اخبار 1334 روز پیش
بدون دیدگاه

نحوه شستن ماسک صورت (ماسک جراحی، ماسک N95 و ماسک پارچه ای)

شستن ماسک صورت جراحی سه لایه و ماسک N۹۵ به بافت پارچه ماسک آسیب زده و خاصیت فیلترینگ آن را از بین می‌برد و باید از شستن این ماسک‌ها خودداری شود، اما شستن ماسک صورت پارچه ای و خانگی مشکلی ندارد.

نحوه شستن ماسک صورت، چگونگی ضد عفونی کردن آن بعد از یک بار استفاده و میزان عمر مفید یک ماسک، از ابهامات این روز‌های اکثر افراد است. باید بدانید این عقیده که میتوان ماسک‌ها را با شستشو مجددا استفاده کرد، از اساس غلط است، زیرا شستشو و استفاده از مواد شوینده، ساختار فیزیکی و شیمیایی بافت ماسک را از بین می‌برد و حتی بهترین کارخانه‌های تولید کننده ماسک نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند که از ماسک تولیدی آن‌ها بیشتر از یک شیفت کاری استفاده شود و تنها ماسک‌های خانگی و ماسک پارچه‌ای قابلیت شستشو دارد. در این مقاله با طریقه صحیح ضد عفونی کردن و شستن ماسک صورت آشنا شوید.

شستن ماسک جراحی سه لایه
ماسک جراحی به ماسک‌های سه لایه‌ای دارای پارچه ملت بلون گفته می‌شود که به صورت فیلتری در برابر میکروب‌ها و ذرات عمل می‌کند. این ماسک‌ها یکبار مصرف بوده و حداکثر برای یک شیفت کاری ۸ ساعته قابل مصرف هستند.
ماسک سه لایه جراحی در صورت تماس با الکل یا مواد ضد عفونی کننده آسیب می‌بیند و خاصیت خود را از دست می‌دهد. همچنین پارچه این ماسک در برابر شوینده‌های شیمیایی تخریب می‌شود، بنابراین ماسک‌های جراحی یکبار مصرف هستند، قابلیت شستشو ندارند و در صورت کثیف شدن و آسیب دیدن باید دور انداخته شوند.
بهترین پیشنهاد برای استفاده مجدد از ماسک جراحی سه لایه اگر تنها زمان کوتاهی از آن استفاده کرده‌اید، ماسک پاره نشده و بافت آن آسیب ندیده است، این است که ماسک را با دستان تمیز و از طریق بند از صورت بردارید و آن را داخل زیپ کیپ یا کیسه تمیزی به مدت چند روز قرار دهید و دفعه بعد مجددا از آن استفاده کنید.

نحوه شستن ماسک صورت پارچه ای و ماسک های خانگی
ماسک‌های پارچه‌ای اگر چه به اندازه ماسک جراحی قدرت فیلترینگ میکروب‌ها را ندارند، ولی نتایج نشان داده است استفاده از هر نوع ماسک نسبت به کسی که هیچ ماسکی نزده است تا حد زیادی می‌تواند جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیرد. به یاد داشته باشید در استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای، حتما از ماسک چند لایه استفاده کنید. این ماسک‌ها قابل شستشو هستند و لازم است بعد از هر بار پوشیدن، ماسک خود با مواد شوینده و آب گرم شسته و تمیز کنید. این باعث می‌شود خطر انتشار کرونا ویروس یا میکروب‌های دیگر کاهش یابد.

روش اول:
ابتدا دستان خود را به طور کامل و به مدت حداقل ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با مایع دستشویی و آب گرم بشویید یا از ماده ضد عفونی کننده دست حاوی الکل استفاده کنید.
ماسک‌های ساخته شده از پارچه مانند پارچه‌های پنبه‌ای و پارچه بهداشتی را می‌توانید با مواد شوینده و آب گرم بشویید.
برای شستشو با دست ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم و صابون خیس کنید سپس بشویید و در هوای آزاد خشک کنید و سپس آن را به مدت ۵ دقیقه با اتو در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد، خشک کنید.
توجه داشته باشید ماسک قبل از استفاده مجدد بایستی کاملا خشک شده باشد، زیرا ماسک نمدار تنفس را مشکل می‌کند.
روش دوم:
از دیگر روش‌های شستن ماسک صورت پارچه‌ای، جوشاندن ماسک در آب جوش به مدت ۵ دقیقه است.
روش سوم:
قرار دادن ماسک به مدت پنج دقیقه در محلول سفید کننده با نسبت ۱ به ۲۵ (یک قاشق چایخوری سفید کننده را با ۴ فنجان آب ترکیب کنید) نیز برای ضدعفونی کردن ماسک‌های خانگی استفاده می‌شود.
روش چهارم:
شما می‌توانید ماسک‌های پارچه‌ای را با ماشین لباسشویی نیز بشویید و بعد از شستشو همانند شستشو با دست، آن را اتو کنید.

طریقه شستن ماسک N۹۵
ماسک N۹۵ نیز همانند ماسک جراحی از مناسب‌ترین ماسک‌ها برای استفاده در اماکن شلوغ و پر خطر است. این نوع ماسک توانایی بالایی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی دارد. استفاده از آن راحت است و به خوبی و به طور کامل روی صورت فیکس می‌شود. عدد ۹۵ در نام این ماسک، نشان می‌دهد که این ماسک طبی حداقل ۹۵ درصد از ذرات عفونی و آلاینده‌های بزرگتر از ۳/ ۰ میکرون موجود در هوا را فیلتر می‌کند.
ماسک‌های N۹۵ قابلیت شستشو ندارند و نمی‌توان آن‌ها را الکل یا دیگر موا ضد عفونی کننده، ضد عفونی کرد. در حقیقت این ماسک‌ها یکبار مصرف هستند و باید بعد از هر بار استفاده دور انداخته شوند. عمر مفید یک ماسک N۹۵ در صورت آسیب ندیدن و پاره نشدن ۸ ساعت کاری است.

سخن پایانی
به یاد داشته باشید ماسک یک وسیله شخصی است، بنابراین هرگز به طور اشتراکی از آن استفاده نکنید. همچنین از ماسک‌های خیس، آلوده، کثیف و ماسکی که تنفس را مشکل می‌کند، استفاده نکنید. ماسک جراحی و ماسک N۹۵ یکبار مصرف هستند و باید بعد از هر بار استفاده دور انداخته شوند، اما شستن ماسک صورت پارچه‌ای مشکلی ندارد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *