اخبار 1137 روز پیش
بدون دیدگاه

یک خبر خوب/ کشف دارویی در ایران برای سکته مغزی

دکتر امیرعلی قهرمانی، متخصص مغز و اعصاب با حضور در برنامه پزشک شما از شکبه شما در مورد سکته های مغزی توضیحاتی ارائه داد.

خبرنیوز:در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

♦دومین علت مرگ و میر در ایران سکته های مغزی است.

♦سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که  خون که حاوی مواد غذایی و اکسیزن هست به سلول های مغزی نمی رسد؛  این سلول ها بسیار حساس هستند و در صدم ثانیه آسیب می بینند.

♦وقتی سلول های مغز از بین برود دیگر بازگشت امکان پذیر نیست به این علت نقص عضو در افرادی که دچار سکته شدند می شود، به همین علت زمان در این افراد بسیار مهم است.

♦معمولا ضعف یک سمت بدن در افراد دیده می شود زیرا یک قسمت از مغز دچار سکته می شود.

♦باید مراقب افراد مسن مخصوصا افرادی که مشکل فشار خون دارند باشیم.

♦لکنت ناگهانی زبان، سرگیجه، تار شدن یکی از چشم ها، بی حس شدن دست و پا از علائم اولیه سکته است و با دیده شدن این موارد در افراد باید سکته مغزی به ذهن برسد و باید با اورژانس تماس گرفته شود.

♦فشار خون بالا، چربی بالا، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، مصرف دخانیات، قند و دیابت کنترل نشده، سبک زندگی نامناسب، استرس، فشارکاری، چاقی و گاهی زمینه ارثی باعث سکته مغزی می شود.

♦با مشاهده کوچک ترین علائم در افرادی که فشار خون بالا دارند باید خیلی سریع به اورژانس مراجعه شود.

♦فردی که دچار سکته مغزی می شود اگر در زمان مناسبی به پزشک مراجعه کند حتی با فلج شدن قسمتی از بدن می تواند درمان شود، بهترین زمان از هنگام بروز اولین علائم زیر 4 ساعت است.

♦دارویی در ایران کشف شده است که با تزریق آن ضعف یک سمت بدن بر اثر سکته مغزی درمان می شود اما این درمان بستگی به زمان مراجعه است.

♦سکته های مغزی قابل درمان است اگر در زمان طلایی که همان زیر 4 ساعت است به مراکز درمان مراجعه شود.

♦برخی افراد فکر می کنند ضعف قسمتی از بدن موقتی است و با گذشت چند ساعت از بین می رود که این باور به شدت اشتباه است و در همان ساعت اولیه باید با اورژانس تماس و یا بیمار را به بیمارستان برسانند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *