اخبار 622 روز پیش
بدون دیدگاه

شامپو بدون سولفات چه تاثیری روی ریزش مو دارد؟

به دلیل آنکه امروزه همه مردم به دنبال محصولات آرایشی و بهداشتی با کمترین میزان مواد شیمیایی مضر هستند، تولید این محصولات به شدت در حال گسترش است.

در این بین شامپوهای بدون سولفات بسیار محبوب‌تر از گذشته شده و رقابت تنگاتنگی با شامپوهای سولفات‌دار دارند. در واقع هنگامی که به فروشگاه‌ می‌رویم متوجه بخش‌ محصولات بدون سولفات می‌شویم که جهت ترغیب افراد، از طراحی‌ها و تنوع برند برخوردار هستند. همچنین فروشگاه‌های آنلاین زیادی نیز برای عقب نماندن از این عرصه به فروش این محصولات پرداخته‌اند. برای نمونه شما می‌توانید با خرید شامپو بدون سولفات در مو تن رو، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، این محصول را خریداری کرده و از مزایای آن بهره ببرید.

سولفات ها چه هستند؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا شامپوها هنگام مخلوط شدن با آب به سرعت به کف تبدیل می‌شوند؟ بسیاری از شامپوهایی که در بازار می‌بینید شامل عوامل شیمیایی کف‌کننده هستند. متداول‌ترین آنها نیز سدیم لوریل سولفات (اغلب با برچسب SLS) و سدیم لورت اتر سولفات (با برچسب SLES) می‌باشند. این مواد شیمیایی که به‌عنوان سورفکتانت شناخته می‌شوند به مخلوط شدن شامپو با آب کمک کرده و سبب ایجاد بافت کف‌آلود هنگام ماساژ شامپو روی موها می‌شوند که در نهایت در از بین بردن کثیفی و چربی از پوست و مو، بسیار عالی عمل می‌کنند.

البته سولفات‌ها در غلظت‌های پایین بی‌خطر هستند. اما استفاده مکرر از شامپوهای با غلظت بالای سولفات ممکن است به آسیب سلولی و به دنبال آن از بین بردن بیش از حد چربی‌های طبیعی و پروتئین‌های مو منجر شود. در نتیجه می‌تواند باعث خشک‌شدگی و ریزش موها شود.با این‌ حال اگر مصر به استفاده از شامپو سولفات‌دار هستید، باید از نرم‌کننده برای آبرسانی مجدد و محافظت از موها استفاده کنید. همچنین بهتر است موهای خود را هر روز نشویید، مگر اینکه موهایتان فوق‌العاده چرب باشد.

چرا باید از شامپو بدون سولفات استفاده کرد؟

حدود 91 درصد از تارهای مو از پروتئین تشکیل شده‌ است. حال وقتی پروتئین مو آسیب ببیند، به سادگی مو ضعیف شده و استحکام آن کم می‌شود. در واقع سولفات‌ها ارتباط نزدیکی با آسیب به پروتئین مو دارند. مطالعه‌ای در سال 2005 نشان داد که موهای غوطه‌ور در محلول سدیم دودسیل سولفات دو برابر بیشتر از موهای غوطه‌ور در آب، پروتئین از دست می‌دهند.

برای درک بهتر شامپو بدون سولفات بیایید عملکرد سولفات‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم. این مواد در واقع وظیفه کاهش کشش سطحی بین شامپو و پوست را دارند و به مواد فعال موجود در شامپو اجازه می‌دهند تا برای تمیز کردن کثیفی، چربی و پوست مرده پوست سر عمل موثرتری داشته باشند. به عبارتی تاثیرات شامپو را بیشتر کرده و به آن اجازه می‌دهد تا موادی را که موهای شما را چرب و بدفرم کرده‌اند، از بین ببرد. اما از آنجاییکه این مولکول‌ها بسیار قوی هستند، نمی‌توانند بین چربی اضافی و طبیعی تفاوت قائل شوند، بنابراین قادرند بیشتر چربی مو را از بین برده و آن را خشک، شکننده و مستعد آسیب کنند.

بنابراین سولفات‌ها خوب هستند به این معنا که کارایی شامپوها را بیشتر می‌کنند. از طرفی بد هستند زیرا می‌توانند تاثیر شدیدی روی پوست سر و موها گذاشته و باعث حذف پروتئین‌ و چربی‌های طبیعی مو شوند، همچنین آن را تحریک کرده و دچار خارش نمایند. به همین دلیل اگر می‌خواهید سلامت، استحکام و ظاهر موهای خود را حفظ کنید، بهتر است از شامپوهای سولفات‌دار اجتناب نمایید.

کاهش آسیب به موها با شامپو بدون سولفات

اکنون که با مضرات سولفات در شامپوها آشنا شدید، زمان آن است که موهای خود را کمتر در معرض آن قرار دهید. همچنین اگر غیر از شامپوی روزانه، از نرم‌کننده، شامپو ضد ریزش و یا حجم‌دهنده نیز برای موهای خود استفاده می‌کنید، برچسب مواد تشکیل‌دهنده روی آنها را نیز مطالعه کنید،. زیرا در تولید بسیاری از این محصولات، از موادی مانند سدیم لوریل سولفات یا سدیم دودسیل سولفات استفاده می‌شود.

البته شامپو بدون سولفات اثر کف‌کنندگی و حباب‌زایی کمتری دارد. به این معنی که شما برای شستن این شامپو از روی موهای خود، به مقدار آب بیشتری نیاز خواهید داشت. همچنین شامپوهای بدون سولفات اینطور حس می‌شوند که قدرت شستشوی کمتری دارند، اما اینطور نیست. نتایج بلندمدتی که استفاده از شامپو بدون سولفات روی موها می‌گذارد، مانند بهبود وضعیت و حفظ سلامت پروتئین موها و نیز جلوگیری از آسیب و ریزش آنها، بدان معناست که این تغییر شامپو، قطعا ارزشش را داشته است.

استفاده از شامپو بدون سولفات و جلوگیری از ریزش مو

دلایل ریزش مو به سختی قابل تشخیص هستند و ما باید بپذیریم که ریزش مو لزوما نتیجه یک فرآیند فیزیولوژیکی نیست و ممکن است مربوط به محیط زندگی و محصولاتی باشد که بطور منظم استفاده می‌کنیم. چیزی که مشخص است این است که شامپوهای بدون سولفات معمولا باعث ریزش مو نمی‌شوند. در عوض، شامپوهای حاوی سولفات اغلب باعث نازک شدن پوست سر، تحریک و ملتهب کردن آن و شکننده شدن ساقه‌ موها می‌شوند. اما افرادی هم هستند که می‌توانند بدون این خطرات از شامپوهای مبتنی بر سولفات بهره ببرند و الزاما افراد خاصی نیز وجود دارند که می‌بایست از شامپو بدون سولفات استفاده کنند:

  • بزرگسالان مسن
  • افرادی که پوست و موی خشک دارند
  • کسانی که موهای وزوزی دارند
  • افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند
  • هر کسی که از ریزش مو رنج می‌برد

مزایای استفاده از شامپو بدون سولفات

 

اینکه آیا شامپوهای بدون سولفات به اندازه شامپوهای حاوی سولفات موثر هستند یا خیر، به نوع موهای شما نیز بستگی دارد. برخی ترجیح می‌دهند از شامپوهای سولفات‌دار استفاده کنند زیرا حس می‌کنند موهایشان تمیزتر می‌شود و برای ایجاد کف نیاز به زحمت ندارند. از طرفی افراد زیادی نیز با شامپوهای بدون سولفات راضی‌تر هستند. فقط ممکن است برای ماساژ شامپو به پوست سر، تلاش بیشتری بکنند. با این وجود استفاده از فرمول بدون سولفات مزایای متعددی دارد که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • کاهش خارش، سوزش و التهاب
  • حفظ رنگ موها
  • کاهش وزوز شدن موها
  • حفظ تعادل چربی پوست سر و موها
  • کاهش تحریک پوست سر
  • کاهش موخوره
  • کاهش تحریک پوست اطراف مو
  • نرم‌تر کردن موها
  • حفظ موهای مجعد

تاثیر استفاده از شامپو بدون سولفات بر جلوگیری از ریزش مو

همانطور که ملاحظه کردید، شامپوی بدون سولفات با حذف اثرات شدید شامپوهای سولفات‌دار، از حذف چربی و پروتئین طبیعی مو پیشگیری کرده و در نهایت از خشکی، شکنندگی و ریزش، موها را حفظ می‌کند. بنابراین اکنون که متوجه مزایای شامپو بدون سولفات شده‌اید، پیشنهادی شگفت‌انگیز در رابطه با خرید اینترنتی شامپو آلپسین، که از بهترین شامپوهای بدون سولفات است را برایتان داریم. شما می‌توانید این شامپو را از فروشگاه‌ مو تن رو هم اکنون خریداری و از مزایای آن بهره ببرید.

برچسب‌ها:

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *