اخبار 1143 روز پیش
بدون دیدگاه

تصاویر/عجیب ترین نقطه شیراز!

همه کوچه ها قدیمی برای مردمانشان بسیار خاطره انگیز می باشد مانند کوچه قهر و آشتی در شهر شیراز .

در کانال تلگرام بچه های شیراز درباره این کوچه نوشته شده: “اینجا کوچه قهر و آشتی در شیرازه ، محاله دو نفر از روبرو بیان و نگاهشون بهم گره نخوره ابتکار جالب برای رفع کدورت و پیوند قلبها پس از قهر، ابتکار شیرازیها”
کوچه تنگ و باریکی که هر همسایه یا آشنایی از این کوچه رد شود نمی تواند با هم قهر باشد چون بسیار تنگ ساخته شده است کوچه های قدیمی درهمه شهرهای مختلف ایران تنگ بود ولی با پیشرفت و گذر زمان همه کوچه تنگ را خراب نمودند.در کانال تلگرام بچه های شیراز درباره این کوچه نوشته شده: “اینجا کوچه قهر و آشتی در شیرازه ، محاله دو نفر از روبرو بیان و نگاهشون بهم گره نخوره ابتکار جالب برای رفع کدورت و پیوند قلبها پس از قهر، ابتکار شیرازیها”

تنگ ترین کوچه ایران در شیراز

از این دست کوچه ها و گذرهای تاریخی که اسامی عجیب و غریبی هم دارند در شیراز کم نیست. به طور مثال می توان به کوچه زغالی ها و یا کوچه صابونی ها و گذر و یا طاق هایی چون اسکرو و قشو رشو در بافت تاریخی شیراز و محلاتی چون اسحاق بیگ و گودعربان اشاره کرد.

در این رابطه سیامک بصیری کارشناس میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ما می گوید: برخی از اسامی به دلیل بی حوصلگی مردم و محاوره های روزمره تغییر نام یافته، به طور مثال کوچه ای که شیرازی ها به آن قشو رشو می گویند در واقع کوچه خشایارشاه بوده که با گذشت زمان و یا حذف شدن برخی از حروف آن، به این نام خوانده می شود.

کوچه تنگه شیراز

وی ادامه می دهد: این کوچه در محله اسحاق بیگ و نزدیکی مسجد و خانه نصیرالملک واقع شده است.

بصیری در خصوص کوچه ای به نام صابونی ها نیز می گوید: این کوچه در خیابان آستانه واقع شده و به دلیل آنکه در این منطقه، کارگاه صابون سازی وجود داشته، این کوچه به این نام نامیده شده است.

وی با بیان اینکه قدمت این نام گذاری ها مشخص نیست، می گوید: در ضلع شرقی بازار وکیل، کوچه یا طاقی به نام اسکرو وجود دارد که نامش برگرفته از کفاش نابینا و یا کم بینایی بوده که به وی استاد کفاش کور می گفتند و در محاوره های عامه و گذشت زمان به استاد کور و بعدها به اُس کور و اُسکرو معروف می شود.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، بی شک هریک از این کوچه ها و گذرها دارای حکایت ها و داستان های متعددی است.

قدیمی ترین کوچه شیراز به نام قهر و آشتی

وی در ادامه می گوید: در کوچه زغالی هم مغازه ها و دکان هایی وجود داشته که زغال می فروختند و یا گذر حاج زینل که برگرفته از نام فردی بوده و یا گذر ملک که به واسطه مجموعه خانه ها و عمارت های تاریخی به همین نام، نام گذاری شده است.

بصیری می گوید: البته هستند نام هایی که مبنای نامگذاری شان معلوم نیست. به طور مثال گذر و یا کوچه دوشنبه در بافت تاریخی شیراز قرار دارد و حتی برخی از مردم محل نیز از علت این نام گذاری بی خبرند.

این کارشناس در ادامه اضافه می کند: به رغم اینکه این کوچه ها و گذرها در بافت تاریخی شیراز قرار دارند و اکثراً در مسیرهای گردشگری تعریف شده ای قرار گرفته اند، هنوز به جاذبه گردشگری تبدیل نشده اند که جا دارد فعالین در این حوزه نسبت به معرفی این جاذبه ها اقدام نمایند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *