اخبار 2426 روز پیش
بدون دیدگاه

کشف آبراهه‌ها در تخت‌جمشید هنوز ادامه دارد

بعد از نخستین کشف موسوم به آبراهه‌ها در محوطه‌ جهانی تخت‌جمشید، کاوش‌های جدید در این اثر بی‌نظیر خبر از به دست آمدن آبراهه‌ای جدید به همراه برخی آثار تاریخی در محوطه‌ گسترده تخت‌جمشید می‌دهند.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان آبان سال گذشته در تخت جمشید از کشف تعدادی آبراهه و سیستم فاضلاب (اگو) در محوطه‌ی جهانی تخت‌جمشید خبر دادند، کشفی که یک ساختار زیر زمینی عظیم در زیر تخت‌جمشید را نمایان کرد و امروز نیز به دنبال ادامه کاوش در این محوطه‌ی تاریخی، آبراهه‌ای جدید همراه با آثاری تاریخی به دست آمد.

می‌توان گفت تخت جمشید (پارسه) سه سیستم متفاوت آب‌گردانی داشته و علاوه‌بر این، فاضلاب هم داشته است. بنابراین آبراهه‌های این مجموعه‌ی تاریخی، یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های تاریخی دفع آب به‌شمار می‌آید. شاید یکی از دلایلی که اکنون پس از بارش باران، آب در محوطه‌ی تاریخی تخت جمشید جمع می‌شود، فعال نبودن این سیستم باشد، البته بیش از پنج سال است که باستان‌شناسان مشغول کاوش برای بیرون آوردن این سیستم از خاک هستند و بخش‌هایی از آن را از زیر خاک بیرون کشیده‌اند. براساس آن‌چه که مسئولان پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آذر سال ۱۳۹۵ اعلام کردند؛ قرار است با فعال کردن دوباره‌ی این آبراهه، معضل همیشگی جمع شدن آب در تخت جمشید حل شود.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *