اخبار 4 روز پیش
بدون دیدگاه

دکتر شاهرخ جم:کیفیت آموزشی توسعه یافته ضامن ارتقا دانشگاه علمی کاربردی است

به مناسبت گرامی داشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ؛ رئیس واحد استان فارس با اصحاب رسانه استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس، دکتر شاهرخ جم رئیس واحد استانی فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز سی و سومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: توسعه رشته های مهارتی، رشد و توسعه اقتصادی بر پایه دانش کاربردی را به دنبال دارد و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه از برنامه ریزی درسی و تجهیزات به روز بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی، تربیت نیروهای متخصص و ماهر با تکیه بر مهارت آموزی و مهارت آفرینی است افزود: این دانشگاه جزء نظام مهارتی آموزش عالی کشور به شمار می رود و براساس برنامه هفتم توسعه که در حال اجرا است باید 37 درصد آموزش ها به آموزش مهارتی کشور تعلق گیرد که در نظام آموزش عالی این مهم در دانشگاه های مهارتی از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی عملیاتی می شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس به وجه تمایز این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم وجه تمایز برای این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها مطرح کنیم، نخستین موضوع تعامل بسیار خوب و نزدیک آن با بخش خصوصی است و مراکز این دانشگاه هر چند در چهارچوب خاص نظارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند اما بخش خصوصی محسوب می شوند و دانشجویان ورودی آن نیز از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور با سابقه تحصیلی جذب می شوند.
دکتر جم به تمایز دیگر دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از مراکز این دانشگاه در جوار صنعت فعال هستند و دانشجویان آن در کنار آموزش نظری بیش از 70 درصد آموزش های خود را با حضور در صنایع به صورت عملی فرا می گیرند.
وی با تاکید بر توسعه زیرساخت های مهارتی در کشور گفت: در این32 سال گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش های زیادی را برای فرهنگ سازی آموزش های مهارتی بکار بسته و امروز شاهد اتفاقات مثبت و شایسته ای در اشتغال دانشجویان پس از فارغ التحصیلی آنان هستیم که برای ادامه این توفیقات نیاز است آموزش در کنار صنایع و در محیط کار واقعی با جدیت تمام ادامه یابد.
دکتر جم همچنین به موضوع تضمین کیفیت آموزش‌ها به عنوان یک مولفه مهم اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف عمده دانشگاه جامع علمی کاربردی، بحث ارزیابی و نظارت است. رصد مدرسان دانشگاه و اینکه با کیفیت بالا کلاس‌داری کنند و همچنین حضور مناسب دانشجویان ، به وسیله نظارت هوشمند و از طریق فناوری های جدید که زیرساخت های آن نیزدر مراکزآموزش علمی کاربردی انجام شده اجرایی می شود تا با این طرح، ضمانت کیفیت آموزشی توسعه یافته و در پی آن نیز شاهد ارتقا جایگاه این دانشگاه باشیم.


رئیس واحد استان فارس به طرح آمایش دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای رشد و بالندگی این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته هشت هزار و 775 کدرشته محل در سراسر کشور فعال بود که در سال 1403 این تعداد با توجه به شرایط موجود کسب و کار و استقبال افراد به مشاغل مختلف موجود و یا جدید به چهار هزارو 409 کدرشته کاهش یافت که خوشبختانه این مهم سبب استقبال بیشتر دانشجویان شد و شاهد افزایش 23 درصدی پذیرش آنان بودیم.
دکتر جم تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود 73 درصد دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی در کسب و کارهای مختلف از طریق کارآفرینی و .. مشغول به کار و جذب بازار کار شده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت تحصیل دانشجویان در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در20 مرکزآموزش علمی کاربردی استان فارس تا ابتدای سال تحصیلی جدید، هشت هزار و 423 دانشجو مشغول به تحصیل هستند که دو هزار و 685 نفر را دانشجویان خانم و 5 هزار و 838 نفر را دانشجویان آقا تشکیل می دهند.
دکتر جم بیان کرد: یکی از موضوع های مهم در جذب دانشجویان برنامه ریزی برای تضمین شغل این عزیزان است که با اجرای طرح تضمین اشتغال ، تعدادی از آنان پس از فارغ التحصیلی و یا حین تحصیل جذب مراکز مختلف صنعتی و … می شوند . در استان فارس تاکنون موفق به تضمین اشتغال برای حدود95 دانشجو و در سطح کشور موفق به ایجاد 15 هزار تضمین اشتغال شده ایم.
وی بیان کرد: شعار دانشگاه جامع علمی کاربردی اشتغال و کارآفرینی است و این موضوع نیز محقق نمی شود مگر اینکه افراد متخصص و ماهر و آچار به دستی را تربیت کند که بدون آموزش اضافی بتوانند در مراکز صنعتی و خدماتی مشغول به کار شوند.
رئیس واحد استانی فارس با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با ارگان های مختلف اشاره کرد و گفت: در پی این تفاهم نامه های همکاری دانشگاه برای دستگاه های مختلف ازجمله سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور ، دوره های کوتاه مدتی در راستای آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی را برگزار می کند. همچنین با توجه به رسالت دیگری که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور به عهده این دانشگاه گذاشته شده صلاحیت حرفه ای کارکنان دولتی که می خواهند تمدید ارتباط شغلی و یا ارتقا پیدا کنند را مورد سنجش قرار می دهد و برای آنان گواهی صلاحیت حرفه ای توسط سازمان اداری و استخدامی کشورصادر می شود. البته این صلاحیت حرفه ای در بخش ها و مشاغل دولتی نیز قابل انجام هست که با درخواست صنوف مختلف عملیاتی می شود.
دکتر جم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: آینده دانشگاه جامع علمی کاربردی رو به رشد بوده و توسعه رشته های مهارتی پرمخاطب اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی در فارس است.
در ادامه افزود : در این استان با توجه به وجود فارغ التحصیلان هنرستانی نیازمند راه اندازی رشته هایی مثل هوانوردی هستیم.وی برآشنایی بیشتر دانش آموزان با رشته های مهارتی تاکید کرد و گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته معرفی رشته های مهارتی در هنرستان ها و مدارس آغاز کردیم و امیدواریم بتوانیم در هدایت دانش آموزان به سمت تحصیل در رشته های مهارتی در راستای تربیت نیروهای ماهر و متخصص با تحصیلات آموزش عالی اقدامات موثری را انجام دهیم.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *