اخبار 787 روز پیش
بدون دیدگاه

هرگز این موقع میوه نخورید | بهترین مواد غذایی برای صبحانه

یک کارشناس تغذیه درباره اهمیت مصرف صبحانه گفت: صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز برای همه افراد بخصوص کودکان و نوجوانان است چراکه فعالیت جسمی و ذهنی بالایی دارند.

سلامت‌نیوز: خدیجه رحمانی کارشناس تغذیه گفت: با توجه به اینکه میزان متابولیسم بدن در صبح بالاست و به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند و از بعدازظهر کمتر می‌شود به طوری که در شب به حداقل می‌رسد بنابراین برای اینکه بهترین بهره‌برداری را از غذای روزانه داشته باشیم باید صبحانه کامل و مغذی مصرف کنیم. بخصوص اینکه در مدت شب تا صبح که احتمالا غذایی مصرف نشده است و یک گرسنگی کوتاه مدت هم عارض شده است مصرف مواد مغذی زودهضم و زودجذب در ساعات اولیه صبح بسیار اهمیت دارد.

خوردن میوه در این ساعات ممنوع

وی در ادامه گفت: برای همین باید از غلات به عنوان بهترین منبع تامین انرژی در دسترس سلول‌ها استفاده کرد که بهترین آن نان است بخصوص نان‌های سبوس‌دار که قسمت عمده تامین انرژی روزانه در وعده صبحانه از نان است. در کنار نان حتما یک منبع پروتئین زودهضم و زودجذب استفاده شود که یا می‌توان از پنیر یا تخم مرغ استفاده کرد که بخصوص ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالا است.بهتر است در کنار پنیر از گردو استفاده شود. در واقع صبحانه سنتی ایرانی دقیقا اساس علمی دارد.

رحمانی افزود: در کنار غلات و پروتئین، حضور سبزیجات هم به عنوان منبع تامین ویتامین‌ها و مینرال‌ها در وعده صبحانه بسیار مهم است؛ به عنوان مثال می‌توان گوجه فرنگی مصرف کرد که بسیار غنی از ویتامین c است یا از سبزی خوردن استفاده کرد یا می‌توان یک عدد هویج مصرف کرد.

وی تاکید کرد: شروع صبحانه می‌تواند با یک لیوان شیر باشد و در کنار آن بهتر است از خرما یا عسل استفاده کرد که بهترین منبع انرژی مغذی و مقوی است.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای پختنی و سنگین در وعده صبحانه توصیه نمی‌شود چون دیرهضم هستند و برای رفع گرسنگی کوتاه‌مدت خیلی مناسب نیستند.

وی گفت: در وعده صبحانه به جای نان می‌توان از حلیم استفاده کرد یا از حبوبات که منبع پروتئین است؛ به عنوان مثال عدسی که یک جایگزین بسیار خوب و منبع پروتئین زودهضم است.

رحمانی گفت: کسانی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند در واقع میزان کارایی خودشان را پایین می‌آورند. مطالعات نشان داده در کودکانی که تغذیه خوبی دارند اگر به مدت یک هفته صبحانه مصرف نکنند و بدون مصرف صبحانه به مدرسه بروند دیده شده میزان هوش کلامی آنها کاهش پیدا می‌کند و در افراد بالغ هم مطالعات نشان داده که ظرفیت کارایی آنها کاهش پیدا می‌کند به همین علت به همه اقشار توصیه می‌شود صبحانه به عنوان مهمترین وعده حتما مصرف شود.

وی تاکید کرد: بین صبحانه و ناهار باید یک میان وعده مصرف شود و مصرف آجیل و مغزها و بخصوص میوه‌ها را توصیه می‌کنیم. مصرف میوه در این وعده توصیه نمی‌شود، بهتر است ابتدا یک مقدار هضم مواد غذایی صورت گرفته باشد بعد میوه را مصرف کرد. ما هیچ وقت توصیه نمی‌کنیم میوه همراه با وعده غذایی از جمله صبحانه مصرف شود باید یکی دو ساعت بعد از وعده غذایی مصرف شود.»

رحمانی گفت: وعده صبحانه مهمترین وعده غذایی است. مطالعات نشان داده کسانی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند در وعده‌های بعدی به مراتب مقدار غذای بیشتری را مصرف می‌کنند که از یک طرف چون متابولیسم بدن پایین آمده است به تدریج باعث افزایش وزن می‌شود که شاید به صورت عادی تاثیر آن در وزن فرد محسوس نباشد اما اگر سالانه وزن خود را چک کنند می‌بینند که به صورت متوسط ۴ تا ۶ کیلو اضافه وزن پیدا کرده‌اند به همین دلیل اگر می‌خواهید وزن مناسبی داشته باشید بهتر است که هر وعده را به مقدار مناسب و در زمان مناسب مصرف کنید.

وی در پایان گفت: میزان غذای مصرف شده در وعده‌های ناهار و شام بخصوص شام باید کمترین مقدار باشد که هم فرد خواب خوبی داشته باشد و هم به دلیل اینکه متابولیسم بدن پایین‌تر است باعث افزایش وزن نشود و سوخت و ساز بدن به خوبی صورت گیرد.

برچسب‌ها:,

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *