اخبار 845 روز پیش
بدون دیدگاه

شرط ایران برای پذیرفتن دوباره آمریکا در برجام چیست؟

«ابوالفضل عمویی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بدون رفع تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد آمریکا مجددا عضو برجام شود.

برنا، «ابوالفضل عمویی» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با دور جدید “مذاکرات وین” گفت: مذاکراتی که در وین برگزار شد عمدتا به مرور مذاکرات گذشته مربوط است. در این دوره مواضع دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای طرف مقابل مهم است. تاکید طرف ایرانی بر اولویت قرار دادن لغو تحریم‌ها است. توافق برجام الان موجود است در قسمت تحریم‌ها عناوین مشخص است در قسمت اقدامات هسته‌ای هم جزئیات مشخص است، آنچه این توافق را در اجرا با چالش مواجه کرده، خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق و در عین حال اعمال تحریم است.

وی در ادامه بیان کرد: با حفظ تحریم‌ها آمریکا نمی‌تواند مجددا به عضویت برجام بازگردد، از این رو پیشبرد مذاکرات، به آمادگی طرف غربی برای انعطاف در مواضع و رفع تحریم‌ها باز می‌گردد، بدون رفع تحریم‌ها ایران نمی‌پذیرد آمریکا مجددا عضو این توافق شود و جمهوری اسلامی از گام‌های جبرانی خود برای جبران اقدامات تحریم‌های طرف مقابل عقب نشینی نخواهد کرد.
عمویی با ابراز امیدواری به نتایج مذاکرات مطرح کرد: با توجه به گفتگوهایی که در این چند روزه صورت گرفته به نتایج مذاکرات خوشبین هستم ولی موضوعات سختی میان تیم‌ها قرار دارد و این خوشبینی را نباید با ساده اندیشی ادغام کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره جدیت دولت بایدن برای بازگشت به برجام و رفع تحریم ها اظهار کرد: دولت بایدن با محدودیت‌های مختلفی روبه رو است که از جمله آنها محدودیت در منابع انسانی و مادی است، بخشی هم به مشکلات داخلی آمریکا مربوط می‌شود، مخصوصا بحث زیرساختها که به موضوعات داخلی آمریکا بازمی‌گردد، از این جهت حفظ شرایط تنش آمریکا با ایران برای بایدن بسیار پرهزینه است.

وی در پایان با ذکر این جمله که “طرفین تلاش می‌کنند تا این مسیر را تغییر دهند” گفت: رفع تحریم‌ها موضوع اساسی است که باید صورت گیرد، تحریم‌ها منافعی برای آمریکا ندارد، بلکه به منافع آنها هم ضرر زده است. با این حال اصرار داریم که موقعیت بین‌المللی آمریکا به جهت آنکه الان نفع خودش را در موضوع هسته‌ای ایران از دست داده یا کمرنگ تر شده ، بدون رفع تحریم‌ها نمی تواند بازیابی شود.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *