سخنرانی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس پیش از خطبه های نماز جمعه شهر شیراز
اخبار 5 روز پیش
بدون دیدگاه

سخنرانی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس پیش از خطبه های نماز جمعه شهر شیراز

به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس پیش از خطبه های نماز جمعه این شهر سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس، به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی میز خدمت این دانشگاه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد و دکتر شاهرخ جم رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس بعنوان سخنران پیش از مراسم نمازجمعه به بیان مطالبی پیرامون این دانشگاه پرداخت و برای نمازگزاران روز جمعه شیراز از ماموریت ها، اهداف و برنامه های این دانشگاه گفت.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس در ابتدای سخنانش ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و ابراز خرسندی از اجرای عملیات بازدانده و متقابلانه وعده صادق 2 اظهار داشت:هجدهم مهرماه آغاز سی و سومین سال فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی بود و به همین دلیل و جهت آشنایی شما عزیزان دقایقی در مورد ماموریت ها و فعالیت های این دانشگاه مطالبی را عرض می کنم.
دکتر جم در ادامه گفت: رونق اقتصادی و پیشرفت هر کشوری مستلزم داشتن نیروهای متخصص در حوزه های مختلف است و نیروی متخصص تنها با آموزش توانمندی پیدا می کند و این آموزش با بهره مندی از نخبگان علمی و خبرگان شغلی قابل دست یابی است. پس از طی شدن دوران تحصیلات افراد تا مقطع دیپلم ، این دانشگاه ها هستند که وظیفه آموزش تخصصی نظری را درنظام آموزش عالی ،برعهده دارند ، در آموزش عالی کشور ، دانشگاه های متنوعی با شرح وظایف های خاص خود وجود دارد .
وی ادامه داد: در زمینه آموزش عالی دو رویکرد و زیر نظام آموزش عالی نظری و زیرنظام آموزش مهارتی را داریم که دانشگاه جامع علمی کاربردی بر رویکرد آموزش عالی مهارتی متمرکز است. در این دانشگاه آموزش ها مهارت محور است و در محیط های واقعی کار آموزش های مهارتی ارائه می گردد تا فارغ التحصیلان بدون هیچ مشکلی وارد بازار کار بشوند.
رئیس واحد استانی فارس، تصریح کرد: ورود به این دانشگاه از طریق سازمان سنجش باسابقه تحصیلی و آموزشی اتفاق می‌افتد و امکان ادامه تحصیل برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مقاطع بالاتر در سایر دانشگاه ها وجود دارد.
دکتر جم با بیان اینکه آموزش مهارتی طبق برنامه هفتم توسعه کشور باید ۳۷ درصد در بخش آموزش مهارتی اختصاص یابد، در ادامه افزود: مهمترین وجه تمایزی که دانشگاه جامع علمی کاربردی با دیگر دانشگاه‌ها دارد، پرداختن بیشتر به مهارت افزایی است. مراکز آموزش علمی کاربردی به دلیل اهمیت آموزش مهارتی در جوار مجتمع‌های صنعتی و کارخانه‌ها واقع می‌شوند و در این مراکز ۳۰ درصد آموزش‌ها مباحث نظری و ۷۰ درصد، آموزش مهارتی را تشکیل می‌دهد. رشته های مهارتی این دانشگاه در 4گروه آموزشی صنعت، هنر، کشاورزی و مدیریت و خدمات اجتماعی که تقریباً تمام مشاغل را در بر می‌گیرد، می باشند.
وی اظهار کرد: بحث پویایی و آمایش موضوع مهمی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر روی آن تکیه می‌کند، به عنوان مثال تا سال ۱۴۰۱ در سطح کشور ۸ هزار و ۷۷۵ کد رشته محل داشتیم اما در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برخی از این کد رشته محل‌ها با توجه به شرایط موجود در جامعه و فضای کسب و کار در هر منطقه و عدم نیاز به آنها ، برخی از رشته ها منحل شده و برخی کدرشته محل جدید به دانشگاه اضافه و نهایتا کدرشته محل ها به تعداد ۴۴۰۹ کدرشته محل تقلیل یافت. با وجود کاهش تقریبا نصف کد رشته ها ، در سال تحصیلی گذشته ۲۳ درصد افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتیم. همچنین طبق برآوردی که انجام شد ۷۳ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی در کسب و کارهای مختلف به طریق متنوع شاغل شدند.
دکتر جم تعداد دانشجویان در سطح استان فارس را ۸ هزار و ۴۲۳ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۶۸۵ نفر خانم و ۵ هزار و ۷۳۸ را آقایان تشکیل می‌دهند که اکثراً بومی هستند.
وی اضافه کرد:۱۴ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح شیراز و ۵ مرکز آموزشی در شهرستان‌ها وجود دارد که در مجموع ۱۹ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح استان فارس وجود دارد.
رئیس واحد استانی فارس در ادامه سخنان خود گفت:حدود بیست و پنج درصد از بیکاران کشور را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند ، ما در این دانشگاه طرحی تحت عنوان طرح آباد داریم – آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها – باشرکت فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در این طرح آموزش در دوره های کوتاه مدت آن و در محیط کار واقعی، به مهارت های لازم جهت جذب راحت تر در بازار کار، با آمادگی لازم دست پیدا می کنند. با اجرای طرح آباد منابع انسانی مورد نیاز دستگاه‌های دولتی و مراکز صنعتی و خدماتی غیردولتی تأمین می‌شود.
دکتر جم افزود: باتوجه به مصوبه هیات محترم دولت برای این طرح ، مشوق های ارزشمندی در مباحث مالیاتی و بیمه برای مراکز صنعتی و سایر در نظر گرفته شده است. وی همچنین از برگزاری دوره های مختلف تخصصی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی ، علاوه بر آموزش های مقطع دار خبر داد و افزود: می توانیم دوره های کوتاه مدت با توجه به نیازهای صنفی و دستگاه های اداری همچون آموزش های ضمن خدمت مورد نیاز دستگاه ها و یا داوطلبان آزاد در رشته های مختلف و متنوع ، برای تحقق آموزش افراد ماهر و متخصص برگزار کنیم.
دکتر جم در پایان سخنانش گفت: امیدواریم دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه مهارت افزایی نیروهای متخصص مورد نیاز کشور و استان فارس در زمینه های مختلف صنعت،کشاورزی،گردشگری،هنر،مدیریت و خدمات اجتماعی تحول کاملی را ایجاد کند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *