اخبار 1315 روز پیش
بدون دیدگاه

روزی به‌یادماندنی برای موسیقی ایرانی/ قربانی بیشتر دل می‌برد یا عقیلی؟

در رویدادی نادر تازه‌ترین آلبوم‌های دو خواننده سرشناس موسیقی ایرانی در یک روز منتشر شد.

دیروز موسیقی کلاسیک بعد از مدت‌ها، یک تکان اساسی خورد. روز گذشته، علیرضا قربانی و سالار عقیلی که هر دو خواننده‌های نامدار این عرصه هستند، آلبوم‌های تازه‌ای منتشر کردند. “با من بخوان” بیستمین آلبوم مستقل علیرضا قربانی و تازه‌ترین اثر او بعد از آلبوم مشترک “افسانه چشم‌هایت” با همایون شجریان است. “این‌که دلتنگ توام” نیز تازه‌ترین آلبوم سالار عقیلی بعد از “نگار” است که سال گذشته منتشر شد. البته پیشتر، در رسانه‌ها تاریخ انتشار این آلبوم 13 مرداد اعلام شده بود که این اتفاق عملی نشد و قرعه به نام دیروز افتاد.

به گزارش خراسان، همزمانی انتشار این دو آلبوم کلاسیک و موردتوجه قرارگرفتن آن در فضای مجازی، باعث شد تا بیشتر درباره جزئیات این آثار و نکته‌های جالب آن بنویسیم.هرچند با شنیدن این دو آلبوم می‌توان پی برد که هر دو خواننده در رقابتی تنگاتنگ، شانه به شانه هم پیش می‌روند و باید منتظر آمار فروش این دو آلبوم ماند.

قطعه‌های جدید سالار و بازخوانی‌های قربانی

آلبوم “با من بخوان” قربانی شامل 10 آهنگ با کلام است. از میان قطعه‌های این آلبوم، “دلم گرفته” پیشتر برای سریال نمایش خانگی “هم‌گناه” و “روزگار غریب”، “ا… مزار” و “بوی گیسو”، “پل” و “عاشقانه نیست” به صورت تک‌آهنگ یا در کنسرت‌ها اجرا شده‌است. در واقع چهار قطعه این آلبوم 33هزار تومانی جدید است. قربانی در این آلبوم دو اثر “ا… مزار” که یکی از مقام‌های محلی و معروف موسیقی خراسان است و قطعه “از خون جوانان” عارف قزوینی را بازخوانی کرده است. این قطعه که به نظر می‌رسد محبوب خواننده‌های کلاسیک دوران ماست و مشهورترین اجرای آن به استاد محمدرضا شجریان و گروه شیدا برمی‌گردد، از قضا پیشتر توسط سالار عقیلی هم بازخوانی شده است.

به سراغ آلبوم سالار عقیلی می‌رویم. “این‌که دلتنگ توام”، 9 آهنگ باکلام دارد و در سایت‌های مجاز فروش، 25هزار تومان فروخته می‌شود. اثر بازخوانی شده‌ای در این آلبوم به چشم نمی‌خورد و محور آلبوم نیز، همان موسیقی کلاسیک است. نوع قیمت‌گذاری این آلبوم نشان می‌دهد بعد ازاین باید منتظر قیمت‌های جدیدی برای خرید قانونی آلبوم باشیم و امیدوار به تعیین یک ساز‌و‌کار مشخص برای قیمت‌گذاری.

صداهای شنیدنی برای آهنگ‌سازی‌های نو

علیرضا قربانی و سالار عقیلی اشتراکات زیادی دارند. هر دو خواننده کلاسیک‌اند و اکنون دهه پنجم زندگی خود را می‌گذرانند. قربانی 49 ساله و در انتهای این دهه ایستاده و سالار 43 ساله در ابتدای این دهه است. صدا و آثار هر دو پرطرفدار است و جایگاه تثبیت شده‌ای در اذهان مردم دارد. در مورد آثار جدید این دو خواننده نیز، اتفاق خوب این است که خود را وارد چالش‌های عجیب با نتیجه نامطلوب نکرده‌ و با همکاری با آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده‌های جوان، آثار قابل قبولی ارائه کرده‌اند. البته فضای هر دو آلبوم محزون است و جای‌ چند قطعه نغز و شیرین در آن خالی.

سالار عقیلی، این بار آهنگ‌سازی 6 قطعه از آلبومش را به یک خانم سپرده است. نسیم شاملو که نوازنده پیانو و سنتور نیز است، در این آلبوم آهنگ‌سازی چند قطعه راهبردی را بر عهده داشته که از میان آن‌ها قطعه “این‌که دلتنگ توام” موردتوجه قرار گرفته است. پدر شاملو، از شاگردهای ابوالحسن صبا بوده و بعد از انقلاب یک آموزشگاه موسیقی در خیابان ستارخان دایر کرده که محمدرضا گلزار هم شاگرد آن‌جا بوده است. حسام ناصری، آهنگ‌ساز آلبوم “با من بخوان” علیرضا قربانی است. آهنگ‌سازی او در این آلبوم با محوریت دو سبک کلی پیش می‌رود؛ یکی استفاده از موسیقی زمینه‌ای الکترونیک برای آواز ایرانی که در قطعه “روزگار غریب” شنیده می‌شود و دیگری آهنگ‌سازی به همان سبک همیشگی آثار این خواننده، یعنی تنظیم ارکسترال که بیشتر آن شنیدنی از آب در آمده است.

نغمه سرایان 2 آلبوم

شعر و ترانه یکی از ارکان مهم یک آلبوم است. تکیه علیرضا قربانی در آلبوم جدید خود بیشتر بر شاعران نامدار مانند مولانا، واقف لاهوری، ابوسعید ابوالخیر، حسین منزوی، احمد شاملو و عارف قزوینی است. ناگفته نماند که قطعه “عاشقانه نیست” اثر اهورا ایمان ترانه‌سرای بسیاری از قطعه‌های وایرال مانند “مرو ای دوست” با صدای محمد اصفهانی و “خوب شد” با صدای همایون شجریان است؛ اما در آلبوم سالار عقیلی جریان شعر طور دیگری رقم می‌خورد. شاعر همه آهنگ‌های این آلبوم، مهدی مظاهری 36 ساله است و در کاور آلبوم هم به این نکته این طور اشاره شده است:”عاشقانه‌های مهدی مظاهری”. او پنج کتاب شعر در کارنامه خود دارد و پیشتر در آلبوم “صبر کن” با محمد معتمدی همکاری داشته است.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *