد و حساب‌های مشترک، این سود را واریز کنند.

او گفت: به طور کل افرادی که حسابشان فعال است و مشکلی از لحاظ سیستم بانکی ندارند، سود برای آن‌ها به طور کامل واریز شده است.

مهدی نعمتی، مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که بخشی از افراد شماره حساب‌هایی را اعلام کرده‌اند که این حساب‌ها اکنون یا مسدود یا راکد است. بر اساس قوانین بانک مرکزی اگر ۶ ماه از حساب استفاده نشود، این حساب غیر فعال می‌شود در این صورت بانک‌ها نمی‌توانند تراکنشی را با آن حساب انجام دهند، تا این شخص آن حساب را فعال و یا حساب جدیدی را افتتاح کند. در دوره قبل نیز چنین مواردی وجود داشته است.

نعمتی در این رابطه افزود: یک سری از بانک‌ها در حال به روز رسانی شماره موبایل‌ها هستند. در این صورت به شماره‌های قدیمی، پولی واریز نمی‌شود تا خود شخص به بانک مراجعه کند و خدمات جدید تری از بانک دریافت کنند.

افرادی که تاکنون سود برای آنها واریز نشده به کجا مراجعه کنند؟
نعمتی در آخر بیان کرد: افراد که سود برایشان تاکنون واریز نشده است، در ابتدا می‌توانند به سایت سهام عدالت به آدرس www.sahamedalat.ir مراجعه کنند و وضعیت خود را ملاحظه کنند. اگر مشکل حل نشد می‌توانند با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند که در این روز‌ها این مرکز تماس قاعدتا شلوغ است.

او ادامه داد: اگر از این طریق نیز مشکل حل نشد، افراد می‌توانند به کارگزاری و بانک‌ها‌ی خودشان مراجعه کنند و پیگیر وضعیت دریافت سودشان باشند. در این فرآیند واریز سود یکسری از پرداختی‌ها برگشت می‌خورد ما در حال حاضر منتظر گزارش بانک‌ها هستیم که بعدا اطلاع رسانی خواهیم کرد که افرادی که این سود را دریافت نکرده‌اند، مشکلات شان برطرف تا سود به حسابشان در بازه زمانی مشخص دیگری واریز شود.

بر اساس گفته‌های این دو مقام مسئول سود مرحله دوم سهام عدالت برای تمام افرادی که حساب بانکی آن‌ها از لحاظ سیستم بانکی مشکلی ندارد و حساب فعالی دارند، واریز شده است و در غیر این صورت افراد می‌توانند از مراجع مختلف پیگیر وضعیت خود باشند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *