اخبار 1289 روز پیش
بدون دیدگاه

فقط خانم ها بخوانند!

ویتامین‌‌ها ترکیباتی آلی‌ هستند که به‌عملکرد درست بخش‌‌های مختلف بدن کمک می‌کنند. کمبود ویتامین‌های ضروری مشکلات متعددی برای سلامتی فرد به‌وجود می‌آورد، از این رو باید با خوردن خوراکی‌های حاوی ویتامین یا مکمل‌های ویتامینی آنها را به بدن برسانیم.

ویتامین‌‌ها ترکیباتی آلی‌ هستند که به‌عملکرد درست بخش‌‌های مختلف بدن کمک می‌کنند. کمبود ویتامین‌های ضروری مشکلات متعددی برای سلامتی فرد به‌وجود می‌آورد، از این رو باید با خوردن خوراکی‌های حاوی ویتامین یا مکمل‌های ویتامینی آنها را به بدن برسانیم. درادامه فهرست ویتامین‌های مفید برای خانم‌ها عنوان می‌شوند:

ویتامین 6 B که به آن پروکسین نیز می‌گویند، در تقویت سیستم‌ایمنی نقش مهمی دارد. این ویتامین منحصربه‌فرد به بدن کمک می‌کند تا برای مغز هورمون و مواد پیام‌رسان‌های عصبی بسازد. این مواد در کاهش افسردگی و جلوگیری از حمله‌های قلبی و ازدست‌رفتن حافظه نقش دارند.ویتامین6 B به تنظیم قندخون بسیار کمک می‌کند. خانم‌های باردار می‌توانند برای خلاص شدن از حالت تهوع صبحگاهی، مواد غذایی حاوی این ویتامین را بخورند. با کمبود ویتامین 6 B در بدن، باید منتظر بروز علائم کم‌خونی باشید.خوراکی‌هایی که بیشترین مقدار ویتامین 6 B را دارند عبارتند از: غلات غنی‌شده، آوکادو، موز، گوشت، لوبیا، انواع دانه‌ها و میوه‌های خشک.

ویتامین A نقش آنتی‌اکسیدان دارد. زنان در هر سنی که باشند نیازمند دریافت این ویتامین هستند، زیرا این ویتامین به استحکام استخوان و دندان کمک می‌کند و بافت‌های نرم بدن، پوست و غشای مخاطی را تقویت می‌‌کند. ویتامین A خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد، بینایی را بهتر می‌کند، روند پیرشدن را به تاخیر می‌اندازد و توانایی سیستم ایمنی را در مقابله با میکروب‌ها افزایش می‌دهد.

ویتامین7 Bیا بیوتین برای رشد سلولی و سنتز اسیدهای چرب ضروری است. این ویتامین به حفظ سلامت غده‌های عرق‌ساز کمک می‌کند و با بهبود رشد مو و تقویت ناخن‌های شکننده، سلامتی پوست و مو را تضمین می‌کند. ویتامین7 B برای رشد استخوان و مغز استخوان ضروری است و سطح کلسترول خون را پایین نگه‌ می‌دارد.کمبود این ویتامین چندان شایع نیست، ولی موجب علائمی مانند شکنندگی ساقه‌ی مو، جوش‌های پوستی، عملکرد غیرطبیعی قلب، بی‌حالی، کم‌خونی و افسردگی خفیف می‌شود.غذاهایی که حاوی مقادیر بالای ویتامین 7 B هستند عبارتند از: ماهی، سیب‌زمینی شیرین، بادام، هویج، موز، طالبی، میوه‌های زردرنگ (مانند زردآلو، سیب و …)، سبزیجات برگ‌‌سبز، عدس، برنج قهوه‌ای، فلفل دلمه‌‌ای، زرده‌ی تخم‌مرغ، سویا، جو دوسر، شیر، پنیر، ماست و آجیل.

ویتامین K نقش مهمی در محکم‌شدن استخوان‌ها، جلوگیری از لخته‌شدن خون در رگ‌ها و کاهش خطر حمله‌ی قلبی دارد. این ویتامین منحصر‌به‌فرد برای عملکرد درست سیستم ایمنی و آزاد کردن انرژی در بدن مفید است.ویتامین K را می‌توانید در خوراکی‌هایی نظیر روغن سویا، روغن ماهی و تمام دانه‌ها و سبزیجات برگ‌‌سبز بیابید.توصیه‌ به خانم‌‌ها این است که خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات را در روز فراموش نکنید تا تمام ویتامین‌های مورد نیاز به بد‌‌نتان برسند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید آنها را از این طریق تامین کنید، از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید. ولی به یاد داشته باشید قبل از استفاده از هر نوع مکمل با پزشک مشورت کنید.

ویتامین ضروری دیگری که هر خانمی باید آن را بخورد12 B است که در سوخت‌وساز بدن، تقسیم طبیعی سلول‌ها و سنتز پروتئین نقش مهمی دارد. این ویتامین از حمله‌های قلبی، ضعف‌ حافظه و کم‌خونی پیشگیری می‌کند.از ویتامین 12 B می‌توان در درمان افسردگی و حفظ عملکرد درست مغز و سیستم اعصاب مرکزی استفاده کرد. کمبود این ویتامین در بدن موجب ‌علائمی نظیر زودرنجی، افسردگی و اختلال‌حواس می‌شود. التهاب زبان و دهان نیز نشانه کمبود این ویتامین است.

ویتامین 2‌B با نام ریبوفلاوین هم شناخته می‌شود و برای حفظ سلامت بدن، رشد عادی و سوخت‌و‌‌ساز طبیعی سلول‌ها ضروری است. این ویتامین انرژی بدن را بالا می‌برد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و مورمور شدن و بی‌حسی اعضا، نگرانی، اضطراب و خستگی را از بین می‌برد.کمبود ویتامین B2 در بدن بر سوخت‌وساز، عملکرد سیستم ایمنی و اعصاب تأثیر منفی می‌‌گذارد و موجب رنگ‌پریدگی چشم‌ها و زبان می‌شود. همچنین موجب ناراحتی‌هایی از قبیل گلو‌درد، زخم‌های دهانی، ترک‌خوردگی لب و خشک‌شدن مو می‌شود و پوست را دچار چروکیدگی و خارش مدام می‌کند.

ویتامین E خاصیت ضدپیری دارد و با کاهش آسیب سلول‌ها و کم­‌کردن سرعت تغییراتی که شما را پیر می‌کنند، روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. این ویتامین از بروز حمله‌ قلبی، ابتلا به آب مروارید، کاهش حافظه و برخی انواع سرطان‌هاجلوگیری می‌کند.در ضمن استفاده از ویتامین E برای سلامت پوست و موی خانم‌ها حقیقتا معجزه می‌کند و به همین دلیل در بیشتر محصولات مراقبت از پوست و مو به کار می‌رود.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که جذب کلسیم را در بدن بالا می‌برد. به همین‌خاطر نقش مهمی‌ در استحکام استخوان‌ها دارد. همچنین ویتامین D خطر ابتلا به انواع فلج، رماتیسم مفاصل و سرطان‌های مختلف را کاهش می‌دهد.این ویتامین برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مفید است و بینایی را تقویت می‌کند. کمبود آن بافت استخوانی را سست می‌کند و موجب ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

اگر هر روز نور خورشید به پوست شما بتابد، بدنتان مقدار ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر نور بودن کافی است. علاوه بر نور خورشید، غذاهایی نیز وجود دارند که مقدار ویتامین D آنها بسیار بالا است، مانند ماهی، شیر غنی­‌شده، جگر و تخم مرغ.

خوردن ویتامین B9 یا اسیدفولیک برای هر خانمی ضروری است، زیرا از حمله‌‌ی قلبی، ابتلا به فشارخون، آلزایمر، افسردگی، سرطان و کاهش حافظه جلوگیری می‌کند. این ویتامین در بهبود سلامت مغز و عملکرد سلول‌ها موثر است، قدرت باروری را بالا می‌برد و به رشد جنین کمک می‌کند.کمبود ویتامین9 B در خانم‌های باردار به ستون فقرات جنین آسیب می‌زند و در بیشتر موارد شاهد ابتلای جنین به بیماری‌هایی مانند مهره‌شکاف هستیم.ویتامین B9 را می‌­توان با مصرف سبزیجات برگ‌سبز که برگ‌های تیره دارند، آب‌پرتقال، مارچوبه، طالبی و خربزه، توت‌فرنگی، غلات غنی­‌شده، حبوبات، لوبیاسبز‌، مخمر خوراکی و تخم مرغ به بدن رساند.

ویتامین C که تقویت‌کننده‌ سیستم‌ایمنی است برای خانم‌ها فواید زیادی دارد. این ویتامین زخم‌ها را به‌سرعت التیام می‌بخشد، رشد بافت‌ها را تسریع می‌کند و خطر ابتلا به برخی انواع سرطان‌، حمله‌ قلبی و آسیب بافت‌ها را کاهش می‌دهد‌. ویتامین C نقش مهمی در تولید گلبول‌‌های قرمز خون برعهده دارد.غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از: کلم بروکلی، گریپ‌فروت، کیوی، پرتقال، فلفل‌دلمه‌ای، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، جوانه‌ غلات و گوجه‌فرنگی.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *