عادل ففردوسی پور
اخبار 2023 روز پیش
1 دیدگاه

شبی که فردوسی پور،کی‌روشی‌پور نبود

باید اعتراف کنم شب گذشته قبل از آغاز «برنامه ۹۰» نگاه مثبتی به گفت‌وگوی «عادل فردوسی‌پور» و «کارلوس کی‌روش» -که قرار بود به صورت زنده انجام شود- نداشتم.

مهدی بذرافکن در خبرآنلاین نوشت:گمانم این بود که مجری و تهیه‌کننده برنامه نود به جهت علاقه قلبی که به سرمربی پرتغالی تیم ملی دارد با او وارد یک گفت‌وگوی چالشی نشود و سوالاتی را که باید از او بپرسد نپرسد. این البته تنها گمان و نگاه من نبود، چه، مردم همیشه در صحنه در شبکه‌های مجازی نیز با کنایه و شک و شبهه به این گفت‌وگو می‌نگریستند به طوری که مثلا عکس کی‌روش و فردوسی‌پور را به زیبایی در هم آمیخته بودند تا تداعی‌گر همان جمله معروف محمد مایلی‌کهن باشد که فردوسی‌پور را کی‌روشی‌پور نام می‌برد.

این‌ها البته همه تصورات بود. این اما عادل بود که دور از انتظار ظاهر شد و برگ برنده‌اش را همان اول گفت‌وگو رو کرد. برگ برنده یا بهتر بگویم برگ‌های بَرنده او سوالات بُرّنده‌اش بود. فردوسی‌پور طوری کی‌روش را به چالش کشید که حتی سرمربی تیم ملی هم باورش نمی‌شد آیا این همان عادلی است که معمولا در گفت‌وگو با او دست به عصا راه می‌رفت؟! این اما همان عادل بود. عادل فردوسی‌پور، ورژنی که همه دوستش دارند. یک عادل نترس و شجاع و بی‌تعارف و البته که زیرک.

فردوسی‌پور در ماجرای دعوت سردار آزمون به تیم ملی و نگاه متفاوت کی‌روش به بازیکنانی چون مهدی رحمتی، هادی عقیلی و رضا قوچان‌نژاد سرمربی تیم ملی را مورد سوال قرار داد؛ سوالی که افکار عمومی منتظر پاسخ کی‌روش به آن بودند. در این ماجرا البته کی‌روش با سیاست رفتار کرد و با پیش کشیدن مسئله قومیتی سردار که به نوعی خط قرمز محسوب می‌شد، دعوت سردار آزمون پس از خداحافظی چندباره‌اش به تیم ملی را توجیه کرد.

عادل که با توپ پر به میدان آمده بود در پاسخ به حرف‌های کی‌روش که گفت گل ایران به اسپانیا صحیح بوده قرص و محکم ایستاد و آن گل را آفساید دانست. فردوسی‌پور در حرکتی شگفت‌آور که حتی کی‌روش هم متعجب شد پنالتی گرفته شده برای ایران در بازی با پرتغال را لطف داور به ایران دانست که عکس‌العمل کی‌روش به این حرف عادل جالب توجه بود. جایی که در پاسخ تهیه‌کننده نود گفت: «حتما دارید شوخی می‌کنید و من این حرف شما را به شوخی تعبیر می‌کنم».

اما شاید گل سرسبد گفت‌و‌گوی فردوسی‌پور و کی‌روش درباره نوع دعوت بازیکنان به تیم ملی بود که این سوال عادل را کی‌روش سعی داشت به نوعی بپیچاند اما عادل سر سوالش ایستاد و در نهایت و در پایان حرف‌های کی‌روش -برای اولین بار از زمان حضور کی‌روش در ایران تاکنون- به او رک و شفاف گفت که در این باره از پاسخ سرمربی تیم ملی فوتبال قانع نشده است.

فردوسی‌پور هم‌چنین کنایه‌ای جالب هم به کی‌روش زد آن‌جا که سرمربی تیم ملی گفت هنوز مشخص نیست من سرمربی تیم ایران باشم. مجری نود در پاسخ کی‌روش گفت: «حتما یک اتفاقاتی افتاده که شما لیست تیم ملی را اعلام کردید و الان هم این‌جا هستید وگرنه مانند قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا که گفتید من قرارداد ندارم و دلیلی برای حضور در مراسم قرعه‌کشی ندارم، اکنون هم این‌جا و در ایران حاضر نمی‌شدید».

در این گفت‌و‌گو نکته جالب دیگری هم مشخص شد، همان مسئله سرویس بهداشتی و تعویض مجید حسینی به جای پژمان منتظری که کی‌روش به این ماجرا هم حسابی خندید و قویاً گفت که اصلا چنین چیزی نبوده و قرار نیست تفکرات تاکتیکی‌اش با دست‌شویی رفتن یک بازیکن تغییر کند، آن هم در مسابقانی به مهمی جام جهانی.

تا این‌جا همه از خوبی‌های عادل گفتم، حالا اما نکته جالبی هم که نشان از تیزبینی سرمربی تیم ملی می‌دهد عرض کنم. در اواخر گفت‌وگوی عادل و کارلوس، وقتی فردوسی‌پور در حال بیان حرف‌های پایانی خود با این مضمون بود: «امیدواریم پس از سال‌ها در جام ملت‌ها قهرمان شویم» بلافاصله کی‌روش به صورت دقیق عدد ۴۲ را گفت، بدان معنی که آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا مربوط به سال ۱۹۷۶ میلادی است و از آن سال تاکنون -۴۲ سال- ایران در این رقابت‌ها به قهرمانی نرسیده است.

پی‌نوشت: این قلم بارها عادل فردوسی‌پور را نقد کرده و مطالب این یادداشت نافی ضعف‌های تهیه‌کننده نود نیست.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی گفت:

    فردوسی پور پرسپولیسی پور