اخبار 962 روز پیش
بدون دیدگاه

متناسب سازی حقوق بازنشستگان انجام شد + زمان واریز

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران‌ گفت: مساله متناسب‌سازی معنا و مفهومی ندارد که ما منتظر بمانیم تصویب شود یا نشود. چون از یک طرف مبالغی به بازنشستگان داده می‌شود و بعد از جای دیگری همان مبالغ از آن‌ها پس گرفته می‌شود. این روش نیازهای بازنشستگان را رفع نمی‌کند و به هیچ دردی هم نمی‌خورد.

معوقات بازنشستگان از امروز پرداخت می شود. معوقات بازنشستگان کارگری طی چند ماه گذشته پرداخته نشده بود. معوقات بازنشستگان پرداخت آن به دولت ربطی ندارد. معوقات بازنشستگان جزو تعهدات سازمان تامین اجتماعی است. معوقات بازنشستگان تا هفته آینده واریز می شود.

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران در خصوص مشکل پرداختی‌های بازنشستگان گفت: سال گذشته مرکز آمار سبد هزینه خانوار را ۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان اعلام کرد. این رقم را مرکز آمار با لحاظ پایین‌ترین قیمت‌ها و بدون دخالت ما اعلام کرد. یعنی برای تامین سبد خانوار یک خانواده سه‌نفره باید حداقل ۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان هزینه شود تا این خانواده بتواند زندگی اش را اداره کند.

وی ادامه داد: حال ما مساله متناسب سازی را هم انجام داده ایم. آقایان از تیرماه سال گذشته تا تیرماه امسال تورم را ۷۹ درصد اعلام کردند که البته ما این را هم قبول نداریم. اما جمع افزایش متناسب سازی ما برای حداقل افزایش حقوق و متناسب سازی‌ها ۵۰ درصد بوده و برای سایر سطوح، چون عقب‌افتادگی‌های چندساله اتفاق افتاده، متناسب سازی‌ها از ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران افزود: اینکه مسئولان تورم را ۷۹ درصد برآورد کرده اند، باعث شده تا در آن مورد اول که متناسب سازی حداقلی بود، پرداختی‌ها تا ۲۹ درصد عقب بیفتد. در مورد سایر سطوح هم یک تعدادی از بازنشستگان هستند که ۷۵ درصد گرفته اند، اما تعداد دیگری هستند که همان ۵۰ درصد را گرفته اند. این تعداد باز سفره هایشان تا ۲۹ درصد کوچک‌تر شد.

دهقان کیا خاطرنشان کرد: سال گذشته که ما درصدد بودیم تا رقم متناسب سازی حقوق بازنشستگان را ۵۰ درصد افزایش بدهیم، شرایطی پیش آمد که طی همین سال جاری ظرف دو ماه جیب همه خالی شد؛ بنابراین این مساله متناسب سازی معنا و مفهومی ندارد که ما منتظر بمانیم که تصویب بشود یا نشود. چون از یک طرف مبالغی به بازنشستگان داده می‌شود و بعد از جای دیگری همان مبالغ از آن‌ها ستانده می‌شود. این روش که نیازهای بازنشستگان را رفع نمی‌کند و به هیچ دردی هم نمی‌خورد.

او گفت: ظرف دو سال پیاپی متناسب سازی انجام شده و دلخوش هستیم که تحولی در حقوق مردم ایجاد شده است. اما ظرف این دو سال نه تنها همه این مبالغ پس داده شده بلکه شاید ۲۰ درصد هم از منابع مالی ما تا این موقع از سال کاهش پیدا کرده است.

رئیس کانون بازنشستگان تهران افزود: البته تا پایان سال فرصت زیادی باقی مانده و معلوم نیست تا چه سقفی از منابع مالی ما کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط انتظار هم این است که صدای اعتراض مردم هم بلند نشود. اما چطور می‌توان چنین انتظاری را داشت آن هم در حالی که مردم شب می‌خوابند و صبح بیدار می‌شوند و می‌بینند قیمت‌ها بالا رفته است.

دهقان‌نیا گفت: امروز یک مستاجر بازنشسته که خانه‌ای را سال گذشته به مبلغ ۲.۵ کرایه و ۷۰ میلیون تومان مبلغ پیش اجاره کرده، امسال اگر بخواهد جایی را در هرکجا حتی در دورافتاده‌ترین نقاط شهر اجاره کند، مبلغ هزینه کرایه ماهانه حداقل به دو برابر و مبلغ پیش پرداخت به پنج برابر رسیده است. در چنین شرایطی چه کسی توان تامین چنین هزینه‌ای را دارد؟ آیا باید منتظر بی خانمان شدن بازنشستگان مستاجر بمانیم؟ چه کسی پاسخگوی این وضعیت خواهد بود؟

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *