اخبار 176 روز پیش
بدون دیدگاه

مس چیست؟ ویژگی های مس و کاربرد آن در صنعت

یکی از مهم ترین فلزات جدایی ناپذیر از زندگی انسان، فلز مس است که در پروژه‌های صنعتی نیز کاربرد‌های زیادی را به خود اختصاص داده اند.


این فلز قرمز رنگ، از قابلیت هدایت الکتریکی و حرارت دهی بالایی برخوردار است که مزایای زیادی نیز دارند. در ادامه به صورت کامل در مورد اینکه مس چیست؟ ویژگی های مس و کاربرد آن در صنعت توضیحاتی را ارائه داده ایم تا بهترین محصول بازار را با قیمت مناسب و کیفیت عالی خریداری کنید.

معرفی محصول پر فروش بازار: مس

مس یکی از انواع فلزات سنگینی است که دارای چگالی ۸.۸ و عدد اتمی ۲۸ هستند. در واقع این فلز دارای مقاومتی بالا بوده و عمدتا در شرایط عادی و مطلوب نیز خواص خود را حفظ می‌کنند. اما در نظر داشته باشید که مس و محصولات ساخته شده با آن، اگر در مجاورت با گرمای زیاد قرار بگیرند بعد از مدتی سیاه می‌شوند. همچنین در نظر داشته باشید که مس دارای شکل پذیری بالا و قابلیت ماشین کاری کم هستند و به عنوان دومین رسانای گرما می‌باشند و عمدتا ظروف ساخته شده با این فلز ارزشمند ظاهری بی نظیر پیدا کرده اند.

همچنین در نظر داشته باشید که این فلز در برابر آب واکنشی از خود نشان نخواهد داد و در برابر اکسیژن و اتمسفر از خود واکنش نشان می‌دهند. انواع آلیاژ مس با ترکیبات خاصی تولید می‌شوند که عمدتا از آلیاژ مس و روی، برنج به دست می‌آید که در ادامه به بررسی آلیاژ‌های مس پرداخته ایم:

مس نسبتا خالص با عناصر آلیاژی ۳ درصد

دسته اول آلیاژ‌های مس نسبتا خالص، دارای درصد بالایی از خود فلز مس هستند و تمامی ویژگی‌های بی نظیر مس را در خود دارند. همچنین از عناصر دیگر در ترکیبات مسی بین ۱ تا ۳ درصد استفاده شده است که از این محصولات نسبتا خالص جهت ساخت لوله‌های مسی، لوله‌های دوجداره و کابل‌ها استفاده می‌شود.

آلیاژ مس و روی (برنج)

به احتمال زیاد در بازار ظروف برنجی را نیز دیده اید! در واقع برنج ترکیب شده از آلیاژ روی و مس است. در واقع در ترکیبات آن از ۹۵ درصد مس و ۵ درصد روی استفاده می‌شود.

آلیاژ های برنز

آلیاژ برنز شامل ۹۸.۷۵ درصد مس و ۱.۲۵ درصد قلع است که در این ترکیب مقدار کمی فسفر نیز وجود دارد. از این آلیاژ جهت ساخت اتصالات الکتریکی، لوله و مبدل و… استفاده می‌شود.

ویژگی‌های مس

مس دارای خواص مفید و بی نظیری است که همین خواص سب شده است تا از این فلز برای ساخت محصولات مختلفی استفاده کنند. با توجه به اینکه مس می‌تواند بخشی از نیاز‌های بدن انسان را تامین کند، در همین راستا اغلب مردم اقدام به خرید این قبیل محصولات می‌کنند که در ادامه به بیان ویژگی‌های فلز مس پرداخته ایم:

  • مقاوم در برابر خوردگی

  • رسانای حرارتی و الکتریکی

  • خواص ضد میکروبی

  • قابلیت تغییر به آلیاژ

  • اتصال آسان

  • دارای خواص غیر مغناطیسی

  • قابلیت بازیافت

مسلما در دنیای امروزه زیاد مشاهده کرده اید که خرید و فروش و استفاده از ظروف مسی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است، از همین رو باید در نظر داشته باشید که مس دارای خواص غیر میکروبی بوده و مواد معدنی مفیدی برای انسان دارند. در نظر داشته باشید که مس دارای رنگ طبیعی خاکستری و یا نقره ای است و اگر در هوای آزاد قرار بگیرد، لکه‌های مایل به قرمز در آن ایجاد می‌شود.

کاربرد مس در صنعت

مس عمدتا به عنوان یک نوع فلز خالص مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای افزایش استحکام آن، مس را با آلیاژ برنج و برنز ترکیب می‌کنند. در ادامه به صورت کامل به بیان کاربرد‌های مس در صنعت پرداخته ایم تا مناسب ترین محصول کاربردی را خریداری کنید:

کاربرد مس در صنایع پتروشیمی

انواع لوله و کندانسور‌های اصلی در نیروگاه‌ها از برنج، مس و برنز ساخته شده اند که انواع دیگر محصولات همچون واسطه‌های خورنده، فیلتر و پمپ‌ها و سیستم‌های لوله ای ساخته شده با فلز مس هستند. در واقع دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و تغییر رنگ و خواص ضد عفونی کننده در تاسیسات زیر زمینی هستند.

کاربرد مس در صنعت برق

مس یکی از فلزات بی نظیر برای انتقال برق است که عمده کاربرد‌های آن برای سیم و کابل، قطعات و اتصالات دو شاخه، ساخت موتور، روتور‌ها و… خواهد بود.

کاربرد مس در صنعت الکترونیک

در صنعت الکترونیک فلز مس جایگزین فلز آلومینیوم شده است و کاربرد آن برای ساخت قطعاتی همچون لوله‌های فرکانس بالا، کانتر‌های متقاطع، مگنترون و… است.

کاربرد مس در صنعت حمل و نقل

انواع آلیاژ اعم از آلومینیوم، برنز، برنز منگنز، قلع، روی، برنج، آلیاژ مس و… از دسته مواد استاندارد برای ساخت کشتی هستند. همچنین برای برق رسانی سیستم‌های خنک کننده هواپیما‌، سیم کشی و… نیازمند فلز مس خواهند بود.

کاربرد مس در صنعت متالورژی و مکانیزه

انواع قطعات ثابت و متحرک مانند چرخ دنده‌ها، اتصالات و آستر‌های استوانه ای نیازمند استفاده از مس و آلیاژ‌های آن هستند. همچنین با استفاده از فلز مس می‌توان سختی و مقاومت در برابر خوردگی و… را بهبود بخشید و افزایش استاندارد آن سبب مقاومت بیشتر در برابر خوردگی خواهد شد.

جان کلام

اطلاع از اینکه مس چیست و ویژگی های مس و کاربرد آن در صنعت چگونه است، اهمیت زیادی دارد و هر شخص قبل از خرید باید به این موارد توجه داشته باشد. اگر قصد خرید مس و محصولات مسی اعم از لوله مس، ورق، میلگرد، تسمه و چهار پهلو مسی را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که خرید خود را از طریق کارخانجات معتبر در ایران انجام دهید، چرا که این محصولات حتما باید مطابق با استاندارد‌های جهانی تولید شده باشند تا کیفیت اصلی و مطلوب خود را نشان دهند.

بازرگانی ثامن تجارت نیز به عنوان یکی از فروشندگان معتبر در ایران هستند که تمامی محصولات را مستقیم و از درب کارخانه به فروش می‌رسانند و به همین دلیل شما با پرداخت مناسب ترین هزینه می‌توانید بهترین محصولات را با نازل ترین قیمت خریداری کنید. مسلما خرید مستقیم از درب کارخانه هزینه‌های گزاف و اضافی را کاهش می‌دهد و شما محصولات آهن آلات ساختمانی، انواع فلزات رنگین، انواع پلیمر و… را می‌توانید با نازل ترین قیمت خریداری نمائید.

منبع : https://samentejarat.com

برچسب‌ها:,

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *