اخبار 181 روز پیش
بدون دیدگاه

6 دلیل محکمه پسند برای اثبات عدم تمکین زن/قانون جدید

هنگامی که عقد نکاح بین زن و شوهر خوانده میشود، وظایفی بین آنها شکل می گیرد که هر دوی آنها موظف هستند به این وضایف عمل کنند یکی از این وظایف تمکین زن از شوهر خود است، اگر زنی از تمکین شوهر خود امتناع کند نفقه آن قطع شده و ناشزه نامیده می شود، اما راهی وجود دارد که زن بتواند عدم تمکین را رد نماید برای این کار شما نیاز به یک وکیل خبره و ماهر دارید.


امروزه در دادگاه های ایران شاهد تعداد زیادی از افراد هستیم که به دلایل مختلف از جمله عدم تمکین و عدم سازش در حال طلاق گرفتن هستند، در ایران تمکین به دو دسته عام و خاص تقسیم میشود که در لغت به معنای ملزم کردن و در معنی حقوقی عام، اطاعت زن از شوهر تلقی می شود، اما تمکین خاص به معنی  برقراری رابطه زناشویی است،  به همین منضور در این مقاله قصد داریم شمارا  با مسئله تمکین آشنا کنیم و همچنین  دلایل محکمه پسند برای عدم تمکین زن را نیز توضیح دهیم، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

6 دلیل محکمه پسند برای عدم تمکین زن

هنگامی که عقد نکاح بین زن و شوهر خوانده میشود، وظایفی بین آنها شکل می گیرد که هر دوی آنها موظف هستند به این وضایف عمل کنند یکی از این وظایف تمکین زن از شوهر خود است، اگر زنی از تمکین شوهر خود امتناع کند نفقه آن قطع شده و ناشزه نامیده می شود، اما راهی وجود دارد که زن بتواند عدم تمکین را رد نماید برای این کار شما نیاز به یک وکیل خبره و ماهر دارید که ما به شما بهترین وکیل خانواده در اصفهان را پیشنهاد می دهیم در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم:

  1. شوهر به یکی از مریضی های مقاربتی مبتلا باشد: اگر شوهر به مریضی های مقاربتی دچار شده باشد زن می تواند از داشتن رابطه زناشویی خودداری کند، همچنین این نکته را باید ذکر کنم که رابطه جنسی با شوهر جزو تمکین خاص محسوب می شود ولی همچنان زن باید به وظایف خود در مورد تمکین عام عمل کند.
  2. خطر جانی یا حیثیتی زن را تهدید کند: در صورتی که وجود زن و مرد در یک خانه به صورتی که خطر جانی یا حیثیتی زن را تهدید کند  زن میتواند منزل را ترک کند و در صورت اثبات آسیب وارده حکم بازگشت به منزل شوهر به آن داده نمی شود، همچنین با ثابت کردن این موضوع زن همچنان از حق نفقه برخوردار است و شوهر موظف به پرداخت آن است.
  3. تعیین محل زندگی زن: همانطور که میدانید حق انتخاب مسکن به عهده شوهر است و زن موظف است در مسکنی که شوهر برای آن انتخاب کرده است زندگی کند، اما در صورتی که حق انتخاب مسکن با زن باشد می تواند به صورت جداگانه زندگی کند ولی همچنان وظیفه تمکین عام و خاص  بر عهده زن است.
  4. مبتلا بودن زن به بیماری:  یکی دیگر از دلایلی که می توان به عنوان دلایل عدم تمکین به آن اشاره کرد مبتلا بودن زن به بیماری است، مبتلا بودن زن به برخی بیماری ها می تواند دلیلی برای تمکین نکردن او باشد که از طرف دادگاه نیز پذیرفته می شود، برای مثال مبتلا بودن زن به قَرن( مسدود بودن آلت تناسلی) دلیلی است که مانع داشتن رابطه زناشویی می شود.
  5. حق حبس: در صورتی که زن مهریه خود را خواستار شده باشد اما مهریه ای از سوی مرد به آن پرداخت نشده باشد، زن می تواند از حق حبس خود استفاده کرده و شوهر را تا زمانی که مهریه را پرداخت نکرده تمکین نکند.
  6. اعتیاد داشتن مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی:  در صورت اعتیاد مرد به مواد مخدر یا الکل به طوری که باعث آسیب به کیان خانواده شود زن می تواند این را به دادگاه ثابت کرده و تمکین شوهر را رد کند.

مجازات عدم تمکین زن

همانطور که در متن بالا نیز خواندید هنگامی که خطبه عقد بین زن و مرد خوانده می شود، وظایفی بر عهده آنها قرار میگیرد که موظف به انجام آن هستند، یکی از وظایف مهم زن که می توان به آن اشاره کرد تمکین عام و خاص شوهر است، مواردی وجود دارد که زن می تواند از تمکین شوهر خودداری کند که در قبل تر به آن اشاره کردیم،حال برای برخی ممکن است سوال پیش بیاید که آیا عدم تمکین مجازاتی در پی دارد؟  در پاسخ به این سوال باید گفت عدم تمکین مجازاتی ندارد ولی اگر دلایل محکمه پسند برای ثابت کردن عدم تمکین از سوی زن ارائه نشود ممکن است اثرات منفی برای زن داشته باشد. به همین منظور در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی اثرات عدم تمکین بپردازیم باما همراه باشید:

  • محروم شدن از نفقه:  در صورتی که زن بدون داشتن دلیل موجه از تمکین شوهر خود بپرهیزد، از گرفتن نفقه محروم می شود.
  • محروم شدن از تنصیف دارایی مرد: در صورت عدم تمکین زن برخی از حقوق آن قطع شده همچنین بعد از طلاق زن از شرط تنصیف اموال مرد نیز محروم میشود.
  • ازدواج مجدد مرد: در صورتی که مدتی از حکم تمکین گذشته باشد اما زن همچنان از تمکین شوهر خودداری کند، مرد می تواند به دادگاه مراجعه کرده و حکم ازدواج مجدد دریافت کند.

پس همانطور که مشاهده کردید در صورت عدم تمکین زن، مجازاتی به آن تعلق نمی گیرد اما برخی حقوق آن قطع می شود، اما نکته حائز اهمیتی که باید برایتان بازگو کنم بدین صورت است: در هر صورتی مهریه به زن تعلق میگیرد حتی در صورت عدم تمکین پس مرد نمی تواند با درخواست تمکین به دادگاه مهریه زن را قطع کند، همچنین خانم ها می تواند با مراجعه به  بهترین وکیل زن در اصفهان بیشتر درباره مجازات عدم تمکین اطلاعات کسب کنند، حضور وکیل زن در کنار شما می تواند باعث کم شدن استرس، و همچنین پیگیری بهتر پرونده شود.

سوالات قاضی در جلسه تمکین

سوالات قاضی در جلسه تمکین به این صورت است که قاضی از زن سوال می کند که آیا شوهر خود را تمکین نمی کنید؟  دلیلتان برای عدم تمکین شوهر چیست؟ آیا شما منزل مشترکتان را ترک کرده اید؟ آیا شوهرتان زمینه عدم تمکین را فراهم کرده است؟ هنگامی که قاضی این سوالات را از شما میپرسد باید بتوانید به خوبی به سوال ها پاسخ دهید در غیر این صورت عدم تمکین شما در جلسه دادگاه رد شده و حکم بازگشت به منزل شوهر به شما تعلق می گیرد همینطور در صورتی که شما به این حکم عمل نکنید، زن ناشزه نامیده شده و حقوق آن بغیر از مهریه قطع می شود، همانطور که در بلا نیز به آن اشاره شد پاسخگویی به سوالات قاضی دارای اهمیت است که در ادامه به نحوه پاسخگویی به این سوالات میپردازیم:

  • در جلسه رسیدگی به تمکین خونسردی خود را حفظ کرده و ابتدا به سوالات فکر کنید و با دقت جواب دهید.
  • به صورت قانونی از خود دفاع کنید.
  • بهتر است خود را به ادامه زندگی مشتاق نشان دهید و عدم تمکین را رد کنید در این صورت مرد باید دلیل محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد.
  •  زن بهتر است از آوردن دلایل بیخودی خودداری نماید، ابتدا قبل از پاسخگویی خوب به سوالات فکر کنید در غیر اینصورت اگر زنی به سوالات قاضی جواب های ناموجه ارائه دهد بی شک قاضی حکم الزام به تمکین زن را صادر می نماید.

مدارک لازم جهت اثبات عدم تمکین زن

تمکین عام و خاص یکی از وظایف اصلی زن است که اگر به وظایف خود بدون دلیل محکمه پسند عمل نکند اثرات منفی را روی زندگی زن می گذارد، همچنین باید این نکته را ذکر کنم که اثبات عدم تمکین از طرف زن فقط با مدارک و شواهد موجه و محکمه پسند امکان پذیر است در غیر این صورت اگر مرد نتواند عدم تمکین زن را ثابت کند درخواست تمکین آن رد می شود در این قسمت ممکن است برای برخی سوال پیش آید که مدارک لازم جهت اثبات عدم تمکین زن چیست؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

  • عدم عذر موجه زوجه
  • تهیه استشهادیه
  • آوردن شاهد
  • اقرار زن به عدم تمکین
  • ترک منزل از طرف زن بدون دلیل موجه
  • عدم حضور زن در جلسه تمکین

 

نتیجه گیری مطلب

مطالب به پایان رسید در این مقاله درباره دلایل محکمه پسند برای عدم تمکین زن صحبت کردیم و همچنین مطالب دیگری که می توانست در موضوع عدم تمکین برای شما مفید باشد را به ترقیم در آوردیم از شما عزیزانی که وقت خود را در اختیار ما قرار داده و مطالب را خواندید کمال قدردانی را دارم .

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *