اخبار 1061 روز پیش
بدون دیدگاه

اگر واکسن سینوفارم و آسترازنکا تزریق کرده‌اید، این مطلب را بخوانید

حتی اگر هنوز در صف انتظار واکسیناسیون کوید۱۹ باشید، دیدن اولین گروه از افرادی که واکسن کوید۱۹ دریافت می‌کنند، حس خوبی به شما خواهد داد.

خبرآنلاین:به مرور و پس از تزریق واکسن به تعداد بالایی از افراد، بالاخره جوامع به ایمنی جمعی دست یافته و از بلای ویروس کرونا رها می‌شوند. اما این واکسن‌ها چگونه تولید شده‌اند و چقدر کارایی دارند؟

مدتی است بیشتر کشورهای جهان که گرفتار عالم‌گیری ویروس کرونا شده‌اند واکسیناسیون شهروندان خود را شروع کرده‌اند. در دنیا چند نوع واکسن کوید۱۹ تولید شده که هر یک اثربخشی و البته عوارض جانبی خاصی دارند. در ادامه این واکسن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

۱. واکسن آکسفورد-آسترازنکا (Oxford-AstraZeneca)

این واکسن با استفاده از ویروس ضعیف‌شده ویروسی به نام آدنوویروس که موجب سرماخوردگی معمولی در شامپانزه‌ها می‌شود، تولید شده است. این واکسن حاوی مواد ژنتیکی پروتئین سنبله ویروس کروناست. بعد از واکسیناسیون، سلول‌های بدن شروع به تولید این نوع پروتئین کرده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن برای حمله به ویروس SARS-CoV-۲ تحریک می‌شود.

این واکسن با همکاری آسترازنکا (شرکت چند ملیتی سوئدی-بریتانیایی) و دانشگاه آکسفورد ساخته شده است. تاکنون از این واکسن به ۳۴ میلیون نفر تزریق شده است که البته از این میان ۲۲۲ نفر دچار لخته خون شدند و بیش از ۳۰ نفر از آنها فوت کردند.

این واکسن تاثیر کمی روی ویروس‌ کرونای چهش‌یافته آفریقایی دارد اما می‌تواند با نمونه‌های بریتانیایی و برزیلی مبارزه کند.

مقدار مصرف واکسن: ۲ دوز با فاصله ۲۸ روز از هم

کارایی: حدود ۷۰ درصد

نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۶ ماه

۲. اسپوتنیک وی (Sputnik V) روسیه

مؤسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا در روسیه، واکسن «اسپوتنیک وی» را آماده کرده است. این واکسن هم با استفاده از ویروس ضعیف‌شده آدنوویروس تولید شده است.

این واکسن پیش از بروز جهش‌های جدید ویروس کرونا، به‌طور گسترده آزمایش شده بود و به همین دلیل هنوز مشخص نیست می‌تواند در برابر ویروس‌های جهش‌یافته جدید کرونا هم مقاومت کند یا خیر.

مقدار مصرف: ۲ دوز به فاصله ۲۱ روز از هم

کارایی: ۹۱,۴درصد

نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ ماه و در دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد به مدت ۲ سال

۳. سینوواک بایوتک (Sinovac Biotech)

واکسن سینوواک در چین تولید شده است و در آزمایش‌های بالینی در برزیل فقط ۵۰,۳۸ درصد کارایی داشته است. البته نتایج بررسی این واکسن در کشورهای مختلف، گوناگون بوده است. مثلا در اندونزی، ۶۵درصد و در ترکیه ۹۱,۲۵درصد کارایی داشته است.

برای تولید این واکسن از ویروس غیرفعال کرونا (SARS-CoV-۲) استفاده شده است.

مقدار مصرف: ۲ دوز به فاصله ۱۴ روز از هم

کارایی: بسته به آزمایش‌های بالینی در مناطق مختلف ۵۰,۳۸ تا ۹۱,۲۵درصد

نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

۴. سینوفارم (sinopharm)

این واکسن به‌ وسیله یک شرکت داروسازی چینی با استفاده از واکسن غیرفعال‌ شده تولید شده است. کارایی این واکسن که در امارات متحده عربی استفاده شده است، ۸۶ درصد است.

مقدار مصرف: ۲ دوز به فاصله ۳ تا ۴ هفته از هم

کارایی: ۸۶ درصد ایمنی در برابر ابتلا به کرونا

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *