اخبار 1135 روز پیش
بدون دیدگاه

ابتلای ۲۴ ایرانی به ویروس انگلیسی کرونا /با چه علائمی به پزشک مراجعه کنیم؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به شناسایی ۲۴ مورد ثابت شده ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور، گفت: توصیه اکیدم آن است هر کس که علائم سرماخوردگی دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خود را قرنطینه کند.

ایسنا: دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اوایل آذرماه بود که مشخص شد، درصد زیادی از مبتلایان به کرونا در انگلیس، با گونه جهش‌یافته مبتلا شده‌اند. در ابتدا اهمیت این گونه جدید از ویروس چندان مهم نبود، اما بعد به مرور زمان مشخص شد که اولا میزان انتقال این گونه نسبت به گونه اصلی ووهان بیشتر است و دوم اینکه جوانان و نوجوانان را بیشتر درگیر می‌کند که این هم حائز اهمیت است. زیرا این گروه های سنی در دنیا هدف واکسیناسیون هم نیستند و سوم اینکه متاسفانه مقداری مرگ و میرش هم از گونه اصلی بیشتر است که این موضوع در دو سه هفته اخیر بیشتر مطرح شده است.

وی افزود: به هر حال ویروس مرز ندارد، مگر اینکه قرنطینه بسیار قوی داشته باشید، مانند آنچه که در چین دیده می‌شود. تاکنون در ایران ۲۴ نفر مبتلا به ویروس انگلیسی کرونا شناسایی شدند که متاسفانه دو نفرشان تاکنون فوت شده است. علائم این نوع ویروس هم مانند گونه اصلی کروناست، اما عوارض و مرگ و میرش مقداری نسبت به گونه اصلی بیشتر است.

طبرسی گفت: علائم این ویروس فرقی با کرونای اصلی ندارد، اما ممکن است شدت و سرعت پیشرفتش بیش از کرونای قبلی باشد. البته هنوز اطلاعات کافی و مطمئنی درباره این گونه در دست نیست که بتوانیم اعلام کنیم و فعلا در این حد می‌توان گفت که یک گونه جهش یافته از کرونا شناسایی شده است. این آخرین جهش هم نخواهد بود و ویروس مدام در حال جهش است.

وی افزود: دیروز اعلام شد که در ایران ویروسی که در خرداد و تیر ماه در گردش بود با ویروسی که در مهر و آبان شایع بود، به کل باهم فرق داشتند. به طوری که ویروسی که در خرداد و تیر ماه شایع بود، ویروس ووهان بود و ویروس مهر و آبان، ویروس ایتالیایی و جهش یافته اروپایی بود و به همین دلیل هم میزان ابتلای خانوادگی هم به یکباره بالا رفت. زیرا میزان واگیری آن بیشتر بود. به هر حال ویروس مدام در حال تغییر است. در حال حاضر در آمریکا هم یک ویروس کالیفرنیا منتشر شده که شاید سه ماه قبل یکی دو مورد بیشتر نبوده اما اکنون در برخی ایالات آمریکا مانند کالیفرنیا، ۳۵ درصد موارد با این ویروس جهش یافته دچار ابتلا می شوند. راه بازداشتن این ویروس، فقط قطع زنجیره انتقال است.

طبرسی با بیان اینکه امسال مورد آنفلوآنزای ثابت شده ندیدیم، گفت: شاید مواردی بسیار محدود گزارش شده باشد، اما کماکان با توجه به اینکه  شیب بیماری در حال افزایش است، هر کس که علائم سرماخوردگی دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خودش را قرنطینه کند. برخی افراد را می بینیم که می گویند من سرماخوردگی داشتم، ۱۰ روز در خانه مانده و احتیاطی هم نکرده و مهمانی می رود و بعد از ۱۰ روز که یکسری علائم شدیدتر می شود، متوجه می شود که کرونا دارد. حال در این ۱۰ روز به افراد خانواده انتقال داده و خودش هم استراحت کرده است. باید توجه کرد که درمان اصلی این بیماری استراحت است. بنابراین توصیه اکیدم این است که اگر کسی علائم سرماخوردگی در خودش می بیند، حتی بسیار خفیف، خودش را قرنطینه کند تا سیر بیماری مشخص شود.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *