اخبار 2420 روز پیش
بدون دیدگاه

تعطیلات کجا برویم؟/ یک تیر و چند نشان در سفر به باغ‌شهر مهریز

مهریز، شهرستانی با جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی زیبا است که نه تنها گردشگران بلکه بسیاری از مردم شهرهای مجاور را در تعطیلات پایان هفته به سوی خود می‌کشاند و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان یزد مطرح و مورد توجه باشد.

به گزارش ایسنا، استان یزد را بسیاری از گردشگران با جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی آن می‌شناسند اما این استان کویری در همه نقاط خود دارای جاذبه‌های طبیعی زیبایی است که تماشای آنها برای هر گردشگری خالی از لطف نیست و مهریز مجموعه‌ای از این جاذبه‌هاست .

از مرکز استان یزد به سمت جنوب که حرکت می‌کنیم، در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر یزد، شهرستانی قرار دارد به نام مهریز که نه ‌تنها منطقه‌ای باستانی با تاریخی کهن است بلکه به ‌واسطه آب‌ و هوای نسبتاً بهتر نسبت به مرکز استان و وجود باغ‌های سرسبز و جاذبه‌های طبیعی به «باغ‌شهر یزد» معروف شده است .

بسیاری از مردم یزد به ‌ویژه آنها که اصالتاً مهریزی هستند و به دلایل مختلف به شهر یزد مهاجرت کرده و در آنجا ساکن هستند، آخر هفته‌های خود را در این شهر باستانی و روستاهای خوش آب‌ و هوای آن می‌گذرانند .

در واقع سفر به مهریز، آن ‌هم در آخر هفته‌ای با هوای داغ، علاوه بر این که فرار از شلوغی شهر و گرمای هوا و پناه بردن به منطقه‌ای چند درجه خنک‌تر است، به منزله‌ی یک تیر و چند نشان است زیرا آنهایی هم که به دنبال تماشا و لذت بردن از آخر هفته‌های خود هستند می‌توانند با سفر به مهریز مجموعه‌ای از کوه‌ها، چشمه‌ها، باغ‌ها، قلاع و بوستان‌ها و مناطق کویری را کنار یکدیگر به تماشا بنشینند .

کوه‌ریگ و معجزه‌های درمانی آن

«کوه‌ریگ» یکی از جاذبه‌های طبیعی مهریز است که معجزات درمانی بسیاری برای آنها که از دردهای عضلانی رنج می‌برند دارد.

کوه‌ریگ به‌ ویژه در این روزهای گرم تابستان همانند مطب اطبای متخصص، شلوغ است و بیمارانی که از درد پا و کمر همیشه نالانند، دمی خود را به ریگ‌های داغ این تپه ماسه‌ای می‌سپارند تا هم تفریحی کرده باشند و هم مسکنی برای دردهای خود یافته باشند .

این ریگزار محدود در بین کوه‌های نزدیک به مهریز به دلیل خاصیت‌هایی که از نور خورشید به دست می‌آورد، تسکین‌دهنده دردهای عضلانی است و بسیاری معتقد هستند که هممانند داروهای قوی معجزه می‌کند .

این جاذبه طبیعی در طول سالیان طولانی و در چند صد سال پیش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده‌های عظیمی از شن در کنار کوهی به وجود آمده و اکنون به یک منطقه تفریحی و ورزشی برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده است .

به این دلیل که بسیاری از مردم معتقد هستند داغی ریگ‌های این منطقه می‌تواند دردهای عضلانی پا و کمر را از بین ببرد، سالانه تعداد زیادی از گردشگران از این منطقه به ‌عنوان یک منطقه گردشگری درمانی استفاده می‌کنند .

این روزها به دنبال ساخت آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و برخی دیگر از امکانات مورد نیاز گردشگران، در روزهای پایانی هفته تعداد زیادی از مردم را به این منطقه می‌کشاند .

آنها که تجربه بیشتری در سفر به کوه‌ریگ دارند اغلب توصیه می‌کنند که بهترین زمان برای بالا رفتن از این کوه ریگی، عصر و حوالی غروب است زیرا در این ساعات ضمن این که تابش مستقیم نور خورشید دیگر برای گردشگران آزاردهنده نیست، شن‌ها نیز گرمای خورشید در طول روز را در خود ذخیره کرده‌اند .

اغلب مردم روزهای پایانی هفته، شام ساده‌ای فراهم می‌کنند و به سمت کوه‌ ریگ حرکت می‌کنند، هنگام عصر ابتدا از تپه شنی بالا می‌روند و تفریح می‌کنند و بعد از آن در آلاچیق‌هایی که گرداگرد این تپه ساخته شده، در کنار خانواده به صرف شام می‌پردازند .

تکمیل لذت سفر به مهریز در چشمه غربالبیز

برخی از آنهایی که تعطیلات آخر هفته خود را در مهریز سپری می‌کنند، علاوه بر کوه‌ریگ می‌توانند با پیمودن فاصله‌ای کوتاه از جاذبه‌های دیگر مهریز دیدن کنند و دمی در این فضاهای خوش آب و هوا بیاسایند .

چشمه «غربالبیز» و «باغ پهوان‌پور» از جمله این دیدنی‌های طبیعی شهر مهریز است که هر کدام پنج تا هشت کیلومتر از کوه‌ریگ فاصله دارند .

چشمه غربالبیز، چشمه‌ای کهن است و سنگ‌نگاره‌های اطراف این کوه گویای قدمت تاریخی این چشمه است . گرچه غربالبیز در اغلب ایام سال به دلیل خشکسالی، خشک است اما از طبیعتی زیبا برخوردار است و وجود سکوهای اقامتی و سرویس بهداشتی و غیره می‌تواند ساعاتی خوش در آخر هفته را برای مردمان خسته از کار و روزمرگی رقم بزند .

کمی آن‌سوتر با طی مسافتی نه چندان طولانی، باغ زیبا و رویایی پهلوان‌پور مهریز واقع شده است، باغی که قدم زدن در کنار درختان سر به فلک کشیده و رود کوچک جاری در آن در یک روز گرم تابستانی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

هر چند در باغ پهلوان‌پور، امکاناتی مانند رستوران و کافی‌شاپ و سوئیت‌هایی برای اقامت نیز وجود دارد، اما می‌توان بدون اقامت گزیدن در این باغ، ساعت‌ها نیز در عمارت و باغ و باغچه‌های این باغ، اوقاتی دل‌انگیز را سپری کرد و از آن لذت برد .

درختان تبریزی سر به فلک کشیده، درختان انار و بادام و انواع میوه‌ها، باغچه‌هایی که مملو از گل‌های رز رنگی است و از همه مهم‌تر جوی کوچکی که در میان درختان راه گرفته، فضای این باغ را بسیار زیبا و رویایی کرده است و می‌تواند حتی در یک ظهر داغ تابستانی، مطبوع و دلچسب باشد .

باغ متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان‌پور بوده است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد.

این باغ از بناهای مهم فرهنگی تاریخی است که طبیعت، هنر و معماری را در کنار هم دارد و به دلیل روان بودن آب از میان باغ و عبور آن از میان تنه‌های سپیدار و چنار، زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است .

مساحت باغ پنج هکتار است که شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربت‌خانه در بخش مرکزی، بنای زمستان‌خانه در بخش غربی، برج گلین در جنوب شرقی و اصطبل، انبار و کارگاه‌های قالی بافی و ریسندگی در بخش جنوبی است .

سبک معماری این باغ ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است و درختان چنار در دو طرف جوی اصلی باغ قرار دارند . البته ساخت کوشک مربوط به دوره قاجار است که در سه سطح (دو طبقه و نیم) طراحی شده و زیبای ویژه‌ای از معماری ایرانی به نمایش گذاشته است .

ثبت جهانی باغ پهلوان‌پور مهریز در یونسکو

این بنا در تاریخ هفتم مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و پس از آن به همراه باغ دولت آباد و چند باغ ایرانی دیگر، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

باغ پهلوان‌پور در محله مزویرآباد مهریز واقع شده و آب جاری در این باغ از قنات مشهور به حسن‌آباد که اخیراً در قالب مجموعه‌ای از قنوات به ثبت جهانی رسیده، سرچشمه می‌گیرد و به‌جز باغ پهلوان پور به‌ طور مستقیم از هیچ ‌یک از باغ‌های منطقه عبور نمی‌کند .

آب قنات حسن‌آباد درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند. علاوه بر قنات ذکر شده این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام قنات شاه حسینی و قنات مزویر آباد، آبیاری می‌شود .

باغ دارای ۱۶ حق‌آبه است که هر ۱۲ روز یک‌بار به آن متعلق می‌گیرد که زمان هر حقابه بین ۱۰ تا ۱۱ دقیقه است که به آن «سبو» نیز گفته می‌شود .

دو طرف جوی اصلی باغ پهلوان پور درختان تنومند و سالخورده چنار قرار دارند، درختان مثمر باغ نیز شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت این درختان با توجه به گرمای زیاد استان یزد، نمایانگر آب ‌و هوای متفاوت نسبتاً خنک این منطقه است .

با طی کردن حدود ۴۰ کیلومتر از مرکز استان یزد، به‌راحتی می‌توان از این باغ ارزشمند، ‌ زیبا و نمونه بازدید کرد و در سایه‌سار درختان آن و در کنار جوی‌های روان و صدای آب، دمی فارغ از هیاهوی شهر آسود .

همچنین مسافرانی که خسته از روزهای پرکار پایان هفته بار سفر می‌بندند تا گوشه‌ای دنج بیابند و در آن به قول شاعر دمی بیاسایند، به‌طور قطع روستاهای ییلاقی مهریز برایشان یک پیشنهاد درجه یک است .

البته در کنار این‌ها، صدها جاذبه‌ طبیعی و تاریخی دیگر نیز در شهرستان مهریز وجود دارد و می‌توان برای لذت بردن از حضور در این مکان‌ها 10‌ها مدل را برنامه‌ریزی کرد اما به‌ طور قطع یکی از بهترین برنامه‌ریزی‌ها برای یک روز تعطیل، گذراندن صبح تا ساعتی بعد از صرف ناهار در غربالبیز، سپس قدم زدنی یک‌ساعته در باغ پهلوان پور مهریز و بعد از آن سپری کردن عصر و غروب در کوه‌ریگ است .

برچسب‌ها:, ,

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *