اخبار 1056 روز پیش
بدون دیدگاه

اعلام جزئیات تزریق دُز دوم واکسن کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از تلاش وزارت بهداشت برای تزریق به موقع دُز دوم واکسن کرونا خبر داد و گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

صدا و سیما: دکتر عاطفه عابدینی در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان مثال ، در واکسن آسترازنکا ۱۲ هفته زمان برای دُز دوم نیاز است.
وی افزود: واکسن اسپوتنیک نیز بر اساس دستورالعمل‌های تولید کننده، ۲۱ تا ۹۰ روز زمان برای تزریق دُز دوم نیاز دارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: با تلاش‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، واکسن به موقع به هموطنان تزریق خواهد شد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
رعایت شیوه نامه‌ها تا واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت ضروری است
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: ما وقتی می‌توانیم بگوییم جامعه از واکسن سود برده است که ایمنی زایی ایجاد شده باشد و ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم واکسینه شده باشند.
دکتر عابدینی در ادامه نشست خبری درباره زمان ایمنی زایی پس از تزریق واکسن کرونا، تاکید کرد: ما وقتی می‌توانیم بگوییم جامعه از واکسن سود برده است که ایمنی زایی ایجاد شده باشد و ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم واکسینه شده باشند. برای تاثیر واکسن باید به این عدد برسیم و تامین واکسن از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت است. واکسن‌ها در پلتفرم‌های مختلف تهیه می‌شود و تاثیر واکسن‌ها در برابر واریانت‌های جدید خیلی مشخص نیست.
وی همچنین با اشاره به شیوه نامه‌های درمانی بیماران کم علامت کرونا با توصیه به این بیماران افزود: اینکه بگوییم، چون واکسن زده ام پس ماسک را کنار بگذارم امکان پذیز نیست.

دکتر عابدینی همچنین درباره مبتلایان غیر شدید به بیماری کرونا، گفت: بیماران غیر شدید علائم معمول کووید ۱۹ مانند درد بدن، حدود ۲ روز تب، سرفه غیر شدید دارند. درمانی که در ویرایش دهم شیوه نامه درمان در نظر گرفتیم براساس تجربیات خودمان و تحقیقات جهانی بود.
وی گفت: ما برای درمان موارد غیر شدید و سرپایی فعلا درمان خاصی به جز درمان علامتی توصیه نکردیم. البته یک سری از بیماران در خطر بیشتر پیشرفت بیماری هستند و در عرض چند روز پیشرفت شدید بیماری دارند. این افراد شامل کسانی هستند که فشارخون بالا دارند، مسن هستند، دیابتی ها، افرادی که پیوند دریافت کردند و… شاید بنابر تجویز پزشک لازم باشد در فردی که با علائم خفیف مراجعه کرده، اما در معرض خطر بوده است از دارو‌های سرپایی خوراکی و با توجه به بیماری زمینه‌ای فرد استفاده شود.
خانم عابدینی با چند توصیه به بیماران کم علامت کرونا افزود: ما درمان خاصی برای موارد سرپایی توصیه نکردیم، اما به بیماران می‌گوییم، اگر تب شما بیش از ۳ روز طول کشید، مراجعه کنید و رادیولوژی ریه بگیرید. اگر تب قطع شد و دوباره برگشت یعنی درگیری ریه رخ داده است، اگر علائم سرفه بدتر می‌شود یا بی اشتهایی رخ می‌دهد بسیار مهم است و باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.
عابدینی با اشاره به تمهید صورت گرفته برای بستری موقت بیماران در خیز چهارم کرونا در کشور ادامه داد: موضوع بستری موقت بسیار زیاد به بیمارانی که ممکن است از نظر روحی سختشان باشد در بیمارستان بستری شوند، کمک می‌کند؛ البته به شرطی که از نظر بالینی امکان این موضوع وجود داشته باشد و معاینه روزانه توسط پزشک هم انجام شود.

وی با بیان اینکه موج پنجم در صورت وقوع، با کرونای هندی خواهد بود گفت: پیش بینی ما این است که در صورت وقوع موج پنجم کرونا این موج با نوع هندی خواهد بود. اینکه بگوییم، چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم امکان پذیز نیست؛ چون هم ایمنی زایی جمعی با واکسن به درصد مورد نظر نرسیده است و هم از تاثیر واکسن در برابر ویروس‌های جهش یافته اطلاع دقیق نداریم. توصیه فعلی ما همچنان استفاده از ماسک است.

دکتر عابدینی درباره نتایج کلینیکال ترایال واکسن کووایران برکت، اظهار داشت: کمیته علمی در همه این جلسات به عنوان نماینده مردم و متخصصان حضور دارد. ما هم در جلسه اعلام نتایج بودیم که به زودی اعلام خواهد شد. نظر همه این است که باید با مردم صادق بود، ولی از جانب من متخصص، این واکسن نتایج خیلی خوبی دارد و تصمیمات درباره زمان تزریق آن به اطلاع خواهد رسید.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ درباره نبود برخی واکسن‌های وارداتی برای تزریق دوز دوم آنها، گفت: وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دوز اول را دریافت کردند، دوز دوم واکسن را تهیه کند و در دسترس قرار دهد. تمام سعی وزارت بهداشت در این زمینه این است که بتوانند به موقع دوز دوم را تهیه کنند.

وی افزود: در زمینه واکسن اسپوتنیک وی می‌توان بر اساس دستورالعمل‌های علمی که حتی در خود سایت واکسن هم هست، فاصله دوز اول و دوم را از ۲۱ روز تا ۹۰ روز گذاشت. در باره واکسن آسترازنکا هم که ۱۲ هفته (سه ماه) را پیشنهاد کرده است که ان شاءالله به موقع خواهد رسید. همچنین درباره واکسن سینوفارم هم ان شاءالله به زودی دوز دوم تهیه خواهد شد.

عابدینی درباره امکان استفاده از واکسن‌های ایرانی در دوز دوم تزریق، گفت: یکسری مطالعات در دنیا هست که دارند ترکیب واکسن‌ها را استفاده می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند که شاید ایمنی در این صورت بیشتر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال فایزر و آسترازنکا در مطالات به صورت ترکیبی (میکس) داده شده است و حتی مطالعات دیگری هم در جریان است، اما از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم. وی افزود: به عنوان مثال واکسن سینوفارم که از یک ویروس کشته شده و غیرفعال است، شاید بتوان واکسن دوز دوم را با واکسنی که از همین پلتفرم استفاده کرده، جایگزین کرد. البته خیلی نگران این موضوعات نباشید و ان شاءالله واکسن دوز دوم به موقع ارائه می‌شود.

دکتر عابدینی همچنین درباره پیش بینی‌ها از زمان موج پنجم کرونا در کشور با توجه به برخی نگرانی‌ها از سویه‌های هندی و آفریقای جنوبی در برخی مناطق جنوبی کشور، گفت: امیدواریم که موج پنجم اتفاق نیفتد و واقعا از همه مردم می‌خواهیم که در مواقعی که لازم به خروج از منزل نیست، در خانه بمانیم و مسافرت نرویم؛ این موضوع خیلی کمک کننده است تا زمانیکه واکسیناسیون مان به حد نصاب علمی برسد.

وی گفت: متاسفانه در برخی استان‌های جنوبی کشور می‌بینیم که افراد مراجعه سرپایی و بستری زیاد شده اند برای همین موضوع هفته آینده باید به یک استانی سفر کنیم، زیرا بیماران این استان زیاد شدند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *