اخبار 2154 روز پیش
بدون دیدگاه

کلیسایی که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آغاز سومین فصل مرمت و ساماندهی بنای تاریخی کلیسای هفتوان شهرستان سلماس خبر داد.

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: بر اساس سرفصل‌های مرمتی که در شورای فنی این اداره کل مطرح و به تصویب رسید، عملیات مرمتی از جمله کف سازی، محوطه‌سازی و اندود برداری، اصلاح دیوار چین‌های پیرامون بنا، اقدامات حفاظتی جداره باقی مانده آمفی تئاتر، مرمت نقاشیهای دیوار داخلی و سایر اقدامات حفاظتی از جمله اقدامات مدنظر در خصوص این کلیساست.

وی تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته برای این فصل از مرمت این بنای تاریخی، حدود یک میلیارد ریال است و طبق پیش‌بینی‌ها، اجرای این فصل از مرمت در پایان تیرماه به پایان می‌رسد.

وی درخصوص کلیسای هفتوان شهرستان سلماس افزود: این کلیسا در سال 1380 در فهرست آثار تاریخی- ملی کشور به شماره 4842 به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: کلیسای هفتوان در روستای هفتوان در 3 کیلومتری جنوب شهر سلماس واقع شده است. این کلیسا از یادگارهای دوران صفویه است و به امر شاه عباس صفوی احداث شده است. کلیسای هفتوان کاملاً از سنگ‌های سیاه آذرین تراش‌دار و با دقت خاصی کار شده است. گنبد مرکزی آن به صورت هرم دوازده تَرک بوده و بنا بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است.

جباری تصریح کرد: در قسمت ورودی کلیسا چندین کتیبه به خط ارمنی و نقوش مذهبی دیده می‌شود که نشان‌دهنده ساخت اولیه بنا در قرن 13 و 14 میلادی است. این بنا در اثر زلزله سال 1930 میلادی خسارت سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: در جبهۀ ورودی بنا چندین کتیبه به خط ارمنی در دیوار کار گذاشته شده که تاریخ بنای اولیۀ آن را به قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی می‌رساند اما کلیسا در دوران صفوی بازسازی شده است.

وی ادامه داد: بنا دارای محور اصلی شرقی ـ غربی است و انتظام اجزاء و عناصر آن بر اساس این محور شکل گرفته و نقشه نسبت به محراب حالت تقارن دارد. قرارگیری محراب در منتهاالیه شرقی بدنۀ کلیساها اصلی است که بسیاری از کلیساهای جهان از آن تبعیت می‌کنند، ورودی بنا در ضلع غربی پلان واقع شده که شامل دو طاقنمای تو در تو است. در داخل طاقنماها، در ورودی به عرض 1 و ارتفاع 1.7 متر واقع شده که از طریق آن وارد تالار اصلی کلیسا می‌شویم.

جباری گفت: در سال‌های اخیر در مجاورت این محل بشقاب‌های چینی و ظروف فلزی با آرم تزار به‌دست آمده است.

برچسب‌ها:

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *