اخبار 2206 روز پیش
بدون دیدگاه

چرا به سفر می‌رویم؟

«تخفیف‌های ویژه در اقامت» و «آشنایی با فرهنگ و مردم» از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران امروز جهان در انتخاب مقصد است، اما جز این‌ها عوامل دیگری هم در سفر مردم نقش دارد.

به گزارش ایسنا، تحقیق «تریپ ادوایز» از ده‌ها هزار مسافر و هتلدار در سراسر جهان به یافته‌هایی درباره‌ی انگیزه‌های سفر و دلایل انتخاب مقصد رسیده که مشخص می‌کند؛ تقریبا نیمی از مسافران جهان برای این مقصدِ سفر انتخاب می‌کنند که قصد دارند با فرهنگ و مردم آن کشور خاص آشنا شوند.

این پررنگ‌ترین علتی است که بیشتر گردشگران خارجی را در سال‌های اخیر و پس از انتشار عمومی داده‌هایی از اقوام، فرهنگ و مهمان‌نوازی مردم ایران، راهی کشورمان کرده است.

گزارش تحقیقی تریپ ادوایزر (TripAdvisor) که از محبوب‌ترین سایت‌های کاربر محور سفر است و نظرات کاربران آن در رتبه‌بندی‌های جهانی نقش دارد، نشان می دهد؛ دومین علتی که مسافران را به انتخاب مقصد مجاب کرده، «تخفیف‌ها و قیمت‌های مناسب اقامت» بوده است. تقریبا یک پنجم مسافران جهان به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند.

«تبلیغات» که ایران سال‌هاست از نبود آن رنج می‌برد، اما حاضر نیست بودجه‌ای برای آن بگذارد تا کمی نگاه سیاسی دنیا را تغییر بدهد، سومین انگیزه گردشگران هنگام انتخاب مقصد به شمار می‌آید. یک پنجم گردشگران جهان برای این سفر می‌کنند که قبلا در تلویزیون یک شو تبلیغاتی از آن مقصد دیده‌اند.

اما در یک گزارش تحقیقی دیگر که کار همین وب‌سایت گردشگری است و در سال ۲۰۱۶ منتشر شده، پس از پرسش از ۴۴ هزار مسافر و هتلدار ۱۰ دلیل مهم را در انتخاب مقصد سفر تعیین کرده که ۳۱ درصد آشنایی با فرهنگ، جامعه و مردم، ۲۲ درصد نرخ و تخفیف‌های ویژه محل اقامت و ۲۰ درصد آب و هوا نقش داشته که از مهم‌ترین دلایل سفر نیز به شمار می‌آید.

اما عوامل موثر دیگر در انتخاب مقصد سفر، ۱۶ درصد توصیه دوست و آشنا، ۱۶ درصد پرواز مستقیم و نرخ مناسب آن، ۱۵ درصد حضور فامیل و دوست در آن منطقه، ۱۴ درصد تعطیلات ارزان، ۱۲ درصد سن مناسب همراهان، ۱۱ درصد روابط خانوادگی و ۱۰ درصد قیمت خوب برای مقاصد لوکس بوده است.

داده‌های این گزارش‌های تحقیقی که براساس نظر مسافرانی با فرهنگ‌های متنوع از سراسر جهان تهیه شده، هرچند ممکن است در هر کشور به خاطر شیوه و فرهنگ منحصر به فرد سفر، رتبه بندی‌ها و درصدهای آن کمی جابه‌جا شود، اما با توجه به ثبت آمارها براساس سلیقه‌های مختلف مردم جهان، کلیات آن می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها موثر باشد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *