اخبار 19 روز پیش
بدون دیدگاه

توهم رسانه‌ای در فضای مجازی!

این مطلب را با وسواس بیشتری می نویسم. از این جهت که مواظب باشم شاید برخورنده نباشد!

مهدی بذرافکن/مدیرمسوول سایت رسانه نگاران

موضوع این یادداشت اما «توهم رسانه ای در فضای مجازی» است.

خب، این تکرار مکررات است که با ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی و تاکیدا اینستاگرام و بعد آن تلگرام و بعدترش توییتر(ایکس)افراد بسیاری صاحب رسانه شدند که عملا درکی از رسانه ندارند.

بُرد آن ها شاید این بود که در غفلت اهالی رسانه، در زمان درست و مناسب و همان ابتدای ورود شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، تلگرام و توییتر وارد عمل شدند.

در حالی که روزنامه نگاران ایرانی در حال پرداختن به رسانه های قدیمیِ کاغذی خود بودند افراد دیگری آمدند و با راه اندازی پیج ها و کانال های خبری در اینستاگرام و تلگرام صاحب رسانه های پرنفوذی شدند.

کسانی که با مفهوم رسانه، خبر،گزارش،مصاحبه،تیتر، لید و… آشنایی نداشتند و ندارند اما همان گونه که عرض کردم در زمان مناسب با موقعیت سنجی به شبکه های اجتماعی ورود کردند و از قضا دنبال کنندگان خوبی هم دست و پا کردند.

البته و صد البته که این گفته من، شامل حال همه نمی شود. حتما بسیاری از رسانه نگاران هم در زمان مناسب در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها حاضر شدند و اکنون به درستی صاحب رسانه های حرفه ای و تاثیرگذار هستند.

حرف من درباره کسانی است که ابدا در فضای حرفه ای رسانه ای نبودند،نیستند و احتمالا نخواهند بود.

این گونه است که مثلا می بینیم یک پیج خبری در اینستاگرام با ۲۵۰هزار دنبال کننده وقتی می خواهد خبری منتشر کند در انتهای تیترهایش نقطه می گذارد!

تاسف بارتر آن که وقتی به ادمین آن پیج پیام می دهی که این کار حرفه ای نیست در پاسخ می گوید اگر حرفه ای نبودیم که موفق نبودیم و شوربختانه بر اشتباهش اصرار می ورزد.

یا مثلا فلان فرد به هر دلیلی در ایکس صاحب فالوورهایی چهار رقمی شده ضمن آن که خدا را هم بنده نیست،دیگر خود را یک رسانه ای به تمام معنی می داند.

بدتر آن که نظر آن فرد -به دلیل همین تعداد فالوورها- نسبت به اهالی حرفه ای رسانه ارجحیت پیدا می کند و می بینیم بعضی از این افراد مثلا در اتاق های کلاب هاوس چه اظهارنظرهای مشعشعی که نمی کنند و چه حرف ها و نظریات بدیعی که نمی گویند.

به گمان و عقیده من این آدم ها دچار «توهم رسانه ای» شده اند و با تاسف هر روز که می گذرد این توهم رسانه ای بیشتر می شود، توهمی خطرناک،توهمی هراس انگیز توهمی که حتی ممکن است به حضرت نوح هم ایراد وارد کنند..

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *