برگزاری دوازدهمین همایش ملی خلیج‌فارس همزمان با روز ملی خلیج‌فارس
اخبار 2396 روز پیش
بدون دیدگاه

برگزاری دوازدهمین همایش ملی خلیج‌فارس همزمان با روز ملی خلیج‌فارس

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از برگزاری دوازدهمین همایش ملی خلیج‌فارس به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس توسط مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی خبر داد.

برگزاری دوازدهمین همایش ملی خلیج‌فارس همزمان با روز ملی خلیج‌فارس

سعید پورعلی با بیان این‌که دوازدهمین همایش ملی علمی – فرهنگی خلیج فارس در ۱۲و۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار می‌شود، بر اهمیتِ جایگاه خلیج فارس تاکید کرد و به ایسنا گفت: خلیج‌فارس به عنوان یک منطقه استراتژیک در جهان، همیشه در طول تاریخ جایگاه ویژه‌ای داشته است و بنابر مدارک معتبر در زبان‌های مختلف، از سال‌های دور توسط ملت‌هایی مانند یونانیان، اعراب و ملت‌های شرق دور که به این منطقه رفت‌وآمد داشته‌اند، «خلیج‌فارس» نامیده‌ و بازشناخته شده است.

وی با اشاره به این که نام «خلیج‌فارس» در تمام متون قدیمی و کلاسیک تاریخ و جغرافیایی جهان، و آثار کارتوگرافان و یادداشت‌های جهانگردان مورد تأکید قرار گرفته افزود: حجم و غنای اطلاعات به جایمانده تاریخی در پیوند با خلیج فارس و مقایسه ویژگی‌های این داده‌ها با سایر آثار تاریخی و فرهنگی تمدن ایران و تبیین عالمانه، دانش‌محور و سندبنیان و تعلق آنها به تاریخ ایران، پارسی بودن خلیج فارس را اثبات می‌کند. به عنوان نمونه تا پیش از دهه ۶۰ و قرن بیستم میلادی، تمام کشورهای عربی از عبارت خلیج فارس در مکاتبات رسمی خود استفاده می‌کردند.

دبیر همایش ملی خلیج‌فارس همچنین با تأکید بر اهمیت و ضرورت برگزاری همایش خلیج فارس گفت: جهاددانشگاهی از نخستین نهادهایی بود که از سال ۱۳۸۴ با توجه به تحریف و دستبرد غیرعلمی و سیاسی به حقایق مسلم و غیرقابل انکار تاریخی که نام تاریخی خلیج فارس را مورد هدف قرار داده بودند به این موضوع ورود پیدا کرد و با حضور و مشارکت دانشگاهیان، نخبگان و پژوهشگران علاقه‌مند، به منظور پاسداست نام و معرفی مزیت‌های فرهنگی، راهبردی، گردشگری و اقتصادی خلیج فارس به صورت متوالی اقدام به برگزاری 11 دوره همایش ملی خلیج فارس کرده است.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به اظهارات اخیر «رکس تیلرسون»، وزیر امورخارجه آمریکا که از واژه مجعول برای خلیج فارس استفاده کرده بود، گفت: سازمان ملل متحد تاکنون در سه نوبت، نام رسمی و تغییرناپذیر “خلیج فارس” را اعلام کرده و اظهارات تیلرسون بیانگر غلبه سیاست‌زدگی بر مسلّمات و محکمات تاریخی است که صدالبته راه به جایی نخواهد برد و واکنش کاربران فضای مجازی و ایجاد موجی از اعتراضات ایرانیان نسبت به این اظهارات نشان از شکل‌گیری خودآگاهی ایرانیان نسبت به خلیج فارس به مثابه داشته‌ها و سرمایه‌های تاریخی و معنوی است که جای خوشوقتی دارد .

وی موقعیت خلیج فارس را حساس و استراتژیک و قرار گرفته درگذرگاهی جذاب، بزرگ و بین‌المللی برای سیاستمداران و سرمایه‌گذاران دانست و ادامه داد: خلیج فارس به عنوان بزرگترین مخزن انرژی در دوران معاصر بوده و با توجه به چشم‌اندازهای پیش رو در سالهای آینده نیز اهمیت جهانی خود را حفظ خواهد کرد.

او تاکید کرد: ضروری است تا در نشست‌ها و همایش‌های تخصصی در خصوص حفظ منافع ملی کشور در این پهنه‌ی تاریخی و پر از اتفاق گفتگوهای سودمند و راهبردی صورت گیرد و به تصمیم‌گیران و مدیران انتقال یابد و از این طریق بوده که جهاددانشگاهی تلاش کرده است تا با سامان بخشیدن به تلاش‌های پراکنده دانشگاهیان، با درنظرداشتن رویکردهای نوین و نظریه‌های ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی موضوع خلیج فارس را به مثابه دغدغه‌ی جدی برای احقاق حقوق مشروع فرهنگی و سیاسی ملت ایران برجسته کند و قالب‌های همکاری سازنده را از زبان متخصصان مطرح کند.

به گفته معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دبیرخانه دائمی همایش ملی علمی – فرهنگی خلیج فارس مستقر در مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با این هدف و با توجه به سابقه برگزاری ۱۱ دوره همایش در جهاددانشگاهی اهداف خود را پیگیری کرده و دوازدهمین دوره این همایش را در صورت فراهم بودن زمینه‌ها برگزار می‌کند.

دبیر همایش ملی خلیج‌فارس در ادامه همچنین به نقش و رسالت دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط در این زمینه اشاره کرد و افزود: این مراکز علمی و فرهنگی نقش حیاتی در عرصه شناسایی و شناساندن فرهنگ غنی و افتخارات ملی ایران در حوزه خلیج فارس دارند، بنابراین برگزاری چنین همایشی زمینه تولید و نشر محتوا و ارتقای علمی علاقه‌مندان به این حوزه وهمچنین بستری را برای تبادل علمی وفرهنگی و نیز بهره‌گیری از تجربیات اساتید برجسته فراهم می‌کند.

او گفت: اعتقاد اصولی دبیرخانه همایش بر این است که مسائل و مزیت‌های مربوط به خلیج فارس باید توسط دانشگاهیان بررسی و شناسایی شده و در قالب پیشنهادات کاربردی ارائه شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی محورهای برگزاری این همایش ملی را این طور برشمرد؛ فرهنگ، هنر و معماری حوزه خلیج فارس، گردشگری در تعاملات بین المللی حوزه خلیج فارس، گردشگری در منطقه خلیج فارس، فرصت‌ها و چالش‌ها، ایده‌های نو به منظور شناساندن جاذبه‌های گردشگری خلیج فارس، راهبردها و فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری در منطقه خلیج فارس، ایمنی و حقوق گردشگران در منطقه خلیج فارس، توسعه پایدار گردشگری خلیج فارس و سواحل آن، توانمندی‌های منطقه خلیج فارس در حوزه گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم و سلامت و توسعه گردشگری سواحل خلیج فارس با بهره‌مندی از توانمندی جوانان و نخبگان کشور.

به گفته‌ی او علاقمندان می‌توانند برای ارسال مقالات علمی و فرهنگی خود و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از محورهای همایش به سایت www.persiangulf-co.ir و www.istta.ir مراجعه کنند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *