اخبار 647 روز پیش
بدون دیدگاه

همه چیز درباره سهام عدالت جاماندگان

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی افراد جامانده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و همچنین مددجویان بهزیستی برای دریافت سهام عدالت نیازی نیست برای ثبت‌نام به هیچ کجا مراجعه کنند.

شواهد حاکی از این است که پرونده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان به سرفصل‌های نهایی خود نزدیک می‌شود. قرار است طبق محاسباتی سهام عدالت به برخی از افرادی که تاکنون مشمول نبوده‌اند نیز تخصیص یابد.

بر اساس گزارش ایسنا، یک جامعه‌ آماری نشان می‌دهد ۲۰ میلیون جامانده در پرونده ثبت‌نام سهام عدالت وجود دارند. برخی از نمایندگان مجلس قول تخصیص سهام عدالت به این جاماندگان را داده‌اند.

چند گروه که در لیست جاماندگان حضور دارند از این قرارند:

گروه اول کسانی هستند که سهام عدالت برایشان صادر شده اما دستگاه‌های مرتبط دعوت‌نامه را به موقع به دست این افراد نرساندند. جمعیت این افراد بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است. یا افرادی هستند که کارت و دعوت‌نامه دریافت کرده‌اند اما مراحل قانونی را طی نکرده‌اند. جمعیت این افراد نزدیک به دو میلیون نفر است.
گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و… قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است.

راهکار مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند.

طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند اقدام کند.

براین اساس کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

با این حال دولت تا مدت‌ها نظر قطعی در این مورد نمی‌داد و حتی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی چند مرتبه اعلام کرد که هنوز درمورد ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است.

تخصیص سهام عدالت به انتها نزدیک می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در مجموع حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر تعداد افراد جامانده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است که حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درمورد پرتفوی افرادی که به‌عنوان مشمول شناخته شده‌اند نیز گفت: تا دو هفته آینده پرتفو این افراد مشخص می‌شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع‌رسانی کامل می‌شود.

تفاوتی که پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند در این است که درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان وجود داشته وجود ندارد.

از طرف دیگر دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی که رد دیون است و… دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمی‌دهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که درحال انجام است.

قربانزاده توضیح داد: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای ثبت‌نام به جایی مراجعه کنند. افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت‌نامی وجود ندارد زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند.

اگر پیامکی ارسال می‌شود که لینک ثبت‌نام دارد قطعا کلاه‌برداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ندارد.

ادامه روند شناسایی جاماندگان

وی در ادامه درمورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفت: مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط بر اساس دهک‌بندی شناسایی شوند. بر این اساس مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به آنها تخصیص پیدا کند.
مددجویان بهزیستی توجه کنند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد، اما قرار نیست به هیچ عنوان به جایی مراجعه کنند. زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده است.

بنابراین هیچ فردی که تا‌کنون سهام عدالت دریافت نکرده لازم نیست برای ثبت‌نام به جایی مراجعه کند. فرآیند شناسایی جاماندگان ادامه دارد و توسط دولت در ادامه انجام خواهد شد. همچنین فعلا پرتفویی که قرار است برای جاماندگان در نظر گرفته شود مشخص نیست اما قطعا با پرتفوی فعلی مشمولان فرق دارد.

برچسب‌ها:

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *