اخبار 864 روز پیش
بدون دیدگاه

جزئیات پرداخت یارانه در سال ۱۴۰۱/ فوریت ۳ ماهه برای حذف یارانه‌بگیران!

در جدول یارانه‌‌ها در پیش‌نویس لایحه آمده که دولت مبلغ ۷۳٫۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی کل سال ۱۴۰۱ بودجه در نظر گرفته است.

اگرچه در بودجه یارانه‌ای تغیری ایجاد نشده اما به نظر می‌رسد دولت تصمیم جدی برای حذف یارانه‌بگیران گرفته است.
قرار است دولت امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس ببرد. در پیشنویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که امروز منتشر شده مبلغ بودجه پرداخت دو یارانه معیشتی بنزین و نقدی تغییر نکرده اما به نظر می‌رسد دولت برای حذف یارانه‌بگیران در سال آینده تصمیم جدی دارد.

در جدول یارانه‌‌ها در پیش‌نویس لایحه آمده که دولت مبلغ ۷۳٫۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی کل سال ۱۴۰۱ بودجه در نظر گرفته است.

یارانه نقدی

اگرچه به صورت تفکیک شده بودجه هر یارانه اعلام نشده اما براساس بودجه سنوات گذشته بودجه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی معادل ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

مبلغ این یارانه تغییر نکرده و همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفری که از ابتدا تصویب شده، در سال آینده نیز پرداخت می‌شود.

یارانه معیشتی بنزین

همچنین برای پرداخت یارانه معیشتی بنزین که ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند و مبلغ آن متناسب با تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.

اما در متن بودجه آمده، وزارت تعاون، کار و رفاه با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پش از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه یارانه نقد و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام تا منابع حاصل صرف پردخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر با اولویت خانوارها تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

در بخش دیگری از این تبصره آمده که سرپرستان خانورهای معترض به حذف یارانه می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود و میدانی توسطط کمیته امام خمینی (ره) بررسی و در صورت وارد بودن اعتراض، یارانه‌ها آنها مجددا برقرار گردد.

کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به وزارتخانه مذکور هستند.

برچسب‌ها:,

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *