اخبار 891 روز پیش
بدون دیدگاه

آلاینده های آب را با موبایل شناسایی کنید!

آب حیاتی ترین ماده برای زندگی انسان ها است و با مصارف متعددی که در زندگی روزمره ما دارد به یکی از اساسی ترین بخش های زندگیمان تبدیل شده است. اما با این حال بیماری های بسیاری نیز هستند که از طریق آب منتقل می شوند و بی اطلاعی از آن ها ممکن است منجر به مشکلات سلامتی جدی گردد.

آلودگی آب ها و وجود آلاینده های بیماری زا در آب های جاری و آب لوله کشی شهرها، موجب شیوع بیماری های واگیردار بسیاری از جمله وبا، حصبه، اسهال میکروبی، هپاتیت های مسری و… می شود. از این رو خوب است پیش از مصرف آب، از سلامت و بهداشت آن اطمینان حاصل کرد. البته تجهیزات مورد نیاز برای شناسایی آلاینده های موجود در آب معمولا گران قیمت بوده و امکان تهیه آن ها برای همه افراد وجود ندارد. از همین رو برخی کشور ها به فکر افتاده اند تا دوربین گوشی های هوشمند را به وسیله ای برای شناسایی آلاینده های آب مبدل کنند.

پژوهشگران دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور به تازگی موفق به اختراع ابزاری شده اند که می تواند نمونه های به دست آمده از آب رودخانه یا دریا و دریاچه را در کوتاه ترین زمان ممکن تجزیه و تحلیل کرده و به صورت داده های طبقه بندی شده به شما ارائه کند.

شیوه عملکرد ابزار طراحی شده توسط محققین دانشگاه سنگاپور به این صورت است که یک میکروسکوپ کوچک مجهز به الگوریتم های سرعت سنج را به دوربین گوشی متصل می کنند تا بتوانند با بررسی تک سلولی به نام پارامسیا، به میزان آلاینده های موجود در آب پی ببرند. پارامسی یا پارامسیا، تک سلولی شناخته شده ای از شاخه ی مژک داران است که معمولا در آب های راکد زندگی می کند. سرعت حرکت این جاندار متناسب با میزان غلظت آلاینده هایی همچون فلزات سنگین و آنتی بیوتیک ها متغیر است. چنانچه مقدار آلاینده های موجود در آب زیاد باشد، پارمسیا کند تر حرکت می کند و در مقابل اگر آب تمیز بوده و آلاینده های کمی داشته باشد، پارمسیا با سرعت بیشتری حرکت می کند.

بدین ترتیب با بررسی داده های به دست آمده از سرعت سنجی که به دوربین گوشی های هوشمند متصل می شود، می توان به میزان آلاینده های موجود در آب پی برد و از بهداشتی بودن یا نبودن آب اطمینان حاصل کرد.

https://lahzeakhar.com/%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

آلاینده های آب چیست؟

طبق تحقیقات که بر روی آب های آشامیدنی شهری در نقاط مختلفی از جهان صورت گرفته است، این نکته کشف گردیده که بیش از 300 ماده مختلف شیمیایی و آلاینده های گوناگون در آب ها وجود دارند که برخی از این مواد بسیار خطرناک و مضر بوده و عامل ایجاد بیماری های میکروبی و واگیردار در مصرف کنندگان هستند.

چند تا از مهم ترین آلاینده های موجود در آب های لوله کشی شهری، در زیر معرفی شده اند:

  1. مواد شیمیایی آلی فرار یا voc: مواد شیمیایی همچون آفت کش ها و کود های شیمیایی و سمومی که کشاورزان از آن ها برای سمپاشی مزارع خود استفاده می کنند، جزو این دسته هستند. این مواد که در اغلب منابع آبی شهری مشاهده شده اند، می توانند سبب آسیب به کبد و کلیه شوند.
  2. عوامل میکروبی پاتوژن : پاتوژن ماده ای است که به صورت طبیعی در مدفوع انسان و حیوانات وجود دارد. این ماده که شامل ویروس ها و باکتری های بیماری زا می باشد، می تواند از طریق فاضلاب یا چاه های خانگی وارد منابع آب زیر زمینی شده و آب را آلوده سازد. وجود پاتوژن در اب آشامیدنی ممکن است سبب ابتلا به بیماری های روده ای مثل اسهال و وبا شود.
  3. فلزات سنگین: فلزاتی از جمله نیکل، سرب، کروم، مس و… به صورت محلول در آب ها وجود دارند که برای سلامت انسان بسیار خطرناک می باشند.

امروزه دولت ها تلاش می کنند با ایجاد زیرساخت های لازم برای تصفیه آب شهری، از سلامت آب مصرفی شهروندان خود مطمئن شوند. با این حال این کار بسیار هزینه بر است و در برخی نقاط ممکن است تصفیه آب های لوله کشی به درستی انجام نگیرد. به همین دلیل برخی از مردم در خانه های خود از دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنند. در ضمن جالب است بدانید که مهندسین کشور ما در دهه های اخیر موفق به ساخت دستگاه های تصفیه آب با کیفیت و توان بالا شده اند و امروزه این دستگاه ها به کشورهای همجوار ازجمله عراق، گرجستان و ازبکستان صادر می شوند. اگر با تور گرجستان به این کشور سفر کرده باشید ممکن است دستگاه های تصفیه آب ساخت ایران را در فروشگاه ها ببینید.

برچسب‌ها:,

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *