اخبار 763 روز پیش
بدون دیدگاه

شایع ترین بیماری‌های گوشی در ایران

ما در این مقاله شایع­ترین بیماری­های گوشی در ایران از جمله کاهش شنوایی، وزوز گوش، پیرگوشی، منییر، اتواسکلروز و همینطور خارش گوش را مورد بررسی قرار داده ایم پس با ما همراه باشید.

·بیماری عفونت گوش یک بیماری شایع در دستگاه شنوایی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوشی، بیماری عفونت گوش است که در تمام سنین می‌تواند رخ دهد. عفونت گوش در علم پزشکی دو نوع است که با نام‌های عفونت گوش میانی و بیرونی از آن‌ها یاد می‌شود که این نامگذاری بنا به محل عفونت برمی گردد.

یکی از دلایلی که برای عفونت گوش به ویژه عفونت گوش بیرونی ذکر کرده اند، رطوبت باقی مانده در گوش است پس برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری گوشی، بهتر است که همواره گوش خود را از رطوبت دور نگه دارید.

اگر علائمی چون تب و لرز، درد در قسمت گوش، کم شدن میزان شنوایی، وجود ترشح‌های رنگی در گوش و… را دارید، حتما به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

·کاهش شنوایی رایج‌ترین بیماری گوشی

یکی از مشکلاتی که به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های گوشی می‌توان نام برد، کاهش شنوایی است. در واقع با بروز این بیماری شنیدن صداها برای افراد دشوار می‌شود و این مشکل زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که صداهای دیگری نیز در محیط وجود داشته باشد.

·وزوز گوش و شنیدن صداهای اضافه

گهگاهی شنیدن صداهای اضافه در گوش حتی زمانی که محیط کاملا ساکت است، فرد را کلافه می‌کند که اگر این صداهای اضافه همیشه تکرار شود، فرد دچار وزوز گوش شده است که برای درمان باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

وزوز گوش نشان از بیماری‌های دیگری دارد و به عنوان علائم بیماری‌های دیگر بررسی می‌شود که موارد مختلفی چون افزایش سن، جرم گوش و ترشحات آن، خشک شدن و تغییر در استخوان‌های گوش و… از دلایل بروز وزوز گوش به حساب می‌آید.

برای درمان وزوز گوش معمولا راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان این بیماری را درمان کرد.

·افزایش سن و بروز بیماری پیر گوشی

بالا رفتن سن همواره با مشکلات مختلفی همراه است که پیر گوشی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوشی در دوران کهولت سن به حساب می‌آید. در واقع پیرگوشی تنها ناشی از افزایش سن است که در نتیجه ایجاد نارسایی در عصب‌های گوش ایجاد می‌گردد.

اگر شخصی به بیماری پیر گوشی مبتلا شده باشد، میزان شنوایی او به مرور کاهش پیدا می‌کند که عوارضی چون استرس، نگرانی، عصبانیت، افسردگی و… را برای فرد به همراه دارد پس اگر افراد مسن خانواده شما دچار پیر گوشی شده اند، حتما باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی ویزیت شوند.

·         بیماری منییر یک بیماری مربوط به گوش داخلی

یکی دیگر از بیماری‌های گوش، بیماری منییر است که دلیل بروز آن را اختلال و ایجاد مشکل در گوش داخلی می‌دانند که در بیشتر موارد یک گوش را درگیر می‌کند. فردی که به این بیماری دچار می‌شود، با علائمی چون سردردهای گاه و بی‌گاه و ناشنوایی مواجه می‌شود.

برخی از علائم این بیماری گوشی سرگیجه، کاهش شنوایی یا از دست دادن آن، وزوز گوش و… است که باید گفت، به صورت دوره‌ای هستند.

·بیماری اتواسکلروز ریشه در ژنتیک دارد

این بیماری گوشی به دلیل رشد غیر طبیعی استخوان اسفنجی گوش میانی رخ می‌دهد که در نتیجه آن، شنوایی شخص کاهش پیدا می‌کند. اتواسکلروز ممکن است که در هر سنی رخ بدهد و معمولا هر دو گوش را درگیر می‌کند.

در میان گروه‌های سنی مختلف خانم‌های میانسال بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند که باید بیشتر مراقب خود باشند.

بیماری اتواسکلروز ریشه در وراثت و ژنتیک دارد که معمولا عوامل بروز آن را می‌توان همین موارد برشمرد. علائم این بیماری مواردی چون سرگیجه، کاهش شنوایی، وزوز گوش و صداهای اضافه است که می‌توان آن‌ها را با مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی کنترل کرد.

·خارش گوش و شایع بودن آن در بین بسیاری از افراد

گوش ممکن است که به دلایل مختلفی خارش داشته باشد که بنا به حساسیتی که دارد، باید دلیل آن کاملا مشخص شود که باید توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی بررسی شود. خارش گوش می‌تواند به دلیل خشک شدن گوش، عفونت گوش، پسوریازیس، سمعک و… رخ دهد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *