اخبار 1031 روز پیش
بدون دیدگاه

پیش بینی جدید از قیمت خودروهای وارداتی / بخریم یا صبر کنیم؟

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو قیمت این محصولات همچنان در حال اوج گیری است و به نظر نمی‌رسد که در دولت بعدی نیز آزادسازی واردات صورت گیرد.

گسترش نیوز:بازار خودرو این روزها به نوعی در کما به سر می‌برد. اکثر خریداران منتظر چند خبر مهم هستند یکی مذاکرات وین و دیگری نتیجه انتخابات. در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه خوبی برسد قاعدتا اثر بسیار مهمی روی قیمت ها خواهد گذاشت. نکته مهم تر نیز بعد از آن به بحث همکاری با خودروسازان خارجی و حتی احتمال واردات خودرو برمی‌گردد. این در حالی است که مدت هاست واردات خودرو به کشور ممنوع شده و هنوز مشخص نیست که در دولت جدید احتمال آزادسازی واردات وجود داشته باشد یا خیر؟

در این میان چند سوال مهم به خصوص درباره خودروهای وارداتی مطرح می‌شود. آیا الان زمان خرید خودروهای وارداتی است یا تا بعد از انتخابات صبر کنیم؟ قیمت ها بعد از انتخابات افزایشی می‌شود یا کاهشی؟ احتمال آزادسازی واردات در دولت بعدی چقدر است؟ برای بررسی بیشتر این موضوعات گفت و گویی با حسین کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

سنجری ابتدا در خصوص وضعیت قیمت خودروها در بازار گفت: قیمت خودرو اصولا تابع یک سری شاخص اقتصادی و بعد از آن وضعیت عرضه و تقاضا است. شاخص های اقتصادی که مشخص است و بر اساس یک روند مسیر خود را طی می‌کند. اما آنچه که در خودروهای وارداتی نقش دارد بحث ممنوعیت واردات است. تعدادی خودروی مشخص در بازار وجود دارد و خرید و فروش می‌شوند. در نتیجه هیچ ورودی در این بازار نداریم و طبیعتا تحت تاثیر فشار تقاضا، قیمت خودروهای وارداتی به صورت روزانه بالا می‌رود.

قیمت خودروهای وارداتی به کدام سمت می‌رود؟
وی ادامه داد: کسی که خودروی خارجی دارد به رغم این که افت مدل پیدا می‌کند اما قیمت آن باز هم افزایش پیدا می‌کند. کافی است که ممنوعیت واردات لغو و تعرفه نیز عدد معقولی باشد در نتیجه قیمت ها کنترل خواهد شد. شاخص های اقتصادی که تاثیر خود را روی هر کالایی می‌گذارد یک طرف ماجرا است اما از طرف دیگر ممنوعیت و محدودیت عرضه نیز مطرح می‌شود. بنابراین تا زمانی که ممنوعیت واردات باشد چه قبل و چه بعد از انتخابات قیمت خودروهای وارداتی بالا می‌رود. تعداد تقاضا هر سال اضافه می‌شود اما عرضه ثابت است. به نوعی می‌توان گفت این روزها خودروی خارجی حکم طلا را دارد.

افزایش قیمت ها به خاطر مالیات جدید
این کارشناس خودرو درباره اثر دریافت مالیات از خودروهای وارداتی بالای ۱ میلیارد تومان بر قیمت ها گفت: لازم به ذکر است که بحث دریافت مالیات از خودروهای وارداتی نیز روی قیمت ها اثر گذاشته است. کسی که می‌خواهد خودرو بخرد باید مالیات آن نیز بپردازد در نتیجه مستقیم روی نرخ این خودروها اثر می‌گذارد. به عنوان مثال صاحب یک خودروی ۱ میلیارد تومانی باید ۳۰ درصد مالیات بدهد. در نتیجه فروشنده این میزان مالیات را روی قیمت خودرو اضافه می‌کند. با توجه به این که خودروی وارداتی نیز طالب زیاد دارد در نتیجه این مسئله مشکلی در فروش ایجاد نمی‌کند.

خودرو بخریم یا نخریم؟
سنجری در پاسخ به این پرسش که آیا الان زمان خرید خودرو است؟ به گسترش نیوز گفت: در کشوری که همیشه تورم رو به بالاست و شرایط نقدینگی آن به صورت انفجاری است تنها چیزی که می‌تواند به ما امیدواری دهد بهبود در اوضاع سیاسی است. اما طبیعتا ما همواره با رشد قیمت ها مواجه هستیم. به نوعی در این شرایط می‌توان گفت اگر وضعیت سیاسی کشور تغییر نکند قیمت خودرو نیز همواره بالا خواهد رفت. البته مردم امیدوار هستند مذاکرات منجر به نتیجه شود و گشایشی در اقتصاد کشور به وجود آید. در نتیجه می‌توان گفت اگر اتفاقی در شرایط سیاسی رخ ندهد با توجه به این که قیمت ها نیز هر روز در حال بالا رفتن است می‌توان گفت الان وقت خرید خودرو است.

دولت جدید و آزادسازی واردات خودرو
سنجری درباره آزادسازی خودرو در دولت جدید نیز اظهار کرد: به طور کلی بحث آزادسازی واردات خودرو در دولت جدید هنوز مشخص نیست و صحبت خاصی درباره آن صورت نگرفته است. اما بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق در دولت جدید نیز صورت گیرد چرا که منابع ارزی در بدترین شرایط قرار دارد. البته پیشنهادهایی برای استفاده از ارزهای ایرانیان خارج از کشور شده است. اما این منابع نیز محدود است و باید بیشتر در خصوص این موارد بحث کرد. باید دید که چه تعداد افراد حاضر هستند منابع خود را بیاورند و در ایران تبدیل به ریال کنند. به نوعی باید یک پولدار در خارج از کشور باشد و خودرو به ایران بیاورد. این خودروها فروخته می‌شود و فرد پول را به صورت ریالی دریافت می‌کند. با این وجود باید تمام جوانب موضوع را بررسی کرد.

وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم بازار متعادل شود باید خودروهایی به کشور وارد شود که قیمت پایین تری دارند. طبیعتا نباید اصلا برای واردات تعرفه در نظر گرفته شود. اما اگر دولت بخواهد برای خود کسب درآمد کند قاعدتا تعرفه ای نیز برای واردات مشخص می‌کند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *