اخبار 760 روز پیش
بدون دیدگاه

وام مسکن بازنشستگان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام بازنشستگان انواع مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وام مسکن است. این وام برای خرید خانه به بازنشستگان پرداخت می‌شود. ممکن است هنوز بسیاری از این افراد خانه‌ای از خود نداشته باشند شاید در دوران بازنشستگی به فکر خرید خانه بیفتند.

وام مسکن بازنشستگی به آنها کمک زیادی در زمینه خرید خانه می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با وام مسکن بازنشستگان آشنا کنیم.

عناوین این مطلب

وام مسکن
مبلغ وام مسکن
وام مسکن بازنشستگان
شرایط بازنشستگان متقاضی دریافت وام مسکن
جمع‌بندی

وام مسکن

وام مسکن مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر ذهن بسیاری از افراد، جوانان، زوجین و افراد بازنشسته‌ را درگیر خود کرده است. بسیاری از افراد در تلاشند با استفاده از وام مسکن سرمایه‌گذاری کرده و خانه‌ای خریداری کنند. همه کشورها بر اساس بودجه و امکانات با تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار می‌دهند، مردم را در جهت هدف مورد نظر سوق می‌دهند. از جمله مهم‌ترین این تسهیلات وام مسکن است. از آنجایی که بسیاری از افراد بازنشسته ممکن است خانه‌ای از خود نداشته باشند؛ یا شاید نتوانند به صورت یک‌جا مبلغ زیادی برای خانه تهیه کنند، وام مسکن بازنشستگان یکی از گزینه‌های پیش روی بازنشسته‌ها است.

مبلغ وام مسکن

مبلغ وام مسکن بستگی به نوع وام و تسهیلاتی که در اختیارتان قرار می‌دهند، دارد. هر کدام از این وام‌ها میزان عدد مشخص شده‌ای را در اختیارتان می‌گذارد؛ بنابراین می‌توانید وام مد نظرتان را انتخاب کنید. اعداد وام معمولا از ۲۰ میلیون تومان شروع و تا ۲۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

وام مسکن بازنشستگان

بانک مسکن وظیفه دارد ۴۰ هزار فقره وام خرید مسکن به بازنشستگان ارائه کند. سقف وام مسکن بازنشستگان در شهر تهران و کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان و در شهرها و روستاهای دیگر ۴۰ میلیون تومان است.

نکته اول: نرخ سود وام مسکن بازنشستگان شبیه به تسهیلات مسکن مهر است. به گونه‌ای که نرخ وام در شهر تهران و در مراکز استان‌ها ۷ درصد و سایر روستاها و شهر‌های دیگر ۴ درصد مشخص شده است.
نکته دوم: مدت زمان بازپرداخت وام مسکن بازنشستگان ۱۰ساله بوده و با احتساب دوران مشارکت مدنی تعیین می‌شود.
نکته سوم: بازنشستگان تحت پوشش همه صندوق‌ها اعم از کشوری لشکری و تامین اجتماعی شامل این تسهیلات می‌شود.
نکته چهارم: وام مسکن بازنشستگان صرفا به واحدهای مسکونی زیر ۱۵ سال پرداخت می‌شود.
نکته پنجم: منابع وام مسکن بازنشستگان از محل اقساط برگشتی مسکن مهر تعیین می‌شود. در حقیقت بانک مسکن ابتدا موظف به رعایت تسهیلات تکلیفی خود در ارائه تسهیلات مسکن مهر و صندوق پس انداز مسکن یکم بوده و پس از آن وام مسکن بازنشستگان در اولویت قرار می‌گیرد.

شرایط بازنشستگان متقاضی دریافت وام مسکن

شرط اول: حداقل باید پنج سال از زمان بازنشستگی متقاضیان گذشته باشد. در حقیقت بازنشستگانی که سابقه بازنشستگی بالاتری دارند، در اولویت دریافت تسهیلات وام مسکن بازنشستگان قرار می‌گیرند.
شرط دوم: اقساط بازپرداختی این وام‌ها به صورت مستقیم از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود و صندوق‌های بازنشستگی مکلف به واریز اقساط این تسهیلات ظرف حداکثر ۱۰ روز از تاریخ پرداخت حقوق بازنشسته دریافت کننده تسهیلات به بانک مسکن هستند.
شرط سوم: این تسهیلات به دوش صندق‌های بازنشستگی نهاده شده است.
شرط چهارم: مستمری بازنشسته متقاضی دریافت وام مسکن بازنشستگان نباید کمتر از ماهانه سه میلیون تومان باشد.
شرط پنجم: صندوق‌های بازنشستگی لشکری، کشوری و تامین اجتماعی وظیفه دارند بازپرداخت وام مسکن بازنشستگان را تا زمانی که تسویه کامل انجام بدهند، تضمین کنند.
شرط ششم: براساس آیین‌نامه مصوب هیات وزیران، بازنشسته متقاضی دریافت وام مسکن نباید خود یا همسرش در ۱۰ سال گذشته واحد مسکونی خریده یا از تسهیلات خرید ساخت مسکن استفاده کرده باشند.
شرط هفتم: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان ثبت اسناد و املاک شرایط احراز یا اختصاص یا عدم اختصاص وام مسکن برای خرید خانه به متقاضیان را به بانک مسکن ارائه می‌دهد. در ادامه بانک مسکن نیز هر سه ماه یک‌بار گزارشی از روند ارائه این وام‌ها به سازمان برنامه و بودجه ازارایه می‌دهد.

جمع‌بندی

در ایران بازنشستگان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلفی وجود دارند. بسیاری از آنها هنوز خانه‌ای خریداری نکرده‌اند و قصد دارند در طول مدت بازنشستگی خانه‌ای بخرند. وام مسکن بازنشستگان فرصت خوبی است تا بازنشستگان به راحتی بتوانند صاحب خانه شوند. البته اخذ وام مسکن بازنشستگان شرایط خاص خود را دارد و افراد می‌توانند با مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری را کسب کرده و برای دریافت وام مسکن بازنشستگان اقدام کنند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *