اخبار 1304 روز پیش
بدون دیدگاه

ابهامات نیمکت استقلال درصورت جدایی فرهاد و بازنگشتن استرا

ابهامات نیمکت استقلال درصورت جدایی فرهاد و بازنگشتن استرا

تیم فوتبال استقلال درحالی فرداشب در دیدار نهایی رقابت های جام حذفی به مصاف تراکتور خواهد رفت که قبل از اینکه این جنگ در میدان دربرابر حریف تبریزی برای استقلالی ها آغاز شود آبی ها خودشان با دست خودشان شعله های آتش یک جنگ خانمان سوز را بعد از دربی روشن کردند و با اینکه این تیم در چنین فضایی و در فاصله یکی دو روز مانده به فینال جام حذفی فقط به آرامش و تمرکز روی موارد فنی نیاز دارد، اما همچنان دعواهای بین مدیران و کادرفنی اجازه نداده تا در همین مدت کوتاه نیز آب خوش از گلوی استقلالی ها پایین برود و همچنان نگرانی ها درباره سرنوشت استقلال بعد از فینال رقابت های جام حذفی ادامه داشته باشد. ماجرا زمانی عجیب و پیچیده تر می شود که مجیدی در آخرین مصاحبه خود خداحافظی اش بعد از فینال جام حذفی را قطعی دانسته تا در فاصله کمتر از دو هفته مانده به ازسرگیری مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا تکلیف سرمربی این تیم در این رقابت ها در هاله ای از ابهام قرار داشته باشد.

همه چیز از سفر بدموقع مدیران باشگاه به ایتالیا آغاز شد. درحالی که استقلال خودش را برای بازی حساس مقابل پرسپولیس از مرحله نیمه نهایی جام حذفی آماده می کرد مدیران این باشگاه برای مذاکره و شاید مصالحه با استراماچونی راهی شهر رم شدند و چهار روزی را به همین بهانه در ایتالیا سپری کردند. این سفر باعث شد مجیدی موضع گیری کرده و این بحث را مطرح کند که مدیران باشگاه نشان دادند پشت او و کادرش نیستند چون در غیر این صورت در آستانه دیدار حساس و حیثیتی مقابل پرسپولیس یا به ایتالیا سفر نمی کردند یا اگر این اقدام هم صورت می گرفت موارد و جزئیات آن را رسانه ای نمی کردند تا به این واسطه جو تیم به هم بریزد. درنهایت هم مجیدی با صراحت اعلام کرد سعادتمند موفقیت تیمش در جام حذفی را نمی خواهد و همه این کارها را کرده تا بتواند برای فصل آینده سرمربی مدنظرش را بیاورد!

در اینکه یک بی تدبیری بزرگ ازسوی مدیران باشگاه استقلال صورت گرفت شکی در آن نیست چون در بدترین زمان ممکن برخی اخبار که حتی در روز عادی هم می تواند زلزله ایجاد کرده و موجبات از هم پاشیدن یک باشگاه را فراهم کند، در حساس ترین مقطع رسانه ای شد تا این بار بتوان به نوعی حق را به فرهاد مجیدی داد.

اگرچه سعادتمند بارها اعلام کرد ویزای ایتالیا و مشخص کردن زمان سفر از دستان وی خارج بوده و به نوعی این زمان به او و تیم مدیریتی تحمیل شده است اما به هر صورت می شد این موضوع را به نوعی دیگر و با یک تدبیر و مدیریت صحیح پیش برد تا امروز کار استقلال به این دعواها و اختلافات کشیده نشود. درواقع مدیریت می توانست یا این سفر را به هر شکل ممکن به تعویق انداخته و بعد از فینال جام حذفی آن را اجرایی کند یا اینکه حداقل مذاکرات را به شکلی پیش ببرد که حرف و حدیثی باقی نماند. با پالس هایی که از مذاکره سعادتمند و استراماچونی درخصوص بازگشت سرمربی ایتالیایی به نیمکت استقلال ازسوی رسانه های ایتالیایی در آستانه فینال جام حذفی منتشر شد، موجب شد زلزله بزرگی در فضای این باشگاه پرطرفدار پایتخت به وجود آمده و درنهایت شاید دود آن به چشم هواداران آبی برود.

مجیدی که در گذشته سابقه تنها گذاشتن استقلال در شرایط حساس را دارد، در این مدت نتایج بدی با استقلال نگرفت البته شایعات زیادی هم درخصوص قهر و بدخلقی بازیکنان و ارتباطات ناخوشایند کادرفنی با عده ای از بزرگان تیم نیز منتشر شد که بارها به آن پرداختیم و خیلی قصد ورود به این موضوع را نداریم، اما این بار باید به نوعی حق را به فرهاد داد. همان طور که نوشتیم مدیریت باید صبر می کرد تا اگر استقلال در جام حذفی نتیجه نگرفت بعدا ماحصل سفر به ایتالیا را رسانه ای کرده و از آن صحبت کند و این یک بی تدبیری محض ازسوی سعادتمند بود. به هرحال مجیدی تیمی که در آستانه دیدار با پارس جم جنوبی و به واسطه کرونایی شدن بازیکنانش دیگر امیدی به آن نبود را به خوبی جمع وجور کرده و با نتایج درخشان آخر فصل استقلال را نایب قهرمان کرد. او در ادامه طی ۱۰ روز سپاهانی را شکست داد که هنوز هم از سرمربی سابق این تیم به عنوان یکی از گزینه های فصل بعد استقلال نام برده می شود ضمن اینکه همین تیم از مدعیان کسب عنوان قهرمانی تا قبل از تعطیلات لیگ به شمار می رفت و تا همین اواخر نیز برای نایب قهرمانی و کسب سهمیه نقشه های زیادی کشیده بود، اما مجیدی با دستان خالی و با لشکری از مصدومان دوبار این تیم را در تهران شکست داد.

در ادامه نیز درحالی استقلال توانست در دربی جام حذفی پرسپولیس را شکست دهد که سرخ ها به خاطر کسب پوکر قهرمانی سرشار از روحیه بودند و نمی خواستند به هیچ قیمتی با شکست از حریف دیرینه پوکرشان را خدشه دار کنند اما مجیدی و دستیارانش به همراه استقلال به یک پیروزی بزرگ و شیرین دست پیدا کردند و حالا هم استقلال در آستانه کسب هشتمین عنوان قهرمانی جام حذفی قرار گرفته است. در حالت عادی این طور به نظر می رسید که مدیریت باید در این شرایط از کادرفنی خود و سرمربی این تیم حمایت کند اما شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد.

سال گذشته در هفت پرده به تمام ضدونقیض های رفتاری و مشکلات و معایب فرهاد مجیدی اشاره کرده و در همان زمان نیز نوشتیم اگر مجیدی دو نوبت در دوره زمانی استقلال را رها نمی کرد چه بسا این تیم حالا یکی دو قهرمانی بیشتر از تعداد قهرمانی هایش داشت و این بار هم زمانی که مجیدی بعد از نیمه نهایی استعفا کرد و رفت همین موضوع یک مقدار ذهنیت ها را به سمتی پیش برد که او برای بار سوم هم می خواهد یک قهرمانی مسلم دیگر را از استقلال بگیرد، اما به هر شکلی که بود و با وساطت سایر اعضای کادرفنی و بزرگان استقلال فرهاد به تمرینات برگشت و درحالی که انصافا این سری حق با او بود اما متأسفانه بی تدبیری ها و مصاحبه های مدیریت ادامه پیدا کرد و درنهایت باعث شد کار تا جایی پیش برود که طرفین طی مصاحبه های تند و تیز علیه یکدیگر کار را تا یک دعوای بزرگ پیش ببرند.

بعد از پیروزی مقابل پرسپولیس در دربی درحالی که همه انتظار داشتند اوضاع کمی آرام شود اما مجیدی درست ۲۴ ساعت بعد از این پیروزی شیرین با استعفایش کار را پیچیده تر کرد و به ابهامات افزود. با این حال این همه ماجرا نبود و اظهارات سعادتمند در برنامه ورزش ومردم روز جمعه باعث شد جنجال بزرگی به راه بیفتد، جنجالی که تا امروز که ۲۴ ساعت به فینال جام حذفی باقی مانده نیز تبعاتش ادامه دارد تا هواداران استقلال نگران ترین هواداران فوتبال دنیا باشند. سعادتمند در این برنامه سعی کرد از سفر خود دفاع کند اما برخی اظهارات ضدونقیض درخصوص اینکه مدیریت حق دارد برای سربلندی و اقتدار تیمش به فکر تقویت کادرفنی باشد باعث شد دعوا میان او و فرهاد مجیدی علنی شود. نکته قابل توجه اینکه از مدت ها قبل برخی شایعات ایجاد شده بود مبنی بر اینکه سفر سعادتمند بدون هماهنگی با برخی نهادهای ذی ربط انجام شده و او فقط به واسطه مصوبه هیات مدیره برای مذاکره با استراماچونی راهی ایتالیا شده است. با این حال پیگیری های« فرهیختگان» نشان می دهد مدیرعامل جوان استقلال مجبور بود روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی نشسته و از این سفر و اقداماتش و عواقبی که درصورت نرفتن به این سفر اروپایی دامنگیر استقلال می شد، دفاع کند چون طبق شنیده ها اگر وی روز جمعه در این برنامه تلویزیونی از سفرش دفاع نمی کرد و گفتنی های لازم را نمی گفت احتمالا از سمتش کنار می رفت!

حالا بازگشت یا عدم بازگشت استراماچونی به استقلال نقل محافل رسانه ای شده و هرکس سعی می کند از ظن خود نسبت به این موضوع یار شده و این گمانه زنی و شائبه را نقد کند. با توجه به قانون جدید سازمان لیگ مبنی بر منع جذب بازیکنان و مربیان خارجی برخی این طور حدس می زنند که مدیران استقلال با اسم رمز استراماچونی فقط می خواهند از فرهاد مجیدی عبور کرده و به نوعی برای انتخاب سرمربی بعدی بدون مشکل وارد عمل شوند. هرچند زمان کم باقی مانده تا آغاز دوباره لیگ قهرمانان آسیا و فصل بیستم کار را برای یک گزینه اصلح سخت می کند اما از یک سو مدیران استقلال پای خود را در یک کفش کرده که توافق استراماچونی به نفع فوتبال ایران بوده و هم استقلال یک بار دیگر از او بهره مند می شود و هم اینکه پول کمتری به واسطه فسخ یک طرفه قرارداد و حکم و جرایم فیفا نصیب آبی ها خواهد شد. ازسوی دیگر قانون جدید وضع شده باعث شده حتی المقدور بازگشتی برای سرمربی ایتالیایی در کار نباشد. حالا این سوال پیش می آید که با توجه به جدایی قریب الوقوع مجیدی، اگر مجوز بازگشت استرا صادر نشود تکلیف نیمکت استقلال چه خواهد شد؟

با توجه به خداحافظی قطعی مجیدی از جمع استقلالی ها بعد از فینال جام حذفی این حق مدیران استقلال است درصورتی که به خواسته مطلوب خود یعنی استراماچونی نرسند سراغ سایر گزینه های موجود در بازار رفته و آنها را بررسی کنند؛ گزینه های مثل محمود فکری، جواد نکونام و حتی علیرضا منصوریان و امیر قلعه نویی، هرچند شانس دو چهره اول محتمل تر از ۲ سرمربی اسبق آبی هاست.

البته اخیرا اعلام شد محمود فکری با نساجی قراردادش را تمدید کرده اما طبق اخباری که« فرهیختگان» از قائمشهر کسب کرده، ظاهرا کاپیتان اسبق و بااخلاق آبی ها در قرارداد جدیدش یک بند جدایی قرار داده تا اگر استقلال به وی پیشنهاد سرمربیگری بدهد بتواند جدا شود. به این ترتیب مانعی پیش روی فکری برای نشستن روی نیمکت آبی ها درصورت پیشنهاد به او وجود نخواهد داشت، هرچند به نظر نمی رسد مدیران استقلالی نساجی نیز درصورت تحقق این امر مشکلی برای جدایی فکری ایجادکرده و اتفاقا برای او آرزوی موفقیت هم خواهند کرد! ازسوی دیگر نیز از اهواز هم خبر می رسد هنوز جواد نکونام به صورت قطعی با سعید آذری برای هدایت فولاد در فصل آینده لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به توافق نرسیده و چه بسا بازیکن اسبق اوساسونا نیز که در مربیگری نشان داده حرف های زیادی برای گفتن دارد در ذهن خود به نوعی به آغاز کار با استقلال فکر کرده تا بعدا از یک تصمیم عجولانه که او را از نیمکت تیم محبوبش دور می کند پشیمان نشود. هرچه هست بعید به نظر می رسد سرمربی فصل بعد استقلال مجیدی یا استراماچونی باشند!

فینال جام حذفی حسن ختام فصل طولانی و فرسایشی فوتبال ایران است. فصلی که به دلیل کرونا یک تعطیلی ناگهانی و غیرمنتظره داشت و در بازگشایی مجدد اتفاقات متفاوت و رنگارنگی را تجربه کرد. فینال جام حذفی به عنوان ایستگاه پایانی این فصل کشدار است؛ آنجا که دو تیم پرهیاهوی این فصل برای یک جام و یک قهرمانی با هم مصاف خواهند داد. استقلال و تراکتور دو مدعی، دو مشتری، یک جام و یک بلیت. چه کسی برنده این جام است و در پایان فصل رستگار خواهد شد؟ پرونده امروز می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد.

استقلال برای آسیب رساندن به خود در آستانه نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی هر کاری کرد. هر روز که به فینال نزدیک‌تر شدیم این عملیات آسیب‌رسانی شدت گرفت و با رفتارهایی عجیب بروز بیشتری داشت.

جای تعجب دارد که باشگاهی در آستانه فینال خواسته یا ناخواسته با خود چنین کند.

ماجرا پیش از نیمه‌نهایی جام حذفی با شایعه بازگشت استراماچونی شروع شد، در حالی که همه می‌دانستیم ورود مربی خارجی به لیگ برتر ممنوع است و البته همه می‌دانستیم که استقلال در اوج بحران‌های اقتصادی توان استخدام استراماچونی را ندارد، اما این شایعه تکذیب نشد تا فرهاد مجیدی بعد از پیروزی در دربی استعفایش را در اعتراض به روش مدیریت در باشگاه استقلال، بنویسد.

این اما پایان ماجرا نبود، بلکه انگار آغاز ماجرا به تعبیر باشگاه بود. مجیدی با وساطت همکاران و بازیکنانش به استقلال برگشت اما باشگاه از ادامه بحث‌ها دست بر نداشت و احمد سعادتمند سعی کرد شایعه بازگشت استراماچونی را در آستانه فینال حذفی زنده نگه دارد و حتی انتقاداتی علیه مربی خود مطرح کند.

اینها به جدل‌های کلامی سخت‌تری منجر شد و گفت‌وگوی رسانه‌ای فرهاد مجیدی و احمد سعادتمند از هر دو سو دیگر شباهتی به روابط عادی سرمربی و مدیرعامل نداشت.

اینها برای باختن یک تیم در فینال جام حذفی کافی هستند اما فرهاد مجیدی و تیمش همچنان باانگیزه برای بردن جام حذفی به میدان خواهند رفت، چون می‌دانند که برای ارائه پاسخ‌های قوی‌تر به پیروزی‌های بیشتر نیاز دارند.

غیرحرفه‌ای بودن و طرح بحث‌های بیهوده از سر و شکل اخبار دو هفته اخیر استقلال می‌بارد.

چطور ممکن است یک باشگاه در آستانه موفقیتی ارزشمند، اینچنین خود را به دام اظهارنظرهای غیرضروری بیندازد؟

شاید رفتار فرهاد مجیدی را مقابل مدیریت باشگاه خارج از اصول حرفه‌ای بدانید، شاید رفتارش را سخت‌گیرانه تلقی کنید اما از آن سو، رفتار مدیریت باشگاه نیز بی‌ملاحظه و دور از تدبیر مدیریت بود، آن هم در موقعیتی حساس.

فرهاد مجیدی در آخرین مصاحبه‌اش به رفتار باشگاه تا این اندازه معترض بود: «شما ببینید فوتبال را به چه روزی انداخته‌اند که چنین آدم‌هایی اینطور درباره سرمربی تیم‌شان حرف می‌زنند.

ببینید فوتبال ایران چقدر بدبخت شده است. ببینید فوتبال دست کسانی افتاده که اینطور با تیمی که ۷۲ ساعت بعد باید در فینال حذفی به میدان برود، رفتار می‌کنند.

من الان فقط می‌گویم که مشکلات زیادی در این مدت داشتم. شاید فکر نمی‌کردند در طول ۶ ماه استقلال با سرمربیگری من نایب قهرمان لیگ برتر شود و در آستانه قهرمانی حذفی قرار بگیرد و حالا می‌خواهند با درست کردن حواشی جام را از ما بگیرند.

با این حال من ترجیح می‌دهم الان حرف دیگری نزنم.

ان‌شاءالله بعد از فینال حذفی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به طور مفصل با هواداران فهیم استقلال مسائل را مطرح می‌کنم.»

آیا تیمی در آستانه فینال جام حذفی با این حجم از درگیری و جدل سراغ دارید؟ آیا این تیم تمرکز کافی برای موفقیت در فینال را دارد؟ اینها سؤالات ساده و مهمی هستند که احتمالاً باشگاه استقلال برایش پاسخ ساده و قانع‌کننده‌ای ندارد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *