اخبار 2186 روز پیش
بدون دیدگاه

معاون رئیس جمهور: رشد منفی ورود گردشگران خارجی مثبت شد

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: ورود گردشگران خارجی به کشور با رشد مثبت چهار درصدی در سال ۹۶ روبرو شده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان در آیین آغازین «تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸» اظهار کرد: رشد گردشگری ورودی به کشور در اوایل سال گذشته منفی سه درصد بود که تلاش شد در انتهای سال این رشد منفی به صفر برسد که در نهایت ورود گردشگران خارجی با رشد مثبت چهار درصد در سال ۹۶ همراه شد.

وی سپس به آمار گردشگری در جهان اشاره کرد و افزود: مقایسه آمار و اعداد ایران به نسبت جهان هر چند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را ترسیم می‌کند اما تحقق آن نیازمند عزم عمومی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در کلیت صنعت گردشگری ایران اتفاقات چشم‌گیری رخ داده، در آغاز کار دولت تدبیر و امید ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره افتتاح شد که اکنون شمار آن‌ها به ۱۵۸ هتل چهار و پنج ستاره رسیده است. امیدواریم در پایان کار این دولت تعداد هتل‌ها با این رنج ستاره به ۲۸۰ واحد برسد که در این صورت ۲۳۴ درصد رشد را شاهد خواهیم بود.

مونسان افزود: در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ پروژه در گردشگری توسط بخش‌های غیردولتی در حال اجراست که نیمی از آن‌ها را اماکن اقامتی تشکیل می‌دهند. همچنین ۱۲۵۲ پروژه در صورتی که بانک‌ها همراهی کنند و تأمین منابع افزایش یابد در دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید که ۷۶ هزار تخت نیز به مجموع ظرفیت اقامتی کشور اضافه خواهد شد.

وی گفت: با توجه به منابع مالی که از طریق تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۷، صندوق توسعه ملی و اعتبار اشتغال در اختیار این بخش وجود دارد فرصت سرمایه‌گذاری به میزان کافی فراهم است.

معاون رئیس جمهور سپس به مشوق‌هایی که برای جذب گردشگر به ایران تخصیص داده شده اشاره کرد و افزود: ایرانیان خارج از کشور در صورت جذب گردشگر به ایران از مزیت سفر رایگان به این کشور بهره‌مند خواهند شد.

مونسان با اشاره به مسئولیت اشتغال‌زایی که دولت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار کرده است، اظهار کرد: با یک دهم سرمایه در صنعت گردشگری می‌توان اشتغال ایجاد کرد. امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه و مساعدت‌های آقای نوبخت به اهداف ترسیم شده در ایجاد اشتغال دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ و اقداماتی که از دی‌ماه سال ۹۶ در این راستا انجام شده است، اشاره کرد و در ادامه از بهره‌برداری موزه‌های متعدد در تبریز از جمله مشاغل، قرآن و کتابت و هنر تبریز، برگزاری نشست بین‌المللی جاده ابریشم و برپایی همایش معماری بومی ایکوموس خبر داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ۱۴۰۰ تخت در استان آذربایجان شرقی در حال حاضر وجود دارد که با توجه به ۲۸ هتل در حال ساخت و پنج موافقت اصولی که صادر شده امیدواریم تا پایان دولت ظرفیت اقامتی در این استان به ۳۱۰۰ تخت با ۶۴ درصد رشد برسد.

به گفته او در سال گذشته ۵۲۰ هزار گردشگر خارجی و چهار میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر داخلی به این استان سفر کردند و نوروز امسال نیز شاهد رشد ۴۰ درصدی اقامت گردشگران داخلی و افزایش ۱۷ درصدی اسکان گردشگران خارجی در این استان بودیم.

مونسان در ادامه به وضعیت صنایع دستی در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳۵۰۰ شغل در حوزه صنایع دستی این استان ایجاد شده که هدف‌گذاری ۶۵۰۰ شغل صنایع دستی است. در آذربایجان شرقی ۳۰۷ کارگاه و ۱۰ هزار و ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی هم اکنون فعال هستند.

به گزارش ایسنا، رویداد «تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸» با حضور رئیس جمهور صبح امروز رسما افتتاح شد که در آن نمایندگانی از ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان و جمعی از سفرای خارجی، نماینده آیسسکو، وزیر کشور و امام جمعه تبریز حضور داشتند.

تمبر تبریز 2018 مزین به تصاویری از جاذبه های گردشگری این شهر با امضاء رییس جمهور ابطال شد.

در جریان برگزاری این مراسم مسعود امیرسپهر خواننده آذربایجان شرقی با همراهی گروه ارکستر خود به اجرای نواحای تبریز، آذربایجان و ایران پرداخت که مورد توجه حسن روحانی قرار گرفت.

بنابر اعلام قبلی معاون صنایع دستی نیز قرار بود در حاشیه این رویداد نمایشگاه صنایع دستی برگزار شود که تعدادی از آثار هنرمندان تبریزی در سالن برگزاری مراسم به نمایش گذاشته شدند.

برچسب‌ها:

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *