اخبار 1350 روز پیش
بدون دیدگاه

مردی که می خواهد آبادی های ایران را گلستان کند!

خداداد غضنفری مولف کتاب «گلستان آبادی» نویسنده دوست داشتنی، با ذوق و خوش مشربی است که ماحصل 30 سال تجربه خود در نهاد وزارت کشور و مشخصا دهیاری ها،دهداری ها و بخشداری ها مختلف را در قالب یک کتاب جامع و مفید به رشته تحریر درآورده است.

مخاطبین هدف این کتاب  مدیران، معاونین و کارشناسان دفاتر امور روستایی استانداری ها،شوراهای اسلامی،فرمانداران و…هستند.

کتاب «گلستان آبادی» مورد تایید و تشویق نهادهای رسمی کشور از جمله مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور،معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز قرار گرفته و به سبب استقابل زیاد به چاپ سوم هم رسیده است.

به بهانه چاپ سوم کتاب 910 صفحه ای«گلستان آبادی» گفت و گویی با خداداد غضنفری انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

مخاطبین کتاب چه گروه ها و اقشاری از جامعه هستند؟

به طور کلی کتاب گلستان آبادی برای 11 گروه از مخاطبین  در سراسر کشور می تواند مفید و قابل بهره برداری باشد.

مدیران، معاونین و کارشناسان دفاتر امور روستایی استانداری ها

فرمانداران، معاونین و کارشناسان فرمانداری ها

بخشداران و کارشناسان بخشداری ها

اعضای هیات تطبیق و کارشناسان مشورتی

شوراهای اسلامی

دهیاران

مسئولین امور مالی دهیاری ها

مسئولین امور فنی دهیاری ها

مراجع علمی، آموزشی و پژوهشی

دانشگاه علمی کاربردی مرتبط

پیمانکاران

سایر

عمده مباحث و موضوعات مطروحه در کتاب چیست؟

   – چگونگی انجام مراسم تحلیف ، انتخاب هیات رئیسه، انتخاب شورای اسلامی فرادست و . . .

     – چگونگی انتخاب دهیار، مسئول امور مالی دهیاری ،مسئول امور فنی دهیاری و . . .

     – چگونگی تنظیم صورتجلسه های عادی و فوق العاده، صورتجلسه تحویل خودرو ، صورتجلسه های تحویل و تحول دهیار قدیم و جدید ، تحویل و تحول مسئول امور مالی قدیم و جدید دهیاری و . . .

   – چگونگی همکاری متقابل دهیار و مسئول امور مالی دهیاری

    – صفر تا صد تمامی مراحل قانونی انجام  پروژه  عمرانی دهیاری ها در 3 سطح معاملاتی کوچک متوسط و عمده

  – خود ارزیابی عملکرد مسئولین امور مالی دهیاری ها در 56  متغیر

    – گزارش ماهانه دهیار در  6  حوزه عملکرد با 95  متغیر

    – تاریخ های به یاد ماندنی

جدیدترین و کاربردی ترین قوانین ، آئین نامه ها و دستورالعمل ها

پوسترهای آموزشی ( معاملات دهیاری ها ، تاریخ های به یاد ماندنی و پاکت های معاملات دهیاری ها )

 چرا این کتاب را گلستان آبادی نام نهادید؟

ازآنجا که بخش عمده ای از مخاطبین کتاب، مدیران روستاها هستند، نام این کتاب را گلستان آبادی نهادم تا بار دیگر و بار دیگر به آن ها یادآور شوم رسالتشان، گلستان کردن آبادی هایشان است و آن ها باید و می توانند آبادی هایشان را گلستان کنند اگر اندیشه، ذهن و توانشان را به سمت و سویی سوق دهند که هدفشان از خدمت، جز گلستان کردن آبادی هایشان نباشند. مدیران روستایی با یک دیدگاه و چشم انداز وسیع و با همتی والا و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در هر روستا،می بایست در مسیر بهبود وضعیت روستاها در همه جنبه ها اعم از اجتماعی،فرهنگی، کارآفرینی، ورزشی، زیست محیطی،عمرانی و …… گام بردارند و یقین داشته باشند که انتهای این مسیر،به لطف خدا، گلستان خواهد شد. ان شالله

این کتاب را گلستان آبادی نام نهادم تا ضمن ایجاد انگیزه و اشتیاق خدمت، بگویم با اندوخته های حاصل از سال ها تجربه، همراه و همپای شما مدیران دلسوز، در مسیر حرکت به سمت گلستان کردن آبادی هایمان و آباد کردن زیستگاه هایمان یاری گر شما هستیم.

هدف و انگیزه شما از تالیف کتاب گلستان آبادی چه بوده است؟

طی سالیان متمادی خدمت و ارتباط مستمر با شوراهای اسلامی ، دهیاران  و . . . .  می دیدم که علیرغم تلاش و همت این مدیران  دلسوز، ثمرات و نتایج حاصله آنها به وسعت زحماتشان نیست. مدیران و خدمتگزاران روستاها، از ابتدای شروع به کار و حتی پیش از آن (مرحله ثبت نام) تا پایان دوره خدمت ، دائما با قوانین وآئین نامه ها سروکار دارند و می بایست تمام امور شورایی و دهیاری را با استناد به قوانین و مقررات اعمال نمایند ولی در بسیاری موارد، با برداشت های متفاوت،به ناچار به صورت سلیقه ای و آزمون و خطا، وظایف محوله را انجام می دهند و این باعث می شود بخش عمده ای از انرژی و توان این عزیزان بدون اینکه ثمره و نتیجه ای درخور داشته باشند به هدر رود. به نظر بنده ، یکی از دلایل این مشکل بوده که علیرغم اینکه تاکنون محصولات و منابع مفیدی برای آموزش شوراهای اسلامی و دهیاران ارائه شده ولی جای یک کتاب کاربردی که روند انجام کار و ایفای وظایف قانونی آن ها را به صورت ساده و روان و در عین حال کاملا مستند به قانون شرح دهد، خالی بوده است. بنابراین با توجه به فرصت بسیار محدود خدمت برای همه ما می بایست این مهلت قانونی محدود به نحوی مدیریت گردد که بیشترین و بهینه ترین ماحصل را در جهت خدمت به موکلین و مخاطبین خود داشته باشند.

در مجموع، همه این دغدغه ها، موضوعات و مباحث انگیزه ای شد تا در تالیف و تدوین کتاب اهتمام ورزم. ان شالله قدمی هر چند کوچک باشد در جهت کم کردن فاصله ی بین توان و تلاش مدیران عزیز روستاها و ثمره زحماتشان و در نتیجه آبادانی و تعالی هرچه بیشتر روستا و روستائیان.

تفاوت گلستان آبادی با دیگر کتاب ها چیست؟

همانور که گفتم از بدو تشکیل شوراها و روی کار آمدن دهیاری ها، منابع و محصولات آموزشی متنوع و مفیدی ارائه شده و می شود ولی تفاوت کتاب   گلستان آبادی  ” با خیلی از این گونه منابع این است که در این کتاب مولف پا به پای خواننده در تمامی مراحل کار با مخاطب همراه می گردد. به عبارتی در این کتاب تلاش شده در روند انجام وظایف، تعهدات و مسئولیت هایی که قانونگذار  در بازه زمانی محدود بر عهده ی مخاطب نهاده است را گام به گام و مرحله به مرحله به صورت کاملا کاربردی و با بیانی ساده و قابل اجرا شرح دهد به نحوی که از بدیهی ترین و البته اساسی ترین وظایف ذاتی مخاطبین یعنی سربرگ های مکاتبات و انواع صورتجلسات مورد نیاز تا پیچیده ترین امور محوله اعم از انواع معاملات، قراردادها و…. در این کتاب نه تنها سخن گفته شده بلکه با جزئیات و به طور مبسوط به تصویر کشیده شده است.

از چه زمانی به فکر تالیف کتاب گلستان آبادی افتادید و چقدر زمان صرف انجام این کار شده است؟

واقعیت امر این است که همیشه معتقد بوده و هستم که همه ما به فراخور شرایط زندگی، شغلی و …. ماموریتی فراتر از دل مشغولی های روزمره داریم و در طول دوران شغلی خود نیز همیشه با خودم این چالش را داشتم که آیا همه وسعت توان من برای خدمت به همنوعانم،به همین اندازه هست که تا  اکنون بوده ؟…. و پاسخ من بدین سوال هیچگاه آری نبوده است و دوست داشتم در دامنه خیلی وسیع تری، مفید و خدمتگزار باشم….. و اما تصمیم بر تالیف کتاب گلستان آبادی از حدود  5  سال پیش اتفاق افتاد ولی به طور جدی از حدود 3 سال پیش تقریبا همه ی روزها و شب های سال من، صرف بررسی، تحقیق، تالیف و تدوین این کتاب شده است

ظاهرا کتابتان با استقبال خوبی مواجه شده است،درسا است؟

بله. خوشبختانه از کتاب کلستان آبادی استقبال خوبی به عمل آمده به نحوی که تیراژ کتاب در چاپ اول و دوم هر کدام 3 هزار جلد  و در چاپ سوم 1500 جلد  بوده که معمولا بطور مستقیم به دست مخاطبین رسیده است

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید

ضمن سپاس از شما،باردیگر از همه کسانی که در تالیف و تدوین کتاب گلستان آبادی  بنده را یاری دادند نهایت سپاس و قدردانی خود را ابراز می کنم..

امیدوارم همه مخاطبین عزیز  با استقبال خود از این کتاب که حاصل تجربیات، اندوخته ها و سرمایه های سالیان متمادی خدمت در این عرصه است. امید، انرژی و انگیزه قدم گذاشتن در مسیر تالیف جلدهای بعدی کتاب را در بنده ایجاد کنند.

و کلامم را به پایان می رسانم با ابیات حضرت شیخ اجل سعدی شیراز که نام کتاب را از کتاب آن عزیز بزرگوار وام گرفته ام.

به چه کار آیدت ز گل طبقی                               از گلستان من ببر ورقی

گل همین پنج روز و شش باشد                             وین گلستان همیشه خوش باشد

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *