اخبار 1086 روز پیش
بدون دیدگاه

خبر مهم برای افراد بالای ۸۰ سال که پیامک واکسن کرونا دریافت نکرده اند

وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق درمورد جزییات واکسیناسیون عمومی کووید ۱۹ در گروه های بالای ۸۰ سال، تاکید کرد.

ایلنا:سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق درمورد جزییات واکسیناسیون عمومی کووید ۱۹ در گروه های بالای ۸۰ سال، تاکید کرد.

در متن این نامه آمده است: بنا به گزارشات واصله تعدادی از سالمندان بالای ۸۰ سال در سراسر کشور بخصوص شهرهای بزرگ به دلیل عدم ثبت اطلاعاتشان در سامانه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق مراکز جهت تزریق واکسن کووید ۱۹ دعوت نشده‌اند؛ با عنایت به اینکه قرار بود به محض شروع به کار سامانه جامع جدید، ثبت نام اینگونه عزیزان انجام و با تعیین وقت قبلی دعوت شوند، ولی افراد یاد شده بدون اطلاع قبلی به مراکز مراجعه می‌کنند لذا در این رابطه ضروری است موارد زیر رعایت شود:

۱-در سطح شبکه های شهرستان‌ها اطلاع رسانی گسترده صورت گیرد که به محض اعلام مشخصات سامانه جدید، این افراد ثبت نام کرده و سپس جهت تزریق واکسن دعوت شوند.

۲-به افراد بالای ۸۰ سال که مطلع نبوده‌اند و بدون هماهنگی مراجعه می کنند، واکسن تزریق شده و در سامانه ثبت شود تا  دچار زحمت مضاعف نشوند.

۳-انجام واکسیناسیون در کلیه روزهای هفته به ویژه ایام تعطیل ‌و پنجشنبه‌ها بدون وقفه ‌و به صورت ۲ شیفت کماکان ادامه یابد.

آنچه بايد پس از دريافت واكسن كوويد 19 بدانيد

♦️ هدف ايمن سازي، حفاظت فرد و جامعه در برابر بيماري هاي قابل پيشگيري با واكسن است. يكي از راه هاي پيشگيري از ابتلا به كوويد 19 تزريق واكسن است. اما بايد بدانيم تمام واكسن ها مي توانند پس از تزريق عوارضي را به همراه داشته باشند. اكثر اين عوارض خفيف و موقت است ولي گاهي ممكن است عوارض جدي تري بروز نمايد.

♦️ اقدامات لازم قبل از ترك محل واكسيناسيون
قبل از ترك مركز، حداقل 20 دقيقه در همان محل بمانيد تا اگر واكنش هاي فوري ظاهر شد، سريعا رسيدگي شود.

♦️ حتما كارت واكسيناسيون خود را دريافت كنيد.
در كارت واكسيناسيون نوشته شده كه در چه تاريخي، چه نوع واكسني دريافت كرده ايد. اين كارت را براي واكسيناسيون نوبت دوم، به همراه داشته باشيد و اگر اين اولين نوبت تزريق واكسن شما است براي دريافت نوبت بعدي بر اساس توصيه فرد تزريق كننده واكسن ( واكسيناتور) اقدام كنيد.

♦️ براي دريافت نوبت دوم به مركز واكسيناسيون نوبت اول مراجعه كنيد.

♦️ بعد از دريافت نوبت دوم، مطمئن شويد كه كارت واكسيناسيون شما تكميل شده و هر دو نوبت ثبت شده است.

♦️ عوارض جانبي واكسن چيست؟

واكنش هاي خفيف و معمول:
بيشتر عوارض واكسن، معمولا خفيف است و شامل عوارضي از قبيل تب، لرز، بدن درد، بي حالي، كوفتگي بدن، سردرد و خستگي مي باشد.
اين عوارض معمولا 1 تا 3 روز بعد از شروع علائم، خود به خود بهبود مي يابند و نياز به اقدام خاصي نيست. در صورت نياز علاوه بر نوشيدن مايعات، از مسكن و تب بر استفاده كرده و استراحت كنيد.

♦️ واكنش هاي متوسط: چنانچه عوارض واكسيناسيون بيشتر از 3 روز به طول انجاميد و يا در صورت مشاهده واكنش هايي نظير تب بالاي 38/5 درجه سانتي گراد و التهاب مفاصل به پزشك خانواده خود مراجعه كنيد.

♦️ واكنش هاي شديد
در صورت مشاهده واكنش هاي شديد حساسيتي ( كهير) تشنج، علائم مشكوك و كم شدن هوشياري به بيمارستان مراجعه كنيد.

♦️ در صورت بروز عوارض جانبي چه كنيم؟

اگر عوارض جانبي خفيف بعد از 3 روز از بين نرفت يا بعد از 24 ساعت قرمزي يا زخم در محل تزريق افزايش يافت با پزشك خانواده خود تماس بگيريد. در مورد مصرف داروي بدون نسخه، مانند استامينوفن يا ايبوپروفن با واكسيناتور خود مشورت كنيد.

♦️آيا امكان واكنش حساسيتي نسبت به واكسن وجود دارد؟

بر اساس آنچه در حال حاضر مي دانيم، واكنش هاي حساسيتي غير معمول هستند و معمولا طي چند دقيقه تا يك ساعت بعد از تزريق واكسن شروع مي شوند. علائم واكنش هاي حساسيتي شديد شامل تنفس دشوار، تورم صورت و گلو، تند شدن ضربان قلب، جوش در سراسر بدن، سر گيجه و ضعف است. در صورت داشتن اين علائم به نزديك ترين مركز بهداشتي و درماني مراجعه كنيد.

♦️ حتي اگر بعد از اولين نوبت تزريق واكسن، عوارض جانبي داشتيد نوبت دوم را دريافت كنيد. مگر اينكه واكسيناتور به شما اجازه دريافت واكسن را ندهد.

♦️چه زماني ايمني واكسن شروع مي شود؟

اگر چه ممكن است بعد از اولين نوبت تزريق واكسن از محافظت نسبي برخوردار شويد، اما ايمني واكسن بعد از دو نوبت موثر تر است. حداكثر ايمني ناشي از تزريق واكسن، دوهفته پس از دريافت نوبت دوم ايجاد مي شود.

♦️آيا مي توانيم بعد از واكسيناسيون، اقدامات پيشگيري از ابتلا به كوويد 19 را متوقف كنيم؟

خير. بعد از واكسيناسيون نيز بايد اقدامات پيشگيري را انجام دهيد.
اگر بيمار هستيد در خانه بمانيد.
از ماسك استفاده كنيد.

حداقل 1/5 متر با ديگران فاصله داشته باشيد.

♦️دست هاي خود را به مدت حداقل 20 ثانيه با آب و صابون بشوييد و در صورت عدم دسترسي به آب و صابون، از محلول ضد عفوني كننده دست استفاده كنيد.

♦️براي پاسخ به سوالات خود مي توانيد به واكسيناتور، مراقب سلامت، پزشك خانواده و يا واحد بيماري هاي واگير مركز بهداشت شهرستان محل اقامت خود مراجعه كنيد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *