آخرین اخبار از استخدام جدید در آموزش و پرورش
کارنامه سبزها چه کسانی هستند؛ این گروه در آزمون استخدامی متمرکز دستگاههای اجرایی شرکت کردند و در مرحله سه برابر ظرفیت پذیرش، نمره قبولی علمی را گرفتند اما بعد از مرحله مصاحبه، پذیرفته نشدند و حالا گلایههایی دارند. آیا باید منتظر استخدام جدید آموزش و پرورش باشیم؟
این روزها، کسانی که مسیرشان به خیابان قرنی تقاطع خیابان سمیه خورده است، با گروهی از تجمعکنندگان در مقابل وزات آموزش و پرورش مواجه شدند؛ گروهی که حتی چند شبی را هم در پشت دیوار این وزارتخانه سپری کردند.
این داوطلبان با شعارهایی چون «کارنامه سبز یک کلام؛ جذب همه وسلام»، «نیروی بازنشسته؛ به جای ما نشسته»، «شعار کارنامه سبز؛ استخدام استخدام»، «رتبه علمی داریم اما هنوز بیکاریم» خواستار استخدام در آموزش و پرورش هستند.
این گروه به «کارنامه سبزها» معروف شدهاند؛ گروهی که در آزمون استخدامی متمرکز دستگاههای اجرایی شرکت کردند و در مرحله سه برابر ظرفیت پذیرش، نمره قبولی گرفتند اما بعد از مرحله مصاحبه، پذیرفته نشدند.
موضوع پذیرش سه برابر ظرفیت و قبولی تعداد مشخص اعلام شده، سیستم جدیدی نیست؛ این اقدامی است که آموزش و پرورش حتی در مرحله کنکور هم انجام میدهد و از بین مجازشدگان و پس از مصاحبه، افراد انتخاب میشوند، پس حالا چه اتفاقی افتاده است که پذیرفته نشدگان این آزمون، گلایه دارند.
کارنامه سبزها نمره قبولی در آزمون علمی گرفتند
برای پاسخ به این پرسشها به سراغ تعدادی از کارنامه سبزها رفتیم تا ببینیم که جریان از چه قرار است.
یکی از این داوطلبان گفت: افرادی که در تجمع حضور دارند، در یک آزمون علمی، نمره قبولی گرفتهاند و کارنامه سبز شدهاند؛ همچنین نمرات مصاحبهشان هم بالاست که نشان دهنده لیاقت و توانایی معلم شدنشان است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش با کمبود نیروی معلم مواجه است و شاهدیم که از نیروهای خرید خدمات، شرکتی، حقالتدریس و بازنشسته استفاده میکند؛ چرا از نیروی پرانگیزه و پرتوان که نمره علمی را هم کسب کرده است، استفاده نمیکنند.
این فرد با بیان اینکه چرا از نیروی جوان به جای نیروی بازنشسته استفاده نمیشود، افزود: چرا وقتی ما نمره قبولی را آوردیم باید دوباره در آزمون استخدامی جدید شرکت کرده و مراحل را تکرار کنیم و البته باز هم قبول نشویم.
داوطلبان با آگاهی از شرایط در آزمون شرکت کردند
ناصر سلیمانزاده، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: در قوانین استخدامی کشور تعریفی برای عبارت «کارنامه سبز» یا عناوین مشابه دیگر وجود ندارد و مطابق ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، بهکارگیری افراد در دستگاههای اجرایی صرفاً پس از پذیرفته شدن در امتحانات عمومی و نیز امتحان یا مسابقه تخصصی امکانپذیر است.
وی ادامه داد: شرایط و ضوابط مربوط در «دفترچه راهنمای هشتمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور» و «دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاههای اجرایی» به صراحت اعلام و در آبان ماه ۱۳۹۹ جهت اطلاع تمام داوطلبان از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، منتشر شده است.
سلیمانزاده افزود: بر این اساس داوطلبان شرکت کننده در امتحان مذکور، با علم و آگاهی کامل از شرایط و ضوابط اعلام شده، اقدام به ثبتنام و شرکت در آزمون کرده و در راستای صیانت از حقوق سایر داوطلبان آزمون مذکور، رعایت تمام شرایط و ضوابط آزمون برای همه داوطلبان شرکت کننده الزامی است.
در دفترچه آزمون استخدامی چه نوشته شده است؟
به استناد مجوزهای مجوز شماره ۹۳۱۶۷ مورخ ۱۳۹۹٫۰۲٫۳۱ و ۱۵۱۶۱۰ مورخ ۱۳۹۸٫۰۳٫۲۷ و۱۶۰۴۹۱ مورخ ۱۳۹۸٫۰۴٫۰۱ سازمان اداری و استخدامی کشور و مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفتهشدگان استخدام پیمانی مشاغل آموزشی در آموزش و پرورش، ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارتآموزی (این دوره شامل مجموعهای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری، مهارتی) است که برای دانشآموختگان رشتههای مختلف دانشگاهی و حوزوی پذیرفته شده در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش برابر آییننامه خاص خود برگزار میشود)، در دانشگاه فرهنگیان (رشتههای شغلی دبیر، آموزگار، مربی امور تربیتی، مشاور، مراقب سلامت) و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (رشته شغلی هنرآموز)، بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور هستند.
چند شرط مهم
– مهارتآموزانی که ازحضور در کلاس درس، امتحانات مواد درسی خودداری نمایند به عنوان انصراف از ادامه روند استخدام تلقی شده و مشمول پرداخت هزینههای دوره آموزشی و خسارتهای وارده خواهند بود.
– بخشی از هزینههای برگزاری دوره یکساله مهارتآموزی (خدمات آموزشی و رفاهی) برعهده داوطلب خواهد بود و چنانچه هریک از پذیرفتهشدگان در طول برگزاری دوره یکساله مهارتآموزی از ادامه تحصیل و اشتغال منصرف شوند، وزارت آموزش و پرورش میتواند به تشخیص خود نسبت به محاسبه و اخذ هزینه های مربوط اقدام نماید.
– شرایط، ضوابط و نحوه ثبتنام در دوره یکساله مهارتآموزی بعد از قبولی نهایی و تأیید صلاحیتهای عمومی توسط گزینش، از سوی دانشگاههای مجری دوره یکساله مهارتآموزی (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) اعلام خواهد شد. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی دانشگاه مجری دوره مزبور، الزامی میباشد.
پذیرفتهشدگان نهایی رشتههای شغلی هنرآموز جهت اطلاع از نحوه ثبتنام و شرکت یکساله مهارتآموزی میبایست از طریق پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به نشانی www.srttu.edu و پذیرفتهشدگان نهایی رشتههای شغلی آموزگار، دبیر، مراقب سلامت، مشاور، مربی امور تربیتی نیز از طریق پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی www.cfu.ac.ir موضوع را پیگیری نمایند.
شروط دورههای مهارتآموزی
– مدت دوره یکساله مهارتآموزی جزء سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفاً به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش و پرورش میباشد. گواهی پایان دوره مهارتآموزی دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نمیباشد.
– محل مهارتآموزی دوره یکساله، براساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی تعیین خواهد شد.
– تغییر محل مهارتآموزی، صرفاً در صورت وجود شغل، با رعایت جنسیت از طریق دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
– مهارتآموزان در زمان ثبتنام در مراکز مجری دوره یکساله مهارتآموزی ملزم به ارائه مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و مدرک ICDL میباشند، در غیر این صورت باید تعهد نمایند که قبل از دوره یکساله مهارتآموزی، مدارک مزبور را ارائه نمایند.
– دانشگاههای مجری دوره مهارتآموزی، مسؤولیتی در قبال اسکان و تغذیه مهارتآموزان ندارند در صورت وجود امکانات و تقاضای افراد، ارائه خدمات با اخذ هزینه مربوط امکانپذیر خواهد بود.
– پذیرفتهشدگان شغل محلهای آموزش و پرورش عشایری؛ بعد از گذراندن دوره یکساله مهارتآموزی و موفقیت در آزمون، جهت تعیین محل خدمت در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط قرار خواهند گرفت.
تذکرات مهم
۱ -متقاضیان شرکت در مشاغل هنرآموز (استادکاری)، میبایست دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم پیوسته بوده و یا در صورت دارا بودن مدرک تحصیلی فوق دیپلم ناپیوسته، باید مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان داشته باشند.
۲ -برخورداری از حُسن شهرت و عامل بودن به اخلاق و شئونات معلمی براساس شرایط احراز شغل در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان.
۳ -تغییر منطقه محل خدمت تعیین شده در این دفترچه، بعد از قبولی نهایی و قبل از استخدام و اشتغال بهکار، تحت هر شرایطی (تأهل، تجرد، تکفل، فوت والدین، تبعیت از همسر، همسر کارمند ارگان و یا نهاد خاص، استفاده سهمیه خاص و …) ممنوع بوده و بعد از اشتغال به کار نیز تابع ضوابط و مقررات نقل و انتقال فرهنگیان خواهد بود.
۴ -صدور احکام و ابلاغ اشتغال به کار معلمان جدیدالورود به آموزش و پرورش، مشروط به ادای سوگند معلمی و امضای سوگندنامه معلمی خواهد بود. متن امضا سوگندنامه در پرونده معلمان نگهداری میشود.
۵ -فارغالتحصیلان مراکز تربیت معلم (سابق)، دانشگاه فرهنگیان و فارغالتحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که دارای تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش می باشند، حق ثبت نام در آزمون استخدامی را ندارند.
۶ -محل خدمت یک منطقه آموزشی است که حسب نیاز آموزش و پرورش جهت استخدام و اشتغال پذیرفتهشدگان نهایی، در این آگهی مشخص شده است.
۷ -منطقه آموزشی/ شهرستان محل خدمت در پیماننامه براساس مفاد این دفترچه تعیین میشود.
حقی از افراد تضییع شده است؟
یکی دیگر از داوطلبان در این مورد گفت: نمره علمی بنده بالاتر از نمره علمی برخی است که در استانها دیگر قبول شدند، چرا باید من که نمره بالاتر گرفتم، قبول نشوم و فرد دیگری قبول شود.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در این خصوص پاسخ داد: مطابق مقررات مربوطه، معرفی داوطلبان جهت انجام مصاحبه استخدامی، از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، منوط به کسب حدنصاب نمره در آزمون کتبی (مجموع ۴۰ درصد نمرات حیطه عمومی و ۶۰ درصد نمرات حیطه تخصصی با احتساب ضریب ۴/۱ بومی) بوده و انتخاب افراد پذیرفته شده به ترتیب نمرات مکتسبه، با در نظر گرفتن سهمیههای قانونی (ایثارگران و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور) و با رعایت سایر قوانین و مقررات جاری صورت میپذیرد.
وی ادامه داد: افراد پس از انجام مصاحبه تخصصی، بر اساس مجموع نمره کل نهایی آنان با وزن (۷۰) درصد برای آزمون کتبی و (۳۰) درصد برای مصاحبه استخدامی و با در نظر گرفتن سهمیههای قانونی به تعداد یک برابر ظرفیت پذیرش (نفر اصلی) در شغل محل انتخابی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان «قبول نهایی» به آموزش و پرورش معرفی شده تا بعد از «تأیید صلاحیتهای عمومی گزینش» و «شرکت در دوره مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ استخدام شوند.
آیا صدور کارنامه حقی برای داوطلب ایجاد میکند؟
سلیمانزاده تصریح کرد: تمام پردازشهای انجام شده بر روی نمرات و «کسب نمره حد نصاب»، برای همان «کد شغل محل انتخابی» اعتبار داشته و صدور کارنامه در مرحله اول، از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، برای معرفی داوطلبان به مراکز مصاحبه و بررسی مدارک، صرفاً جهت اطلاع داوطلب بوده و هیچ حقی برای استخدامی فرد ایجاد نمیکند.
وی افزود: تمام فرآیند برگزاری آزمون از ثبتنام تا اعلام نتیجه نهایی، با سازمان سنجش آموزش کشور و با نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور صورت گرفته و آموزش و پرورش، هیچ دخالتی در «قبولی» یا «مردودی» افراد ندارد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: به استناد تبصره یک ماده (۲۴) دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاههای اجرایی (بخشنامه شماره ۹۷۵۷٫۹۳٫۲۰۰ مورخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۳ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور)، درج اطلاعات افراد پذیرفته نشده دارای حدنصاب نمره و نتایج امتحان مشترک در سامانه امتحانات، حقی برای افراد جهت استخدام در دستگاههای اجرایی ایجاد نمیکند بنابراین حقی از افراد تضییع نشده و اگر داوطلبی نسبت به نتیجه آزمون خود اعتراض داشته، می تواند در زمان تعیین شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، اعتراض خود را ثبت و پیگیری کند.
چرا آزمون استخدامی آموزش و پرورش تکمیل ظرفیت ندارد؟
این گروه از داوطلبان گلایه دیگری هم دارند مبنی بر اینکه همه ظرفیتهای آزمون استخدامی تکمیل نشده و آموزش و پرورش تکمیل ظرفیت ندارد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: با توجه به اینکه با انتخاب شغل-محل جدید، امتیاز افراد به لحاظ «ضریب بومی» تغییر می کند، امکان تکمیل ظرفیت برای این آزمون وجود ندارد. به همین علت، سهمیه باقی مانده از برخی شغل-محلها به آزمون استخدامی سال جاری منتقل شده است.
آموزش و پرورش ردیف استخدامی ندارد!
این گروه از داوطلبان درخواست استخدام در آموزش و پرورش را دارند و معتقدند که با توجه به تحصیلات و نمره قبولی در آزمون کتبی، میتوانند جذب آموزش و پرورش شوند.
یکی از مسؤولان آموزش و پرورش در این خصوص گفت: اگر آموزش و پرورش بخواهد این افراد را هم استخدام کند، ردیف استخدامی نیاز دارد که شرایط خاص خود را دارد. ضمن اینکه آموزش و پرورش باید معلمی استخدام کند که در هر منطقه نیاز دارد. به عنوان مثال وقتی به دبیر ریاضی مرد نیاز داریم که نمیتوانیم دبیر ادبیات زن بگیریم.
تجمع این داوطلبان استخدام در آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد و هنوز از پاسخ مسؤولان آموزش و پرورش قانع نشدند.
منبع: فارس
نظرات کاربران