اخبار 2404 روز پیش
بدون دیدگاه

عکس | جشنواره گردشگری بلغارستان و حضور متفاوت بازیگر مشهور زن ایرانی

عباس مهدوی:

بلغارستان این روزها رنگ و بوی فرهنگ و هنر ایرانی گرفته است.

گردشگرآنلاین:هنرمندان موسیقی بومی مازندران در جشنواره جهانی موسیقی فولکلور این کشور توجه مخاطبان و داوران را به خود جلب کردند و توانستند مجسمه های برنزی و طلایی جشنواره و 8 دیپلم افتخار را در مراحل مختلف کسب کنند.

گروه موسیقی “اوای تبری” مازندران با حمایت های رایزن فرهنگی ایران به بلغارستان رفت ودر رقابت با گروههای بومی جهان
گوی سبقت را ربود.

این رویدادبرای موسیقی محلی ایران افتخار افرین بود و برای هنرمندان و مخاطبان این جشنواره جذاب و دیدنی .
گروه موسيقي سنتي و محلي «آواي تبري» از استان مازندران متشكل از 12 تن از هنرمندان كشورمان به سرپرستي سيد جلال محمدي با همکاري رايزني فرهنگي ايران در بلغارستان و به همت مؤسسه موسيقي جهاني فولکلور اروپا و حمايت كميته ملي يونسكو، در هفتمين فستيوال قهرماني جهاني موسيقي محلي و فولکلور بلغارستان، حضور يافت.

اين جشنواره يك‌هفته‌اي با شركت هنرمندان کشورهای جهان و 100 گروه محلي و سنتي و يكهزار و 200 موسيقدان و خواننده بیست و هفتم مرداد با حضور شهردار شهر نسبار بلغارستان، رييس فستيوال جهاني فولكلور و همچنين محمدعلي کياني، رايزن فرهنگي ايران در بلغارستان در شهر نسبار استان بورگاس اغاز به کار کرد.

هنرمندان و موسيقدانان سنتي و محلي کشورمان براي چهارمين سال متوالي با همكاري رايزني فرهنگي كشورمان در هفتمين فستيوال جهاني موسيقي محلي و فولکلور بلغارستان، شرکت کردند.

مالیخولیا در وارنا

سینمای ایران هم در روزهای گذشته جذابیت هایش را به رخ بلغارها کشید.
بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم بلغارستان در شهر وارنا با شرکت فیلم ایرانی و با حضور شخصیت های فرهنگی، هنری، سفیران و دیپلمات های خارجی مقیم افتتاح شد.

جشنواره بین المللی فیلم وارنا از سوی وزارت فرهنگ، کاخ ملی فرهنگ شبعه وارنا و با حمایت استانداری وشهرداری این شهر، مرکز ملی فیلم و انجمن فیلمسازان بلغارستان و با همکاری و هماهنگی سفارتخانه ها و رایزنی های فرهنگی خارجی مقیم این کشور برگزار می شود.

این جشنواره 25 سال است که برای توسعه فرهنگ و صنعت سینمای بلغارستان تلاش می کند و بزرگترین جشنواره بین المللی فیلم می باشد که در این کشور برگزار می شود.

هر ساله درحدود یکصد فیلم از فیلم های ساخت جدید از کشورهای مختلف جهان در چارچوب این جشنواره به نمایش در می آیند و از این تعداد دوازده فیلم خارجی که تاریخ ساخت فیلم ها از دو سال بیشتر نباشند در بخش بین المللی مسابقات این جشنواره حضور می یابند.

جشنواره بین المللی فیلم وارنا به نام «عشق دیوانگی است» برای اولین بار در سال 1993 برگزار شد.
‘محمد علی کیانی’ رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان در مراسم افتتاحیه این جشنواره در سخنانی گفت: سینمای ایران خصوصیات و ویژگی لازم برای حضور در جمع کشورهای مطرح و صاحب نام این صنعت را دارد و به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران فرهنگ و هنر، سینمای ایران نه تنها در موضوعات، بلکه در پرداخت ارزش های اخلاقی و محتویات انسانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی همچنین افزود که فیلم های هنری با مفاهیم مهمی نظیر؛ پرهیز از خشونت، تکریم خانواده و عدم نگاه ابزاری به زن و تکریم جایگاه زنان را ترویج کرده است و حضور بازیگران و کارگردانان ایرانی در تقویت روابط دیپلماسی فرهنگی دو کشور نقش بسزائی دارند.

وی گفت: در این جشنواره هر ساله کارگردانان و بازیگرانی از کشورمان با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان و مرکز ملی و انجمن فیلم سازان این کشور حضور می یابند.
امسال نیز فیلم سینمائی مالیخولیا به کارگردانی و تهیه کنندگی مرتضی آتش زمزم و بازیگرانی همچون لاله اسکندری، محمد رضا هدایتی و لیلی اوتادی در این جشنواره حضور دارند.

لاله اسکندری، لیلا اوتادی، محمد رضا هدایتی، نادر فلاح، محمد فیلی، سپیده مظاهری، افسانه فتاحی همراه با هنرمند خردسال دیانا پاژنگ بازیگران فیلم سینمائی مالیخولیا هستند.

طی سال گذشته، حدود 33 فیلم سینمائی و مستند کوتاه و بلند با همکاری و هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در جشنواره های مختلف بلغارستان شرکت کرده و همچنین این فیلم ها نیز زیرنویس زبان بلغاری داشته اند و در سینماهای شهرهای صوفیه، وارنا، پلودیف، بوگارس، ولیکوترنوا و گابروا اکران شده است که مورد استقبال چشمگیر علاقه مندان به هنر و سینمایی ایران قرار گرفته است .

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *