اخبار 1153 روز پیش
بدون دیدگاه

مواظب باشیم؛ متاسفانه کروناویروس نیویورکی هم آمد

بعد از شناسایی ویروس جهش یافته کرونا که گفته می‌شود از انگلستان شایع شده و به سایر نقاط دنیا رفته و از نوع قبل قدرتمند و کشنده‌تر است.

این بار نوع جدیدی از کروناویروس در حال شیوع در نیویورک است.

نوع جدیدی از کروناویروس جهش یافته موسوه به B.۱.۵۲۶ در حال شیوع در نیویورک است که جهش آن ممکن است تاثیر واکسن را کم کند.

سمپل‌های گردآوری شده نشان می‌دهد این جهش در نوامبر شروع شده و به دو زیرشاخه E۴۸۴K و S۴۷۷N تقسیم شده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دو گروه از محققان دریافته اند شکل جدیدی از ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش در شهر نیویورک است و این ویروس حامل جهشی نگران کننده است که ممکن است کارآمدی واکسن‌ها را تضعیف کند.
نسخه جدید ویروس که بی.۵۲۶.۱ (B.۱.۵۲۶) نام دارد، اولین بار در ماه نوامبر (حدوداً آبان گذشته) در نمونه‌هایی که در شهر نیویورک جمع آوری شده بود، دیده شد.
این نسخه جدید تا اواسط این ماه (اواخر بهمن گذشته)، حدود یک چهارم توالی‌های ویروسی در پایگاه داده دانشمندان را تشکیل می‌داد. (نتایج) یک مطالعه روی نسخه جدید ویروس کرونا که گروهی در مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کالتک Caltech) آن را انجام داده اند، روز سه شنبه به صورت آنلاین منتشر شد. (نتایج) مطالعه دیگر که محققان دانشگاه کلمبیا آن را انجام داده اند، هنوز منتشر نشده است.
هیچ یک از دو مطالعه تایید و در نشریه‌ای علمی منتشر نشده است هرچند کارشناسان گفتند نتایج مشابه نشان می‌دهد گسترش نسخه جدید ویروس واقعی است. میشل نوسنزویگ (Michel Nussenzweig) ایمنی شناس دانشگاه راکفلر که عضو این تحقیق جدید نبوده است، گفت: «این خبر خوبی نیست. اما صرف دانستن درباره آن، خوب است، چون آنگاه شاید بتوانیم کاری در خصوص آن انجام دهیم.»
دکتر نوسنزویگ گفت وی درباره نسخه جدید ویروس در نیویورک از ویروسی که به سرعت در کالیفرنیا در حال گسترش است، نگران‌تر است.
با وجود این، نسخه جدید واگیردار دیگر که در انگلیس کشف شده است، اکنون عامل حدود دو هزار مورد (ابتلا) در ۴۵ ایالت (آمریکا) است. پیش بینی می‌شود (ویروس انگلیسی) تا پایان ماه مارس (حدوداً اوائل فروردین آینده) به شایع‌ترین شکل ویروس کرونا در آمریکا تبدیل شود. محققان در حال موشکافی مواد ژنتیک این ویروس بوده اند تا دریابند چگونه ممکن است تغییر کند.
آن‌ها توالی‌های ژنتیک ویروسی را که از بخش کوچکی از افراد مبتلا به دست آمده است، بررسی می‌کنند تا ظهور نسخه‌های جدید را پیش بینی کنند.
کارشناسان دیگر گفتند ظهور ناگهانی نسخه‌های جدید ویروس کرونا نگران کننده است. جهش «ای ۴۸۴ کی» به طور مستقل در بسیاری از بخش‌های مختلف جهان ظاهر شده است که نشان می‌دهد این مسئله مزیت چشمگیری به این ویروس می‌دهد. مطالعات مختلف اکنون نشان داده اند که نسخه‌های حاوی جهش «ای ۴۸۴ کی» کمتر از شکل اولیه ویروس در برابر واکسن‌ها آسیب پذیر هستند. دکتر نوسنزویگ گفت این جهش بر فعالیت دسته‌ای از پادتن‌ها که تقریباً بدن همه افراد تولید می‌کند، تاثیر می‌گذارد.
وی گفت: «بسیار احتمال می‌رود افرادی که از ویروس کرونا بهبود یافته یا واکسینه شده اند، بتوانند با این نسخه ویروس مبارزه کنند. هیچ شکی در این باره نیست، اما ممکن است اندکی از آن بیمار شوند.» وی افزود آن‌ها همچنین ممکن است دیگران را مبتلا و به شیوع ویروس کمک کنند که ممکن است مصونیت گله‌ای را به تاخیر بیندازد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *