اخبار 652 روز پیش
بدون دیدگاه

شرایط دریافت وام ۵ میلیارد تومانی چیست؟

معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، شرایط دریافت وام تا سقف ۵ میلیارد تومان را اعلام کرد.
شرایط دریافت وام پنج میلیارد تومانی بدون وثیقه اعلام شد.

دنیای اقتصاد: محمدصادق محمدیاری،معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در خصوص شرایط و ضوابط معرفی واحدهای تولیدی برای دریافت وام تا سقف پنج میلیارد تومان بدون ارائه وثیقه، گفت: انواع وثیقه عبارتند از: ملک، محل اجرای طرح، سپرده بلندمدت، چک، سفته، اوراق مشارکت، سهام و…
از این رو منظور از عدم‌دریافت وثیقه در خصوص وام مذکور این است که واحدهای دارای وضعیت اعتباری مناسب (براساس نمره اعتباری که از صندوق دریافت می‌کنند) نیاز به ارائه وثایق ملکی نخواهند داشت.

وی افزود: واحدهایی که نمره اعتبارسنجی آنها در گروه A یا B قرار می‌گیرد، می‌‌‌توانند با ارائه چک و سفته با امضای مدیران، از صندوق ضمانت‌‌‌نامه تا سقف پنج میلیارد تومان وام دریافت کنند.

به تعبیر ساده‌‌‌تر، نمره اعتباری متقاضیان تعیین‌کننده میزان و نوع وثایقی است که برای دریافت ضمانت‌نامه از آنان اخذ و برای معرفی به‌منظور دریافت وام لحاظ می‌شود.
بر این اساس واحدهایی که در گروهC به بعد قرار می‌‌‌گیرند، باید ترکیبی از وثایق مورد پذیرش را برای دریافت ضمانت‌‌‌نامه به صندوق ارائه کنند.

معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، درباره نحوه اعتبارسنجی متقاضیان گفت مهم‌ترین شاخص‌‌‌ها در اعتبارسنجی، وضعیت بازار و تقاضا برای محصول، دارا بودن صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، رتبه اعتباری دریافتی از موسسه اعتبارسنجی ایرانیان و وضعیت فروش و سود حاصل از آن است.
از طرفی بدهی معوق متقاضی به بانک‌ها نیز در نتیجه اعتبارسنجی تاثیرگذار خواهد بود.

روند دریافت ضمانت‌نامه چیست؟

وی در خصوص فرآیند دریافت ضمانت‌نامه تا سقف پنج میلیارد تومان و معرفی برای دریافت وام مربوطه، تاکید کرد: متقاضیان دریافت ضمانت‌نامه و وام مزبور باید چند نکته مهم را برای ثبت و پیگیری درخواست خود مورد توجه قرار دهند.

ابتدا باید مطابق روال گذشته وارد سامانه صدور الکترونیکی ضمانت‌‌‌نامه شده و درخواست خود را در آن ثبت کنند؛ با این تفاوت که در بخش مربوط به بارگذاری مصوبه بانک، تصویر درخواست خود مبنی بر دریافت وام را درج و همه مدارک و مستندات مربوطه را در این سامانه بارگذاری کنند.

محمدیاری ادامه‌‌‌ داد: در مرحله بعد، درخواست ثبت‌شده توسط کارشناسان صندوق و نمایندگان استانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، مراحل بعدی آن در صندوق طی می‌شود و در صورت وجود نقص و نیاز به تکمیل مدارک به متقاضی عودت داده می‌شود.

وی افزود: این وام فقط در قالب سرمایه در گردش و خرید ماشین‌آلات جدید برای توسعه فعالیت قابل پرداخت است که به واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری تعلق می‌گیرد.

[box type=”success” align=”” class=”” width=””]کدام حساب‌های بانکی مسدود می‌شوند؟[/box]

بانک مرکزی در بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد حساب‌‌‌‌‌‌‌هایی که تراکنش‌شان به بالای ۵۰۰‌میلیون ‌تومان در سال ‌برسد، مسدود می‌شوند.
به گزارش تجارت‌نیوز، مسدودیت حساب‌ها با شرایط تورمی فعلی قرار است چگونه اجرا شود؟
به نقل از دنیای اقتصاد، چهره‌‌‌‌‌‌‌ها و فعالان اقتصادی درباره عجیب‌بودن اجرا کردن این موضوع در شرایط تورمی این روزهای کشور می‌گویند. حتی فعالان بازار سرمایه و کارشناسان این حوزه هم جزو منتقدان اجرایی‌شدن این بخشنامه بودند. آنها دل‌‌‌‌‌‌‌نگران تراکنش‌‌‌‌‌‌‌هایی بودند که در بورس انجام می‌دهند و سودها و فروش‌هایشان از بابت سهم‌هایشان. یکی از نکاتی که تمام این فعالان چه اقتصادی و بازار سرمایه به آن می‌‌‌‌‌‌‌پرداختند، عدم‌اطلاع‌‌‌‌‌‌‌رسانی درست و شفاف درباره اجرایی‌شدن این موضوع بود.

به اعتقاد آنها باید درباره این موضوع از مدت‌ها قبل اطلاع‌‌‌‌‌‌‌رسانی صورت می‌گرفت و به‌صورت شفاف درباره چند و چون اجرایی‌شدن آن و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌هایش با مخاطبان صحبت می‌شد و بعد از رفع تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌ها دست به اجرایی‌شدن این بخشنامه می‌‌‌‌‌‌‌زدند.
فعالان بازار سرمایه و همچنین اقتصادی به مساله دیگری هم با اجرایی‌شدن این بخشنامه در نوشته‌‌‌‌‌‌‌ها و اظهارنظرهایشان اشاره می‌کردند‌ و آن‌‌‌‌‌‌‌هم خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها از بانک از یک طرف و از طرف دیگر کنار گذاشتن ریال در مبادلات و جایگزین‌شدن ارزهای مختلف بود.

به اعتقاد آنها با این بخشنامه خیلی ازکسب‌وکارها دیگر اقدام به دریافت ریال و واریز آن به حساب‌‌‌‌‌‌‌هایشان نمی‌کنند و از مشتری‌‌‌‌‌‌‌هایشان تقاضای ارز می‌کنند.
همچنین آنها معتقد بودند که با این کار یعنی ایجاد سقف برای حساب‌‌‌‌‌‌‌ها در شرایط تورمی، خیلی از شهروندان رو به سفته‌‌‌‌‌‌‌بازی در بازارهای ارز و طلا می‌‌‌‌‌‌‌آورند و این موضوع به خروج سرمایه از سیستم اقتصادی کشور دامن می‌زند. اتفاقی که در شرایط کنونی کشور ممکن است به بحرانی در اقتصاد کشور تبدیل شود.

بهمن فلاح از کارشناسان بازار سرمایه در همین رابطه در اینستاگرام خود نوشت که هرچند که این اقدام در نظام نوین بانکداری دنیا اجرا می‌شود و هر فردی که بیشتر از سقف درآمد سالانه‌‌‌‌‌‌‌اش واریزی خاصی به حسابش داشته باشد و گردش خاصی داشته باشد باید اظهارنامه به بانک بدهد اما سقف در نظر گرفته‌شده برای مسدودسازی حساب‌‌‌‌‌‌‌ها بسیار پایین است.

شاهین چراغی هم از فعالان بازار سرمایه اینطور اظهارنظر کرد که پایین‌بودن سقف اعلام‌شده برای مسدودسازی حساب‌‌‌‌‌‌‌ها باعث می‌شود که در درازمدت خیلی از شهروندان که فعالیت اقتصادی چندانی ندارند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خود را به طلا و ارز تبدیل کنند و آنها را در خانه نگهداری کنند.

موضوع حتی به میان برخی نماینده‌‌‌‌‌‌‌های مجلس هم رسید. سید‌ناصر موسوی‌لارگانی با بیان اینکه این موضوع را در کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد کرد، گفت که اگر اعضای کمیسیون به این نتیجه برسند که این اتفاق برای شهروندان عادی دردسر ایجاد می‌کند و باعث خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها و تبدیل آنها می‌شود، حتما اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *