اخبار 2412 روز پیش
بدون دیدگاه

موزه تاریخ عکاسی در کاشان راه اندازی شد

مدیر خانه عکاسان سیاه و سفید کاشان گفت: همزمان با 28 مرداد، روز جهانی عکس، موزه تاریخ عکاسی در گالری سهراب سپهری این شهر راه اندازی شد.

” امیر مقامی” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این موزه در سه بخش طراحی شده است که در آن آثاری از تاریخ عکاسی جهان، ایران و کاشان به معرض نمایش عموم گذاشته شده تا مرجعی برای علاقه مندان هنر عکاسی باشد.

به گفته وی، در بخش ایران این موزه، آثار عکاسی ناصر الدین شاه و دیگر شاهان قاجار عرضه شده است و در بخش کاشان نیز آثاری از میرزا عبدالها هاشم اف، اولین عکاس کاشانی و هم عصر با مظفرالدین به نمایش درآمده است.

مدیر خانه عکاسان سیاه و سفید کاشان افزود: از دیگر بخش‌های این موزه آثاری از همدم حقانی و سه بانوی عکاس کاشان مربوط به هفتاد سال قبل و قدیمی‌ترین دوربین متعلق به محمد هلال مقدس به نمایش گذاشته شده است.

مقامی گفت: تاریخ عکاسی در کاشان به اعتبار سفرنامه گردشگران خارجی، پیشینه‌ای به طول یک قرن دارد که بخشی از آثار و ابزارهای این دوره زمانی از صاحبان آن‌ها خریداری شده و در این موزه نگهداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، ۱۹ آگوست برابر با ۲۸ مرداد، به عنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است. قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس، اشراف‌زاده‌ فرانسوی در سال ۱۸۲۶ با فرایندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت. پس از آن، لوئی داگر در سال ۱۸۳۷ به فناوری‌ای دست یافت که تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه‌ی نقره‌اندود ثبت می‌کرد.

او فناوری خود را داگروتیپ نامید که در تاریخ عکاسی به عنوان نخستین شیوه‌ی عملی ثبت تصویر شناخته می‌شود. شورای عکاسی بین‌المللی هند در سال ۱۹۹۱ نخستین نهادی بود که این روز را رسما به عنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر سال کشورهای بیشتری این تاریخ را به عنوان «روز جهانی عکاسی» در تقویم‌های خود ‌گنجانده‌اند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *