اخبار 2426 روز پیش
بدون دیدگاه

مرمت خانه‌ تاریخی صنیعی در دزفول

خانه‌ صنیعی با بیش از 400 مترمربع مساحت، در دزفول مرمت می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی خوزستان با اعلام این خبر گفت: خانه‌ صنیعی شهر دزفول در سال 1394 با شماره 31299 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرجان شوشتری ادامه داد: سبک معماری این بنا مربوط به دوره‌ پهلوی اول بوده و مهندس ناظر آن برای پروژه‌ مرمتی مهدی چناری است.

شوشتری، اعتبار در نظر گرفته برای این عملیات مرمت را مبلغ 550 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: برنامه‌ مرمتی خانه صنیعی شامل استحکام‌بخشی بنا، برداشت آستر کارهای فرسوده و اجرای مجدد، برداشت پوشش بام و اجرای مجدد، مرمت نماهای فرسوده و اجرای ناودان‌ها است.

شوشتری توضیح داد: خانه صنیعی بیش از 400 مترمربع مساحت دارد و شامل پنج حیاط با سطوح مختلف است.

او از دیگر خصوصیات این خانه را کشیدگی بنا در جهت شرقی غربی و همچنین وجود شبادان در حیاط اصلی عنوان کرد.

مهندس ناظر خانه صنیعی نیز در این خصوص گفت: این خانه در منطقه‌ لوریان دزفول واقع است که از محله‌های قدیمی همجوار رودخانه‌ دز است. در این منطقه کوران باد خنک رودخانه به کوچه‌های آن وارد می‌شود.

وی در خصوص وجود شبادان در خانه‌ صنیعی افزود: شبادان یا شوادون فضایی در دل زمین است که معمولا در عمق 6 تا 10متری عمق زمین و از جنس کنگلومرا ساخته می‌شود.

چناری با اشاره به اهمیت شبادان اظهار کرد: رهایی از گرمای تابستان به خاطر قرارگیری هوای سرد و سنگین در آن یکی از ویژگی‌های مهم شبادان است.

خانه صنیعی از نظر سازه‌ای در وضع مطلوبی است و در نمای اصلی آن تاریخ ساخت 1333هجری قمری به چشم می‌خورد. این خانه محل زندگی چندین نسل از هنرمندان و معماران سنتی بوده است.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *