اخبار 1128 روز پیش
بدون دیدگاه

زمان اولین تزریق واکسن کووپارس اعلام شد

ویژگی واکسن‌های نوترکیب این است که می‌توانیم واکسن چندگانه تولید کنیم یعنی اگر کشور نیاز داشته باشد تا زمانی که دو یا چند گونه از ویروس در گردش باشد واکسن را با روش پروتئین از چند ویروس تهیه کند.

صداوسیما:معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: بر اساس برنامه ریزی، یکشنبه اولین تزریق واکسن کووپارس انجام می‌شود و برای ثبت نام داوطلبین هم سایت Covid.rvsri.ac.ir در نظر گرفته شده است.

محمدحسین فلاح مهرآبادی با حضور در استودیوی خبر ۲۱ سه شنبه شب شبکه یک سیما افزود: امروز مجوز کارآزمایی بالینی را از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم.

وی ادامه داد: در مرحله اول ۱۳۳ نفر از داوطلبان شرکت می‌کنند که در بخش اول ۱۳ نفر به عنوان پیش قراول که بعد از تزریق اولیه ۲۴ ساعت هتلینگ دارند و ۱۲۰ نفر هم در ۴ گروه تقسیم می‌شوند که ۳ گروه دز‌های مختلف واکسن و یک گروه هم واکسن نما دریافت می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه فاز اول حدود ۲ ماه طول می‌کشد گفت: با ارزیابی‌های اولیه فاز یک، نتایج به کمیته اخلاق ارسال و بعد از آن فاز دوم با ۵۰۰ نفر داوطلب انجام می‌شود.

وی افزود: در فاز دوم ۲۵۰ نفر واکسن دز مؤثر و ۲۵۰ نفر هم واکسن نما دریافت می‌کنند که فاز ۲ هم حدود ۲ ماه طول می‌کشد.

وی ادامه داد: فاز ۳ در یک جمعیت وسیع حدود ۴۰ هزار نفری انجام خواهد شد.

آقای فلاح مهرآبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واکسن کووپارس در برابر جهش‌های ویروس کرونا ایمن است یا خیر گفت: پاسخ به این سؤال در پایان فاز اول مطالعه قابل ارائه است.

وی افزود: ویژگی واکسن‌های نوترکیب این است که می‌توانیم واکسن چندگانه تولید کنیم یعنی اگر کشور نیاز داشته باشد تا زمانی که دو یا چند گونه از ویروس در گردش باشد واکسن را با روش پروتئین از چند ویروس تهیه کند.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره پیش بینی نتایج آزمایش‌ها و زمان تولید انبوه این واکسن گفت: اگر نتایج ما همانند نتایج پیش بالینی باشد که اثربخش و ایمنی بسیار خوبی داشتیم اواخر خرداد یا اواسط تیرماه فاز دو کارآزمایی بالینی را طی می‌کنیم تا دز مؤثر مشخص شود و طراحی صنعتی در آن مرحله به بهره برداری می‌رسد و تولید انبوه خواهیم داشت.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *